شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - June 01 2024
کد خبر: 35275
تاریخ انتشار: 19 فروردين 1396 13:50
سفیر پیشین ایران در سوریه، با اشاره به حمله نظامی بامداد روز گذشته آمریکایی‌ها به پایگاه هوایی«الشعیرات» در سوریه اظهار کرد: آمریکایی‌ها ابزار نظامی و سیاسی کافی در اختیار ندارند تا بتوانند حملات نظامی خود به سوریه را ادامه دهند و به نظر می رسد که این حملات به صورت محدود خواهد بود.


راه امروز: سفیر پیشین ایران در سوریه، با اشاره به حمله نظامی بامداد روز گذشته آمریکایی‌ها به پایگاه هوایی«الشعیرات» در سوریه اظهار کرد: آمریکایی‌ها ابزار نظامی و سیاسی کافی در اختیار ندارند تا بتوانند حملات نظامی خود به سوریه را ادامه دهند و به نظر می رسد که این حملات به صورت محدود خواهد بود.

محمدرضا رئوف‌شیبانی اظهار کرد: اقدام نظامی آمریکایی‌ها در خاک سوریه تازگی ندارد و آنها طی سال‌های گذشته در قالب‌های مختلفی اقدام به انجام عملیات نظامی در این منطقه برای رسیدن به اهداف خود کرده‌اند که آخرین مورد آن عملیاتی بود که نیروهای آمریکایی در منطقه «دیرالزور» انجام دادند ؛ در آن عملیات نیروهای نظامی سوریه مورد هدف قرار گرفتند و همین علمیات باعث تقویت نیروهای تروریستی در سوریه و تضعیف جبهه مقابله کننده با این تروریست ها شد و داعش در پی این عملیات توانست مناطق جدیدی از سوریه را تصرف کند.

وی به تفاوت این عملیات با عملیات‌های پیشین آمریکا در خاک سوریه اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها در این عملیات انگیزه و اهداف خود را در چندین بند اعلام کردند ولی سوالی که اکنون مورد توجه است، آن است که آیا آمریکایی ها تصمیم دارند به عملیات‌های نظامی خود در سوریه ادامه دهند ؟ و آیا آمادگی این را دارند که به صورت جدی تر از قبل وارد بحران سوریه شوند یا نه؟

سفیر پیشین ایران در سوریه ادامه داد: معتقدم که در شرایط فعلی عملیات نظامی آمریکایی‌ها در سوریه محدود خواهد بود و بیش از این ادامه پیدا نخواهد کرد،‌ چرا که آمریکایی ها ظرفیت و زمینه های لازم برای ورود جدی به این بحران را ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: آمریکایی ها طی شش سال گذشته به دلیل اشتباهاتی که در ارتباط با بحران سوریه داشته اند، فرصت های زیادی را از دست داده اند و همچنان از استراتژی مناسب، روشن و واضحی برای ورود جدی به صحنه بحران سوریه برخوردار نیستند.

شیبانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای حضور جدی‌تر در بحران سوریه به دو ابزار نظامی و سیاسی احتیاج دارند ادامه داد: در چارچوب ابزار نظامی آمریکایی‌ها می‌بایست نیروهایی را به داخل خاک سوریه اعزام کند که در صحنه جنگ زمینی حضور داشته باشند و در حال حاضر از چنین امکانی برخوردار نیست. از نظر ابزار سیاسی نیز آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای را ندارد که بتواند همه جانبه بحران سوریه را تحت پوشش خود قرار دهد و از دیگر سو فاقد آلترناتیو لازم در ارتباط با هرگونه تغییر احتمالی در آینده سوریه و دولت آن است.

این تحلیل‌گر مسائل سوریه با اشاره به اینکه ایران و روسیه و محور مقاومت در کنار دولت سوریه از نیروهای تاثیرگذار در حل بحران سوریه هستند در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: در صحنه سوریه علاوه بر اینکه شاهد رقابت داخلی بین نیروهای داخلی در این کشور هستیم، رقابتی بین‌المللی و منطقه ای نیز در جریان است که نمونه واضح آن رقابت آمریکا و روسیه است.

وی در پایان تاکید کرد: این که آمریکا بتواند با این اقدامات تاثیر عمده ای بر موضوع سوریه داشته باشد احتمال آن ضعیف است، گرچه ممکن است شرایط را پیچیده‌تر و بحرانی‌تر نیز بکند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر