دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 33911
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395 16:36
نشست آستانه در سوریه نشان داد

پایان درگیری و بحران با گفت‌وگو

نشست آستانه نشان داد که تمامی گروه‌ها و کشورها به دنبال پایان درگیری و حل بحران از طریق گفت‌وگو هستند، نتیجه‌‌ای که با اثبات شکست‌ناپذیری دولت و متحدان سوریه در عرصه میدانی حاصل شده است.
راه امروز: متعاقب نشست آستانه، نشست ژنو در خصوص بحران سوریه در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد خورد تا گام دیگری در راستای حل و فصل سیاسی بحران 6 ساله این کشور برداشته شود و امروز دیگر به سختی می‌توان کسی را یافت که بر لزوم تداوم گفتگوها و رایزنی‌های سیاسی در مساله سوریه تاکید نداشته باشد چرا که اکثر بازیگران تاثیرگذار منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه هر یک به نوعی خواهان پایان جنگ، کشتار و ادامه زورآزمایی‌ها از طریق نظامی هستند و این یعنی عزم و اراده لازم در جهت تحقق راهکارهای سیاسی به وجود آمده است.

در این میان موارد ذیل در رابطه با بحران سوریه قابل تامل است:

- آنگونه که قید شد امروز دیگر راهکار نظامی در بحران سوریه کارایی ندارد و این را گروه‌های معارض مسلح سوری، تروریست ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها به خوبی درک کرده‌اند اما این مساله هم مانع از ادامه زورآزمایی های نظامی در میدان عملیاتی سوریه نمی‌شود و همچنان طرف‌های درگیر در جهت اشغال هر چه بیشتر مناطق و پیروزی در این عرصه در تلاشند.

- یکی از مهمترین اتفاقاتی که به فهم این مساله کمک کرد تا کسانی که تمایل به ادامه مسیر از طریق نظامی داشتند هم متقاعد شوند که راهکار سیاسی تنها راه حل موجود بحران سوریه است، آزادی حلب بود. پیروزی نیروهای مقاومت و آزادی شهر استراتژیک حلب به عنوان دومین شهر مهم سوریه بعد از دمشق، شکست سنگینی را به گروه های تروریستی تحمیل کرد و فرماندهان آنها را به این نتیجه رساند که در عرصه میدانی دست برتر با نیروهای سوری و حامیان آنها است.

- نشست سه جانبه مسکو و نقش آفرینی سه کشور روسیه، ایران و ترکیه توانست مقدمه‌ای شود برای گام بعدی از فرآیند سیاسی حل و فصل مشکلات، مبنی بر اینکه آنها با نزدیک کردن دیدگاه‌های مشترک خود پیرامون مساله سوریه در جهت تثبیت شرایط موجود در آن کشور بر آمددند و با اعمال نفوذی که هر یک از آنها در صحنه سوریه از آن برخوردارند منجر به برگزاری گفتگوی سوری-سوری میان معارضان و دولت سوریه در نشست آستانه شد.

- نشست آستانه از این منظر که اولین گفتگوی بین معارضان و دولت سوریه به حساب می آید و از طرفی با مدیریت و نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نیز برگزار شد و همچنین نماینده سازمان ملل (دیمیستورا) هم در آن شرکت داشت، پیام سیاسی قابل توجهی را برای همه طرف‌ها داشت و آن اینکه عزم راسخ بازیگران تاثیرگذار در سوریه بر آن است که این بحران از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک و پای میز مذاکره به نتیجه برسد و دست آخر هم این مردم سوریه باشند که از طریق صندوق‌های رأی آینده سیاسی کشورشان را رقم بزنند.

- مهمترین دستاورد عملیاتی نشست آستانه هم تاکید بر آتش بس و لزوم حفظ آن بود که بستر و ضامن تداوم گفتگوهای سیاسی خواهد بود. همچنین این مساله را هم باید بار دیگر مورد توجه قرار دهیم که دو موضوع آتش بس و گفتگو که در نشست آستانه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفت دو نکته ای بودند که ایران از ابتدای بحران سوریه در طرح چهار ماده‌ای خود به آنها اشاره و تاکنون بر لزوم رعایت آنها به منزله دو شرط اساسی و لازم  جهت حل و فصل مناقشات در سوریه تاکید داشته است.

- یکی دیگر از ابعاد نشست آستانه این بود که سه طرف اصلی ماجرا توانستند با همکاری‌های گسترده میان یکدیگر برخی از گروه‌های معارض مسلح که سلاح خود را زمین گذاشته و خواهان حفظ آتش بس و شرکت در گفتگوهای سیاسی هستند را به پای میز مذاکره بکشانند و از این طریق توانستند میان اردوگاه مخالفین سوری اختلاف و تشتت آرا به وجود آورند.

- در خصوص تفکیک قائل شدن میان گروه‌های معارض مسلح و تروریست‌ها ذکر این نکته را لازم می‌بینم که دو گروه داعش و جبهه النصره که از سوی همگان و حتی سازمان ملل به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شده‌اند از قاعده فوق مستثنی هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند در فرآیند سیاسی پیش رو شرکت نمایند.
منبع: فارس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر