شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 36405
تاریخ انتشار: 23 ارديبهشت 1396 13:58
جمعی از کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس

سعه صدر دولت در مقابل بی انصافی های برخی نامزدها در مناظره ها

جمعی از کارشناسان مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بامثبت ارزیابی کردن سعه صدر دولت در مقابل بی اخلاقی ها و بی انصافی ها برخی نامزدها در مناظره ها تاکید کردند: مردم در انتخابات نه تنها به این بی اخلاقی ها توجه نمی کنند بلکه به اخلاق و عملکرد رای می دهند.
 راه امروز: جمعی از کارشناسان مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بامثبت ارزیابی کردن سعه صدر دولت در مقابل بی اخلاقی ها و بی انصافی ها برخی نامزدها در مناظره ها تاکید کردند: مردم در انتخابات نه تنها به این بی اخلاقی ها توجه نمی کنند بلکه به اخلاق و عملکرد رای می دهند.
نخستین مناظره زنده 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری هشتم اردیبهشت ماه با محور آسیب های اجتماعی و مناظره بعدی در روز 15 اردیبهشت با موضوع سیاسی و فرهنگی برگزار شد.
روز گذشته سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به طور زنده پخش شد و میلیون ها ایرانی برای تصمیم گیری درباره سرنوشت خود در چهار سال آینده به تماشای این برنامه پرداختند.
فارغ از آنچه که در سه مناظره گذشته رخ داد باید به این نکته اشاره کرد که مباحث و برنامه هایی که نامزدها در مناظرات مطرح می کنند یکی از مولفه های اصلی تصمیم گیری مردم در انتخابات است.
بر همین اساس و با توجه به این که فقط در مناظرات مباحث به دلیل کمبود وقت به طور کلی و تیتروار بیان می شود مردم باید این مطالب را با واقعیات موجود جامعه تطبیق دهند تا میزان صداقت نامزدها بیشتر برای آنان نمایان شود.
از سوی دیگر متاسفانه در سه مناظره گذشته برخی مباحث مطرح شد که طرح این مباحث می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت منافع ملی و امنیت روانی کشور را به مخاطره بیاندازد.
در این مناظره ها تخریب ها علیه دولت یازدهم اوج گرفت و به گفته صاحبنظران سیاسی شاهد بی اخلاقی و بی انصافی زیادی علیه دولت بودیم.
در این راستا جمعی از فعالان و کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا تاکید کردند که برخی نامزدها پرده حیا را در مناظره سوم دریدند اما مردم قضات خوبی هستند.
گفت وگوی این کارشناسان مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با خبرنگار سیاسی ایرنا در ادامه می خوانید:

**تنها قصد برخی نامزدها در مناظره ها تخریب دولت بود/مردم با اهداف واقعی برخی آشنا شدند
محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بسیار خوب و آگاهی بخش برای مردم ارزیابی کرد و افزود: در مناظره روزگذشته موضوعات زیادی برای هموطنان روشن شد.
وی افزود: رقبای آقای روحانی در مناظره سوم به زمین و زمان زدند، گفت وگوهای خلاف واقع مطرح می کردند تا دولت را تخریب کنند، آنها باید بدانند که هر چه تخریب کنند مردم بیشتر به اهداف آنان پی می برند .
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نامزدهای انتخابات نباید بی پایه و اساس حرف بزنند، خاطرنشان کرد: برخی مناظره کنندگان بی سند حرف می زدند، سخنانی می گفتند و از آن رد می شدند بی آن که سندی از خود ارائه دهند، فقط تخریب می کردند و این تخریب ها بیشتر متوجه دولت یازدهم بود.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آقای روحانی و جهانگیری در این مناظره با سند و مدرک صحبت کردند و بسیاری از وقایع را در مورد نامزدهای دیگر بیان کردند.
بادامچی ادامه داد: ای کاش شهردار تهران بیشتر در مورد تخلفات شهرداری تهران صحبت و واقعیات را برای همگان روشن می کرد.
وی خاطرنشان کرد: این مناظره ها شور و شوق انتخاباتی را بالا می برد نیات برخی را برملا می کند.
وی اظهار داشت: این مناظره ها بر روی افکار عمومی تاثیر خود دارد و مردم بیشتر مدیران کشوری را می شناسند و با عملکرد آنان آشنا می شوند.
وی در مورد درصد بندی جامعه از سوی یکی از نامزدها که روز گذشته نیز بارها تکرار کرد، گفت: از جلسه اول که وی این موضوع را شروع کرد، همه نظرشان این بود که این نامزد می خواهد فضا را دو قطبی کند و قصدش تخریب دولت است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مردم ایران آگاه هستند و به خودی فرق تخریب و واقعیات را متوجه می شوند.

**مناظره نامزدهای ریاست جمهوری باید به سمت تحلیل می رفت نه تخریب
علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز گفت: سمت و سوی مناظره ها باید به سمت تحلیل و پیشنهاد پیش می رفت نه انتقاد و تخریب که در بسیاری از موارد این موضوع رعایت نشد.
وی در ارزیابی مناظره های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این گفتمان از سوی برخی نامزدها با وجود اینکه می توانست پرونده های زیادی را به نمایش بگذارد با رعایت مسایل اخلاقی از افشای آن ها خودداری شد.
این فعال سیاسی با بیان این که مناظره نامزدها از چند وجه قابل بررسی است، گفت: اول اینکه دولت حاکم باید خود را برای پاسخگویی در مقابل دیدگان مردم پس از چهار سال مهیا می کرد و وجه بعدی می توانست ارزیابی دیگر نامزدها از وضعیت کنونی و بیان وضعیت ایده آل و ارایه روش های جدید برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت ایده آل باشد.
وی ادامه داد: وجه دیگر مناظره ها ارزیابی عملکرد مسوولان توسط بینندگان و شنوندگان است که عملکرد نامزدهای انتخابات را در هر پست و مقامی که هستند در مقایسه با عملکرد دولت حاکم به رای بگذارند.
دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی یادآور شد: با این مناظره ها می توان به این نتیجه رسید که سیستم های نظارتی و کنترلی در کشور بسیار ضعیف بوده و دچار تساهل و تسامح شده است.
کیهانیان افزود: برآیند تمام مناظره ها می تواند احیای نظارت و کنترل بر عملکرد دستگاه ها، تبیین مواضع و آرمان های انقلاب اسلامی، بازنگری در ساختار نظام مدیریتی کشور و همچنین اصلاح نظام بروکراتیک و اداری در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی شود.
این استاد دانشگاه بر چاره جویی برای این موارد تاکید کرد و ادامه داد: مردم هوشیار و آگاه متوجه این موضوع شدند که بی اخلاقی و بداخلاقی از سوی برخی نامزدها موجب دل زدگی در اذهان عمومی شده است.
وی اضافه کرد: سمت و سوی مناظره ها می بایست به سمت تحلیل و پیشنهاد پیش می رفت نه انتقاد و تخریب که در بسیاری از موارد این موضوع رعایت نشد.

**برخی نامزدها پرده حیا را در مناظره سوم دریدند/ مردم به اخلاق هم رای می دهند
محمد جواد محمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی با بیان این که برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم پرده حیا را دریدند و به دروغ متوسل شدند، گفت: برخی نامزدها بدانند رعایت اخلاق انتخاباتی برای مردم پیام دارد چراکه آنها به اخلاق و رفتار آنها نیز رای می دهند.
وی افزود: تصور من و همه مردم این بود که مناظره ها راه را برای تصمیم گیری و انتخاب نامزد اصلح آسان می کند.
وی ادامه داد: صرف نظر از این که مناظره می تواند مردم را از جریان برنامه نامزدها آگاه کند، می تواند این پیام را داشته باشد که این نامزد چقدر در عرصه بین المللی قادر به تقویت نظام است و می تواند محکم در برابر تهدیدها ایستادگی کند.
دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی همچنین گفت: بخش نگران کننده و خارج از اخلاق این سه مناظره به خصوص مناظره سوم این بود که برخی پرده حیا را دریدند و به یکسری حرف های دروغ و فریب دهنده متوسل شدند.
محمدی نوری تصریح کرد: این اقدام زیبنده و اخلاقی نیست اما مردم قضات خوبی هستند و باید بدانیم آنان به شخصیت و رفتار آنها نیز رای می دهند.
وی ادامه داد: حواشی مناظره سوم نگران کننده است و اگر بخواهد تدوام پیدا کند و ما قانونی در بحث اخلاق انتخاباتی نداشته باشیم این موضوع یک رویه می شود و افرادی با مستندات دروغین و اتهام زنی به دنبال جمع آوری آرا باشند و این در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
این فعال سیاسی با بیان این که اخلاق انتخاباتی می تواند برای مردم پیام داشته باشد، یادآور شد: برخی نامزدها در مناظره روزگذشته وقیحانه درصدد تخریب یکدیگر و رو کردن یک سری مسایل که وجود خارجی نداشته است،بودند که این خوشایند نبود.
محمدی نوری به رقبایی که با حوصله و تدبیر به این مساله پاسخ دادند و موضوع برای مردم روشن شد، تبریک گفت.
وی افزود: امیدواریم این فضا درسی برای آینده کشور باشد که به هر نکته غیرشرعی و غیرقانونی رجوع نکنیم.

**رقبای دولت فعلی برنامه ای ارائه نکردند/تخریب ها بر رای مردم اثر ندارد
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رقبای دولت یازدهم که برنامه ای ارائه نکردند و به دنبال تخریب بودند، گفت: این تخریب ها بر رای مردم اثر ندارد.
وی با بیان این که در مناظره ها نامزدها تلاش داشتند که دولت را تخریب کنند، اظهار داشت: مناظره سوم همانند مناظره های قبلی با تخریب ها علیه دولت و وزرا شروع شد.
وی افزود: نامزدها به جای این که در مورد برنامه های خود سخن بگویند فقط دولت و رئیس جمهوری را تخریب کردند که این موضوع بسیار غیر اخلاقی و دور از انصاف بود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی در این مناظره ها تلاش کردند عملکرد دولت یازدهم را زیر سوال ببرند ولی موفق نشدند زیرا آقای روحانی و جهانگیری به خوبی از عملکرد دولت دفاع کردند و مردم نیز به همه موضوعات آگاه هستند.
ذوالقدر یادآور شد: روحانی در این نشست به خوبی درباره تقویت تولید داخلی، افزایش کیفیت، مبارزه با قاچاق کالا، روابط خوب با دیگر کشورها و برجام سخن گفت ولی رقبایش جز تخریب از هیچ موضوع سخن نگفتند و برنامه ای ارائه نکردند.
وی گفت: در مورد املاک نجومی نامزد مورد نظر شفاف سازی نکرد، تحقیق و تفحص از شهرداری با لابی گری در مجلس رای نیاورد که در این موضوع هم حرفی نزدند.
وی این مناظره را به نفع دولت روحانی دانست و گفت: این تخریب ها علیه دولت، روی رای مردم اثر ندارد و آقای روحانی و جهانگیری در جملات پایانی امید را به مردم دادند و از آنان خواستند که با حضور حداکثری پای صندوق های رای بیایند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 1396 در کشور برگزار می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر