يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 3394
تاریخ انتشار: 15 شهريور 1392 11:54
اصلاح نظام بانکی، جدیت در کاهش تورم، راهکار های برون رفت از مشکلات اقتصادی، تک نرخی شدن ارز تعیین نرخ سود بانکی برای کاهش نقدینگی ، اصلاح ساختار شورای پول و اعتبار،مباحث مطرح شده در میزگرد روسای بانک مرکزی بود.

به گزارش راه مردم،  میزگرد تمامی روسای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، تاکنون برگزار شد.
دراین میزگرد که در اختتامیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، در محل موسسه عالی بانکداری برگزارشد،کل روسای بانک مرکزی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مشکلات اقتصادی کشور را بررسی و چالش های موجود را بررسی کردند.
عباس شیبانی، مجید قاسمی، طهماسب مظاهری، محمود بهمنی، محمد حسین عادلی و همچنین ولی اله سیف رییس کل جدید بانک مرکزی به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.
سیف: چرخ تولید تنها با تزریق نقدینگی راه نمی افتد
رییس کل بانک مرکزی گفت: چرخ تولید تنها با تزریق نقدینگی راه نمی افتد و باید راهکارهای دیگری مورد توجه قرار گیرد.
ولی الله سیف در میزگرد روسای بانک مرکزی پس از انقلاب اسلامی با بیان اینکه بانکداری اسلامی کنونی فاصله زیادی با بانکداری اسلامی واقعی دارد، گفت: باید این فاصله ایجاد شده را از بین ببریم.
وی ادامه داد: باید نوع فعالیت واحدهای بانکی ایرانی در خارج از کشور مشخص شود به نحوی که این بانکها از مقررات بانکی کشور تبعیت کنند و یا اینکه تابع مقررات کشور میزبان باشند.
سیف عنوان کرد : دغدغه استقلال بانک مرکزی تنها دغدغه رئیس کل نیست و تیم اقتصادی دولت و رییس جمهوری نیز این دغدغه را دارند.
رییس کل بانک مرکزی گفت: این دوره سختی های رییس کل نسبت به گذشته کمتر است و امیدواریم در شرایط موجود بتوانیم فعالیت های مناسبی را انجام دهیم .
وی با استناد به برخی نظرات گفت: آنها می گویند بانکداری بدون ربا هزینه های زیادی را تحمیل کرده و موجب محروم کردن سیاست گذار پولی از ابزار سیاست مناسب شده است.
رئیس کل بانک مرکزی در جایی دیگر با اشاره به این که، نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم معنی ندارد، گفت: تلاش خواهیم کرد تا تورم کاهش یابد و سیاست بانک مرکزی نیز این است که از تمام امکانات برای کاهش نرخ تورم استفاده شود.
ولی الله سیف توضیح داد: نرخ سود بر اساس دو عقد مبادله ای و مشارکتی تعیین می شود که در اصل نرخ سود عقود مبادله ای، قطعی و مشخص است و گیرنده تسهیلات از ابتدا می داند چه نرخی را باید بازگرداند، در صورتی که نرخ سود مشارکتی از ابتدا مشخص نیست.
وی اظهار داشت: در عقود مشارکتی نرخ سود تخمین زده می شود، زیرا نرخ سود زمانی می تواند قطعی شود که فعالیت شرکت مدنی تمام شده باشد و سهم سود بانک تعیین شود.
بهمنی: ساختار شورای پول و اعتبار باید اصلاح شود
رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: از آنجا که اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار را هیات دولت تشکیل می دهند این به معنای استقلال بانک مرکزی نیست لذا باید قوانین و مقررات این موسسه اصلاح و بازنگری شود.
«محمود بهمنی» افزود: استقلال بانک مرکزی با تعویض مدیران حل نخواهد شد. رئیسی که در بانک مرکزی با حکم رئیس جمهوری تعیین می شود و شورای پول و اعتبار که بخواهد به صورت بخشی عمل کند؛ همه اینها به معنای عدم استقلال است.
وی اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی تنها رئیس شورای پول و اعتبار است که آن هم فقط یک رای دارد و این به معنای داشتن استقلال نیست. ابتدا باید روی بالاترین رکن بانک مرکزی که شورای پول و اعتبار است کار کنیم و آنرا مورد بازنگری قرار دهیم و سپس چگونگی تعیین رئیس کل را بررسی و بازبینی کنیم.
رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود؛ گفت: نظام بانکی کشور دیگر توان پرداخت تسهیلات را ندارد؛ این در حالی است که مطالبات معوق هم دیگر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی قابل برگشت نیست.
بهمنی درباره کسری بودجه 70 هزار میلیارد تومانی نیز افزود: کسری بودجه خود را با تبدیل نرخ ارز از 1226 به 2477 تومان افزایش خواهیم داد.
رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به افزایش 100 درصدی ذخایر ارزی و ساماندهی موسسات مالی و اعتباری گفت: برخی با ارز دریافتی واردات انجام دادند و آن را در صرافی ها به فروش رساندند و این در حالی بود که این ارز دریافتی بیت المال است. بهمنی در پایان تاکید کرد که سخت ترین کار مبارزه با فساد است.
عادلی: تصویب سیاست های پولی توسط شورای پول و اعتبار ناقض استقلال بانک مرکزی است
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با انتقاد از تصویب سیاست های پولی توسط شورای پول و اعتبار گفت: این امر ناقض استقلال بانک مرکزی است و باید در خصوص رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.
محمدحسین عادلی افزود: این نقیصه پس از تصویب قانون بانکداری بدون ربا ایجاد شده است.
وی با بیان آنکه تورم مرکز مشکلات اقتصادی کشور است، اظهار داشت: نباید توجه مسئولان بانک مرکزی از مشکل اصلی که همان تورم است دور شود، این در حالی است که هیات دولت نیز نباید در تنظیم بسته پولی دخالت کند.
عادلی ادامه داد: در سال های اخیر برای خروج از دایره مشکلات به سمت افزایش واردات رفتیم تا حدی که این امر اقتصاد کشور را به بیماری هلندی دچار کرد.
وی تعیین نرخ سود را از مهمترین وظایف بانک مرکزی دانست و افزود: برای کاهش نقدینگی اولین و مهمترین امر تعیین نرخ سود بانکی است.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید در اقتصاد کشور تعریف جدیدی از ربا تبیین شود، اظهار داشت: ربا در گذشته در خصوص مسکوکات بوده ولی هم اکنون برای اسکناس نیز در نظر گرفته می شود لذا باید تعریف آن را مورد بازنگری قرار داد.
قاسمی : پرداخت بهای سنگین برای تک نرخی کردن ارز در سال های گذشته
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: بهای سنگینی برای تک نرخی کردن ارز در سال های گذشته پرداخته شده بود که متاسفانه با چند نرخی شدن قیمت ارزی همه آن ها از بین رفت.
مجید قاسمی در میزگرد تخصصی که با حضور روسای بانک مرکزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، در مورد راهکارهای موجود برای برون رفت از بحران فعلی اقتصاد کشور افزود: بانک مرکزی در مقاطع مختلف نتوانسته به وظایف خود به خوبی عمل کند.
وی گفت: گاهی این ناتوانی ناشی از قوانین کشور به خصوص قانون بودجه بوده و گاهی هم فراتر از آن بانک مرکزی به محل تامین نیازهای دولت تبدیل شده است.
وی با تاکید بر این که، شورای پول و اعتبار باید شورایی تخصصی باشد و تحت فشار دولت قرار نگیرد، افزود: مهم ترین ابزار سیاست پولی، نرخ سود سپرده های بانکی است که در اختیار رئیس بانک مرکزی نیست و توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود.
قاسمی متذکر شد: متاسفانه در چند سال گذشته شورای پول و اعتبار را تعطیل کردند و سپس آن را احیا کردند و در سال 89 نیز برای تنظیم بسته پولی نرخ سودی تصویب شد که موجب واگرایی در نرخ ارز شد.
وی در ادامه این میزگرد تخصصی به تک نرخی شدن ارز در سال 81 با مقدمات 16 ساله آن اشاره کرد و گفت: ما برای تک نرخی شدن ارز بهای سنگینی پرداخت کردیم، اما با بسته پولی 90 تمام این دستاورد چندین ساله را از بین بردیم.
وی اضافه کرد: چندین بار بانک مرکزی بسته پولی را برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به شورا برد، اما باز مخالفت شد و پس از آن بود که رویکرد مردم به سمت بازار ارز و طلا چرخید و به همین دلیل باید آسیب شناسی شود که واقعا چه کسانی موجب شدند مردم به این بازارها گرایش پیدا کنند.
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: نمی شود گفت که آنهایی که سوابق اقتصادی دارند، این مسئله را نمی دانستند که در زمانی که نرخ سود را پایین می آوریم حتما به نرخ ارز فشار می آید.
وی تاکید کرد: اگر اجازه داده شود؛ وظایف ذاتی بانک مرکزی به خوبی انجام شود، خیلی از مشکلات اقتصادی رفع می شود.
مدیر عامل بانک پاسارگاد در عین حال خاطر نشان کرد: ثبات نسبی در نرخ ارز تنها در زمانی صورت می گیرد که نرخ تورم کنترل شود.
وی یکی از اشکالات نظام بانکی کشور را کاهش نرخ عقود مبادله ای عنوان کرد و گفت: کمبود سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی از چالش های امروز کشور است که بهترین کلید حل این مشکل همین عقود مبادله ای است.
وی ادامه داد: هر طرحی هر چقدر مفید باشد، اگر قرار باشد از بانک مرکزی پول گرفته شود، قطعا به کشور آسیب می زند.
به گفته قاسمی رئیس اسبق بانک مرکزی، تورم به معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم و خرج کردن از جیب مردم است.
وی یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی کشور را مطالبات غیر جاری و معوق عنوان کرد و گفت: نزدیک به 20 درصد از نقدینگی کشور تحت این عنوان قفل شده است.
قاسمی بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای داشتن استقلال در استفاده از ابزارهای پولی است.
وی مابالتفاوت نرخ ارز مبادله ای و مرجع را هم یکی دیگر از چالش امروز کشور ذکر کرد که هنوز حل نشده است و باید هر چه سریعتر برای آن فکری کرد.
وی در مورد برداشت از منابع بانکها توسط بانک مرکزی نیز گفت: واقعا این برداشتها به جا نبود، این پول مردم است و بانک مرکزی باید کمک کند تا این پول به بانکها برگردانده شود و در این رابطه باید هماهنگی سه نهاد سازمان مدیریت و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تعیین تکلیف این مسئله انجام پذیرد.
مظاهری: دولت روحانی 180 درجه با دولت قبل فرق دارد
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: تجربه من به درد ولی الله سیف رئیس کل فعلی بانک مرکزی نمی خورد چرا که این دولت با دولت قبل 180 درجه فرق دارد و موضع این دولت متفاوت تر از دولتی است که من در آن رئیس کل بودم.
«طهماسب مظاهری» افزود: هشت ساله تاسف بار را در نظام اقتصادی کشور شاهد بودیم که اکنون برای بازسازی آن نیازمند بهره گیری از تجارب گذشته هستیم.
رئیس اسبق بانک مرکزی در مورد سه قفله کردن خزانه در دوران مسئولیت خود، اظهار داشت: نقدینگی به شکل های مختلف در دولت قبل اضافه می شد؛ ازابتکارات و خلاقیت های دولت قبل این بود که به شکل های مختلف درخواست منابع مالی می کرد.
وی تصریح کرد: دولت قبل تنوع و ابتکار زیادی داشت؛ بهتر است «محمود بهمنی»به تنوعات این امر اشاره کند.
وی در ادامه گفت: هنوز به بانک مرکزی نیامده بودم که طی نامه ای به رئیس جمهور که آن را توسط داود دانش جعفریوزیر امور اقتصادی و دارایی وقت به ایشان رساندم و اعلام کردم که با ادامه وضعیت موجود شیب تورم رشد خواهد یافت.
مظاهری با اشاره به اینکه نقدینگی سال 84 حدود 70 هزار میلیارد تومان بود که در مرداد سال 86 به 140 هزار میلیارد تومان رسید؛ گفت: در حالی که نقدینگی در 50 سال فعالیت بانک مرکزی برابر با 70 هزار میلیارد تومان بود در طول دو سال معادل این 50 سال نقدینگی افزایش یافت.
رئیس اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: اگر آن روند در افزایش نقدینگی طی شده بود از مرداد ماه سال 86، قطعا باید گفت که در اسفند 86 نقدینگی به 300 هزار میلیارد تومان می رسید اما در اسفند این رقم به 150 هزار میلیارد تومان رسید.
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: اجازه ندادیم آن روند افزایش نقدینگی تداوم یابد در غیر این صورت این امر منجر به فروپاشی اقتصاد کشورمی شد.
وی تصریح کرد: مستقل عمل کردم و به سه قفله کردن خزانه و ترک کار خود از بانک مرکزی افتخار می کنم... در این اتاق بنشینیم که چه کنیم... که در این میان صحبت های مظاهری با استقبال حضار روبرو شد.
وی در مورد ساماندهی بازار ارز کشور نیز گفت: باید با تدبیر به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم چرا که تک نرخی کردن جز کارهای الزامی است هرچند که تدریج و سرعت نیز نیاز دارد.

 

منبع: شبکه ایران
برچسب ها: بانک مرکزی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر