شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 33653
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395 14:17
سلحشوری:بازنشستگی زنان تاثیری بر بحران صندوق‌ها ندارد

بازنشستگی پیش از موعد؛ فرصت یا تهدید؟

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که بحران صندوق‌های بازنشستگی خیلی جدی‌تر از بحران آب و محیط‌زیست است و قوانین بازنشستگی در ایران دست‌ودلبازانه است.

راه امروز: برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که بحران صندوق‌های بازنشستگی خیلی جدی‌تر از بحران آب و محیط‌زیست است و قوانین بازنشستگی در ایران دست‌ودلبازانه است.

مریم فکری - متین والی‌نژاد: طی روزهای گذشته خبر «امکان بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه کار» بسیار جریان‌ساز شده بود. این امکان قرار بود در قالب مصوبه برنامه ششم توسعه ایجاد شود؛ اگرچه بنا به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، شورای نگهبان به این ماده ایراد گرفته و آن را مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانسته است. براساس مصوبه 26 دی‌ماه امسال مجلس، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تامین‌اجتماعی موظف می‌شدند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند.

بنا به گفته پیشنهاددهندگان این مصوبه، بحث بازنشستگی تا 20 سال سابقه کار برای زنانی است که تمایل به ادامه کار ندارند. با این وجود، در مقابل، انتقاداتی از سوی برخی تحلیلگران اقتصادی مطرح می‌شد مبنی بر این‌که با ایجاد چنین امکان، بار مالی و فشار سنگینی به صندوق‌های بازنشستگی وارد خارج شد و آن‌ها را وارد مرحله بحران خواهد کرد. در همین راستا، در خبرگزاری خبرآنلاین مناظره‌ای با حضور پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس، سید فاطمه ذوالقدر، عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس، حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی، امین حسن‌زاده، رییس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران و فرشید یزدانی، کارشناس اجتماعی برگزار شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح این مناظره است.

***

* فکر می‌کنم بهتر باشد سوال را از این‌جا شروع کنیم که چه شد در مجلس شما پیشنهاد بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه خدمت را دادید؟

سلحشوری: ما بنا به اقتضای کارمان بازدیدهایی را در جاهای مختلف داریم. از وقتی هم که نماینده مجلس شدیم، علاوه بر این بازدیدها، تلفن‌ها و اس‌ام‌اس‌های متعددی به ما می‌شد. اما در بازدیدهایی که داشتیم، هر کجا که می‌رفتیم، عده‌ای از زنان درخواست داشتند که بازنشستگی اختیاری مصوب شود. به عبارتی، عده‌ای از زنان دوست داشتند که زودتر از 30 سال بازنشسته شوند؛ با این‌که ما قانون 25 سال و با 5 سال ارفاق را هم داشتیم. این‌ها به ما می‌گفتند که شما برای ما چنین کاری را بکنید تا کسانی که می‌خواهند و داوطلب چنین کاری هستند، بتوانند زودتر بازنشسته شوند.

ما هم با توجه به چنین دغدغه‌ای که در میان عده‌ای از زنان دیدیم، گفتیم وقتی یک قانونی وجود داشته باشد، حتی برای عده قلیلی، بهتر از این است که وجود نداشته باشد. در عین حال، ما صحبت‌ها و تماس‌هایی داشتیم مبنی بر این‌که تعدادی از زنان با 20 سال کار و حتی بیش از آن، به خاطر این‌که مشمول بازنشستگی نمی‌شدند و در عین حال، گرفتاری‌های خاصی برایشان پیش می‌آمد، با همین میزان کار، خودشان را بازخرید می‌کردند و از گردونه کار کنار می‌رفتند، بدون این‌که بازنشستگی به آنها تعلق بگیرد. یعنی سال‌ها فردی کار می‌کرد و زحمت می‌کشید، اما نمی‌توانست درآمد مستمری برای آینده خود داشته باشد. خب این به نظر می‌آمد اجحاف بزرگی در حق زنانی خواهد بود که به دلیل مشکلاتی که دارند، به ناچار از کار جدا می‌شدند و در عین حال، هیچ‌گونه پرداختی بعد از آن نداشتند.

این موضوع ما را به فکر انداخت که بتوانیم در این رابطه کاری برای زنان انجام دهیم. در ماده 118 برنامه ششم توسعه بازنشستگی پیش از موعد آمده بود و در کمیسیون تلفیق هم بررسی شده بود، ولی از نظر ساختاری مفهوم درستی نداشت. دولت هم در این رابطه مکلف و موظف شده بود. حالا در این حالت ممکن بود فردی با 10 سال سابقه کار بگوید من می‌خواهم بازنشسته شوم. ما این مواد را به طور ساختاری شکل داریم که تعاریف درستی از نظر عملیاتی شدن داشته باشد و به عده‌ای از زنان که خواستار این هستند و تعداد آنها هم کم است -تعداد آنها زیاد نیست که بگوییم یک‌دفعه ممکن است صندوق‌های بازنشستگی را ورشکست کند- خدمات داده شود.
منبع: اقتصاد آنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر