يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 36289
تاریخ انتشار: 19 ارديبهشت 1396 18:17
واکنش‌ها به سخنان روز گذشته روحانی

این روحانی و آن روحانی!

سخنان روحانی در جمع مردم همدان و کرمانشاه خبرساز شد. سخنانی که به تعبیر حامیان دولت از روحانی جدید رونمایی می‌کرد و مخالفان دولت آن را نشانه درماندگی روحانی می‌دانستند.
روز گذشته روحانی در همدان و کرمانشاه سخنرانی کرد، قالیباف به خرم آباد رفت و رئیسی در جمع مردم خوزستان حاضر شد. در این میان اما سخنان روحانی در جمع مردم همدان و کرمانشاه خبرساز شد. سخنانی که به تعبیر حامیان دولت از روحانی جدید رونمایی می‌کرد و مخالفان دولت آن را نشانه درماندگی روحانی می‌دانستند.
 
حسن روحانی، رئيس‌جمهوری که عصر دیروز در ورزشگاه پنج‌هزارنفری امام خمینی کرمانشاه در جمع حامیانش سخن می‌گفت، با تصریح اینکه یک عده از پیشرفت ایران و آزادی جوانان نگران هستند، خطاب به رقبای انتخاباتی‌خود گفت: «چرا حرف‌های دلتان را به جوانان نمی‌گویید و چرا حرف‌هایی را که در جلسه خصوصی می‌گویید، بلند نمی‌گویید که جوانان فرصت نیستند؛ تهدیدند. می‌خواهید ایران در حصر و محاصره باقی بماند و ارتباط جوان ایرانی با دنیا قطع شود. روحانی در این چهار سال در مقابل شما ایستاد و من با کمک شما (مردم) آماده‌ام چهار سال دیگر هم بایستم»
سخنرانی روز گذشته روحانی در کرمانشاه با حواشی زیادی همراه بود، فارغ از واکنش‌ها به متن سخنان روحانی، در سالن برگزاری سخنرانی نیز جنجال‌هایی شکل گرفت. از ورود مخالفان تا واکنش روحانی به شعارهای ضد دولت. روزنامه شرق در گزارشی به حاشیه های سخنرانی روحانی در کرمانشاه پرداخته که در می توانید در اینجا بخوانید.    
 
به اعتقاد بسیاری سخنان دیروز روحانی از جنس دیگری بود. روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان ظهور روحانی 96 نوشت: "اكنون ديگر حسن روحاني صريح‌تر از گذشته سخن مي‌گويد و هشدار مي‌دهد. به نظر مي‌رسد روندي كه انتخابات تا امروز طي كرده است بيش از هر چيز او را نگران آينده كشور كرده است، نگران از سياست‌هايي كه رقبايش در سر مي‌پرورانند و گاه براي شكستن روحاني دست به دامن رفتارهايي مي‌شوند كه چندان پسنديده نيست. حسن روحاني لب به سخن گشوده و صريح‌تر از هميشه جملات را شهر به شهر بر زبان جاري مي‌كند و نسبت به خشونت طلبي و افراطي‌گري هشدار مي‌دهد. از كارنامه هشت ساله اصولگرايان در دولت قبل سخن مي‌گويد و از ممنوعيت‌هايي كه هزينه‌هاي زيادي به كشور وارد كرد. روحاني لب به صراحت گشوده چون اين روزها بر نگراني بسياري درباره آينده كشور دامن زده شده است." (ادامه گزارش روزنامه اعتماد را اینجا بخوانید)
 
در مقابل اما سخنان تند و تیز روحانی در کرمانشاه و همدان با انتقاد شدید روزنامه‌های مخالف دولت مواجه شد.
  
 
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روحاني: ديگران رأي بياورند در پياده‌روها ديوار مي‌کشند» نوشت:
 
«روحاني ديروز صدا و اظهار خود را به «اوج» رساند. اين نكته را چندصد مخاطب او در يك سالن ورزشي در همدان به خوبي فهميدند و بي‌بي‌سي هم تأييد كرد: «روحاني روش تبليغاتي خود را تغيير داد.» بلافاصله در شبكه‌هاي اجتماعي نوشتند كه اين يك برنامه از پيش نوشته شده براي روحاني است كه در يك ستاد مخفي براي او تنظيم شده است و قرار است روحاني مرحله به مرحله با بيان اتهاماتي كه فرصت پاسخگويي به آن نباشد، مردم را از رقيب‌هاي انتخاباتي‌اش بترساند. اما به نظر مي‌رسيد ترس اصلي در دل گوينده اين سخنان است كه گويي از چيزي مثلاً افول رأي يا افشاگري‌ها در مناظره اقتصادي پيش‌رو كاملاً نگران شده است و اين «اوج»گيري صدا حكايت از ترس «عميق» دارد.

روحاني در آن سوله ورزشي موج اول اين اوج‌گيري را به زعم خود اين گونه به حركت در آورد: «اگر شما جوانان در خانه بنشينيد، بدانيد كه در پياده‌روهاي ما هم ديوار خواهد بود، شما آنها را نمي‌شناسيد. من آنها را مي‌شناسم. آنها روزي در جلسه‌اي تصميم گرفتند كه در تهران و در پياده‌رو ديوار بكشند. آنها مي‌خواستند، پياده‌رو زنانه و مردانه ايجاد كنند.»

اين سخنان روحاني ابتدا با واكنش‌هايي از سوي شخصيت‌ها رو‌به‌رو شد و آنها با نخ‌نما توصيف كردن اين ادعا نوشتند كه «ديوار واقعي بين وزراي اشرافي و كاسب دولت يازدهم و سفره خالي توده مردم است» اما واكنش‌ اصلي در ميان مردم، توليد انبوهي از لطيفه‌ها درباره اين سخن بود. هرچند برخي نيز از اينكه رئيس‌جمهور مستقرشان ادعايي مي‌كند كه مجبور است بگويد «شما آنها را نمي‌شناسيد، من مي‌شناسم» درباره سلامت و صداقت اين‌گونه سخن گفتن ابراز نگراني كردند.

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «اگر به روحانی رأی ندهید یارانه و بودجه‌تان را قطع می‌کنیم!» نوشت:
 
«در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شایعاتی درباره قطع یارانه مردم در صورت تغییر دولت فعلی در برخی مناطق روستایی کشور منتشر شده است! بر اساس گزارش‌های متعدد به کیهان، افرادی در روستاها و مناطق محروم مردم را اینگونه تهدید می‌کنند که دولت کنونی، حتما دومرحله‌ای است و بار دیگر رأی می‌آورد، اما اگر رأی شما به این دولت نباشد، بودجه و یارانه روستاها قطع می‌شود.

پس از این گزارش‌ها، بررسی‌های کیهان از مناطق مختلف کشور برای راستی‌آزمایی این ادعا آغاز گردید که به نتایج جالب و سوال‌برانگیزی منجر شد.

در تماس‌هایی که با منابع خبری و مردمی صورت گرفت مشخص شد انتشار این شایعات در برخی مناطق کشور صحت دارد. از جمله در مناطقی از مرکز کشور شایعه حذف یارانه درصورت تغییر دولت کنونی منتشر شده است. بطور قطع این نوع تهدید مردم، افزون بر ترس دولتمردان از رویگردانی مردم مناطق محروم، اقدامی خلاف قانون و مهندسی انتخابات است.»
 
 شما می‌گویید عده‌ای می‌خواهند دیوار بکشند؟ خب بگویید نمی‌توانیم در 4 سال آینده هم کارنامه‌ای ارائه کنیم چرا که کارنامه‌ای برای عملکرد 4 سال گذشته‌مان نداریم و در نتیجه به مسائل موهوم می‌پردازیم. به شعور ملت ایران نباید توهین کرد. امروز مشکل مردم ما آن چه شما اشاره می‌کنید نیست؛ بلکه بیکاری مشکل کشور است.
 
اما سخنان روز گذشته روحانی بی جواب نماند. سعید جلیلی که در گردهمایی حامیان مردمی حجت‌الاسلام رئیسی در جامعه الحسین مشهد سخنرانی می‌کرد با انتقاد از روحانی گفت:  نخبگان امروز فریاد می‌زنند که تمام شرایط برای پیشرفت کشور مهیاست؛ آن وقت می‌آیند از دیوارکشی سخن می‌گویند.
 
وی تصریح کرد: در سال 92 نیز گفتند که اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد راهش این است که برویم با عده‌ای از قدرت‌های بزرگ گفت‌وگو انجام دهیم و نتیجه آن باعث می‌شود که چرخ کشور بچرخد. منتخب مردم حامل این نگاه بود. بعد از چهار سال نگاه کنیم که نتیجه این نگاه چه بوده است؟ نتیجه این نگاه برای مردم چه به ارمغان آورده است؟
 
جلیلی ادامه داد: ملت فریاد می‌زند امروز بیکاری مشکل من است، آن وقت شما می‌گویید در فلان جا دیوار می‌خواهند بکشند؟ این مایه شرمساری نیست؟ کارنامه چهارساله شما این است؟مشروح سخنان جلیلی را اینجا بخوانید.
 
در این میان سایت الف وابسته به احمد توکلی از چهره‌های اصولگرا و نماینده سابق مجلس نیز در گزارشی به تحلیل سخنان روز گذشته روحانی پرداخت:   
لحن انتخاباتی آقای روحانی کاملا تغییر کرده است. علت نیز کاهش معنادار آرای وی در نظرسنجی هاست. دو نظرسنجی دانشگاه تهران و صدا و سیما شاهد این بی اقبالی است. اما جناب روحانی می داند که در دور دوم شرایط سخت تری پیش روست. بنابراین هرچه توان دارد باید خرج این روزها کند. مطابق نظرسنجی ها حدود 34 درصد آرا متعلق به روحانی است؛ او به رای جدید نیاز دارد.
 
اما این لحن تند و تیز کدام رای را هدف گرفته؟
 سه دسته رای داریم. دسته یکم آرای سفید و باثبات که تعیین تکلیف شدند. دسته دوم آرای خاکستری اند که برخی شان مردد و برخی هم شناورند. دسته سوم آرای مرده یا سیاه اند که معمولا در انتخابات مشارکت نمی کنند.

جناب روحانی تمام همتش حفظ آرای سیال و جذب آرای مردد است. اما این آرا اغلب بر اساس اقتصاد و معیشت جابجا می شوند. اگر آرای مردد را 20 درصد بدانیم و روحانی در بهترین حالت نیمی را جذب کند باز هم کسری دارد.

روحانی محتاج آرای سیاه و مرده است، شاید هم چاره ای ندارد. کارنامه قابل دفاعی ندارد و وعده ای هم از او شنیده نمی شود. اما بخش قابل توجهی از آرای سیاه متعلق به آرای جریان افسرده و ضدانقلاب است. سخنان روحانی تصریح دارد که هدف اصلی اش به میدان آوردن آرای سیاه است. این آرا نیز تنها در شرایط دوقطبی بسیار تند و خشن به میدان می آیند.
 
روحانی با این سناریو شاید موفق شود. اما یک نکته؛ آرای سیاه اگر "با این دوقطبی" فعال شود دامنه اثرش تنها صندوق رای نیست. این جریان سال 88 کمترین جرمش به آتش کشیدن شهر بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر