يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 34469
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395 17:14
تجربه انتخابات میان دوره‌ای ادوار مجلس نشان داده است که این انتخابات می‌تواند همچون قطاری، مسافران بین‌راهی جا مانده از مجلس را سوار کرده و آنها را به سرمنزل مقصود برساند، مسافرانی که در میانشان چهره‌های معروف و شناخته شده‌ هم کم نیستند.
به گزارش راه امروز: چهار صندلي خالي در مجلس دهم، 4 حوزه انتخابيه بدون نماينده، اين روايت مشترك حوزه هاي انتخابيه اصفهان، اهر، مراغه و بندرلنگه هست كه قرار است همزمان با انتخابات رياست جمهوري، بار ديگر  میزان رأي مردم برای انتخاب نمایندشان به محک گذاشته شود.
از استان اصفهان و موانع ورود مينو خالقي به مجلس گرفته تا فوت نماينده مراغه و عجب شیر و باطل شدن نتيجه انتخابات اهر- هريس و همچنین بندرلنگه؛ هر حوزه انتخابيه به دلايل خاصی از راهي كردن نماينده خود به مجلس دهم جا مانده‌اند.
باز ماندن پرونده اين چهار حوزه انتخابيه در مجلس دهم، اتفاقي است كه براساس قانون نيازمند برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي در اين حوزه‌های انتخابيه است.چنانكه در متن قانون انتخابات مجلس امده است كه « انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در حوزه‌هاي فاقد نماينده هم زمان با يكي از انتخابات مذكور در اصل ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران انجام خواهد شد. چنانچه تعداد نمايندگان مجلس كمتر از چهار پنجم مجموع نمايندگان گردد و بيشتر از يكسال به پايان دورة نمايندگي باقي باشد و يا در مدت باقي مانده هيچ يك از انتخابات مذكور برگزار نگردد، انتخابات ميان دوره اي انجام خواهد شد.»
اين اصل از همان اولين دوره مجلس يعني سال 59 كليد خورد. همان زمان که به دليل ترور اعضاي حزب جمهوري، شهادت در جنگ و ... صندلي های خانه ملت از حضور منتخبان مردم خالی شد، ولی با برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي اين مشكل حل گشت.
اين روند در ادوار مختلف مجلس به دلايل متنوعی تكرار شد. حال جدا از اينكه در هر دوره مجلس، به چه دليل خيمه انتخابات ميان دوره اي برپا شده است، باید انتخابات ميان دوره‌اي پيش رو، را بهانه خوبي دانست و با نگاهي ريزبينانه تر، افراد راه يافته به مجلس را به واسطه اين انتخابات مرور كنيم.
شايد بيراه نباشد كه با تكيه به نتايج انتخابات ميان دوره‌اي مجلس، بگوييم كه انتخابات ميان‌دوره‌اي در كنار حل مشكل حوزه‌هاي انتخابيه‌ بدون نماينده مجلس، نقش «بليت لحظه آخري» براي چهره‌هاي شناخته شده اما جامانده از خانه ملت عمل كرده است. 
مصطفی معین، رسول منتجب‌نیا،اسحاق جهانگیری و علیرضا محجوب چهار نماینده‌ای هستند که رکورد حضور در مجلس از گذار انتخابات میاندوره‌ای را کسب کردند، این چهار نفر در دو دوره مجلس  با بلیت این انتخابات از «گیت»مجلس عبور کرده‌اند.
این تحلیل در کنار شنیده هایی مبنی بر خیز برخی افراد پرحاشیه برای نشستن بر صندلی نمایندگی اصفهان، این نگاه را پر رنگ‌تر می‌کند که بلیت انتخابات میاندوره‌ای هنوز هم می‌تواند برای مسافران جامانده‌اي که سودای صندلی‌های سبز بهارستان را در سر دارند، راهگشا باشد. 
در جدول زیر مروری داریم بر چهره‌هایی شناخته‌ شده‌ای که با انتخابات میان‌دوره‌ای مجوز حضور در مجلس را به دست آوردند:
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر