شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 35277
تاریخ انتشار: 19 فروردين 1396 13:55
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شناسایی بانی جنایت شیمیایی در سوریه در عین حال حمله آمریکا به سوریه به بهانه این جنایت شیمیایی را رونمایی از سیاست "مشت آهنین" ترامپ دانست.


راه امروز: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شناسایی بانی جنایت شیمیایی در سوریه در عین حال حمله آمریکا به سوریه به بهانه این جنایت شیمیایی را رونمایی از سیاست "مشت آهنین" ترامپ دانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اظهار کرد: به نظر من ترامپ دنبال موقعیتی بود که سیاست مشت آهنین خود را در دنیا رونمایی کند و موضوع انفجار شیمیایی در سوریه این بهانه را به دست او داد. فارغ از اینکه این انفجار کار چه کسی بود که به نظرم جامعه بین المللی حق دارد بانی این جنایت شیمیایی را بشناسد.

وی افزود: 170 هزار ایرانی از جمله بیش از 38 هزار شهید و 135 هزار جانباز شیمیایی قربانی جنایت شیمیایی علیه ایران شدند و حالا کوتاهی جامعه بین المللی باعث شده کماکان اینگونه جنایات ادامه داشته باشد. در موضوع اخیر سوریه هم باید بانی این جنایت شیمیایی هر که هست مشخص شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس، اضافه کرد: واقعیت این است که موضوع جنایت شیمیایی این بهانه را به ترامپ داد که از سیاست مشت آهنین خود رونمایی کند و ترامپ که همیشه افکار عمومی دنیا علیه او بوده، با نشان دادن عکس جنایت شیمیایی در ادلب سوریه عملا سعی کرد افکار عمومی را با خود همراه کند در حالی که ما کمتر دیده‌ایم که او در موضع گیری‌هایش بتواند فضای شبه مثبتی را برای خود ایجاد کند.

فلاحیت پیشه با بیان اینکه «حمله آمریکا به سوریه خالی از جنایت نیست» تصریح کرد: این حمله خلاف منشور ملل متحد بود و برخی شهروندان بی دفاع نیز کشته شدند، اما به هر حال ترامپ سعی کرد افکار عمومی را با خود همراه کند. این سیاست مشت آهنین ویژگی‌های تازه ای داشت، اولا که برخلاف گذشته هیچ هماهنگی با قدرت های بزرگ دنیا نکرد و حتی ریسک مواجه شدن با روسیه و ریسک احتمال وارد آوردن تلفات به نظامیان غیر سوری مستقر در سوریه را پذیرفت و دیگر اینکه به طور مستقیم در مقابل شورای امنیت سازمان ملل این جنایت را انجام داد آن هم یک روز بعد از اینکه تلاش برای صدور قطعنامه ضد سوری در مورد جنایت شیمیایی به نتیجه نرسید و از طرف دیگر این حمله را در جلسه با همتای چینی خود اعلام کرد که این مقابله عملی با دولت چین بود که در شورای امنیت همراهی لازم را با آمریکا نکرده بود، این‌ها نشان دهنده مشت آهنین مبتنی بر یک جانبه گرایی است که ترامپ سعی کرد نشان دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکا همه این اهداف را نمی‌تواند در قالب یک حمله موشکی به یک پایگاه سوری صورت دهد، چون آمریکا از چنین توانی برخوردار نیست و ساختار سیاسی و نظامی آمریکا و به ویژه ساختار بودجه ای آن اجازه این جنگ طولانی مدت را به ترامپ نمی دهد، لذا وی از این به بعد به دنبال مدیریت سیاسی و راهبردی بحران خواهد رفت و البته کشورهای دیگر هم ساکت نمی نشینند که این سیاست به سیاست عمومی توسط دولت ترامپ تبدیل شود.

فلاحت پیشه حملات موشکی آمریکا را آزاد شدن انرژی تهاجمی ترامپ توصیف کرد و گفت: این حمله با یک بهانه همراه شد که در شرایط کنونی فضای کشورهای غربی و متحدان آمریکا را همراه کرده و هرگونه رفتاری در قبال موضوع سوریه و حضور آمریکا در این کشور باید در قالب مقوله‌ها و نظامات بین المللی شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسائلی که به سوریه ربط دارد وارد فضای تقابلی شود، یک انتظار افراطی است و باید از آن پرهیز کرد و من معتقدم مشخصا مجلس شورای اسلامی نیز باید در موضع گیری ها و قانونگذاری ها این واقعیت را بپذیرد که نباید چالش های کنونی در منطقه تبدیل به چالش ایران و آمریکا شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر