پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 34631
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1395 19:49
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مقام های آمریکایی خواست به طور کامل در رابطه با افشاگری های مطرح در سایت ویکی لبکس اظهار نظر کنند و پاسخ دهند.
راه امروز: سایت ویکی لیکس در تازه ترین اقدام افشاگرانه، نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) شامل 9000 برگه از جمله عملیات شنود تلفنی آمریکا در کشورهای مختلف را در مجموعه ای با عنوان «Year Zero» منتشر کرد. 
خبرگزاری اسپوتنیک روز چمعه به نقل از سخنان زاخارووا در جمع خبرنگاران نوشت: اگر اطلاعات منتشر شده (در ویکی لیکس) صحت داشته باشد، عرصه اعتماد بین مسکو و واشنگتن تنگ خواهد شد و همچنین سبب تضعیف روابط بین کشورها می شود.
از سوی دیگر پس از اعلام کاخ کرملین مبنی بر اینکه احتمال جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بررسی می شود، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور هم گفت: برای پیشگیری از جاسوسی در مذاکرات مهم تلفن همراه با خود نمی برم.
لاوروف در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در مورد احتمال نفوذ هکرهای سازمان سیا به سامانه های تلفن های همراه و تلویزیون های پیشرفته آگاهی یافته ام که حتی در بخش های الکترونیکی یخچال ها برای ایجاد اخلال در شبکه برق نفوذ می کنند.
وزیر خارجه روسیه همچنین در باره افشاگری سایت ویکی لیکس گفت: اسناد را دیده و خوانده ایم. بر اساس اطلاعات و متون سندها، شمار هکرهای سیا به حدود پنج هزار نفر می رسد و آمریکا از سرکنسولگری خود در فرانکفورت برای اقدام های هکری بهره می گیرد. 
لاوروف افزود: بر پایه گزارش رسانه ها، اطلاعات مندرج در اسناد حقیقت دارد. با توجه به اینکه مقام های آمریکایی آن را نشت اطلاعات می دانند و تکذیب نمی کنند، واقعی است و اعلام کرده اند، انتشار اسناد در سایت ویکی لیکس که روز سه شنبه صورت گرفت، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفون داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است.این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.
ویکی لیکس، روزنامه ها و سایت های همپیمان بارها واشنگتن را با انتشار گسترده اسناد محرمانه از جمله صدها هزار سند متعلق به وزارت امورخارجه آمریکا و پنتاگون، در تنگنا قرار داده اند.
ویکی لیکس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سیا به تازگی کنترل ابزارهای هک آرشیو خود و همچنین اسناد مربوطه را از دست داده است.
این سایت یادآور شده که ظاهرا این آرشیو بین هکرهای دولت سابق آمریکا به شیوه ای غیرمجاز، دست به دست شده و یکی از آنها بخش هایی از این بایگانی را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر