شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 3354
تاریخ انتشار: 14 شهريور 1392 10:14
ترس از خودروهای بمب گذاری شده، بخش های مختلف زندگی مردم لبنان را در برگرفته است.

به گزارش راه مردم به نقل از روزنامه القبس، زندگی در بیروت بعد از دو حادثه انفجار اخیر چهار خودروی بمب گذاری شده در جنوب بیروت و شمال لبنان، تغییرات بزرگی را شاهد است.

هم اکنون روزی در لبنان نیست که به پلیس درباره خودروهای مشکوک به بمب گذاری، اطلاع داده نشود. خودروهایی که از سوی مالکان خود رها شده اند یا اینکه مالکان آنها به سرعت پیدا نشده و باعث ترس ساکنان خیابان و رهگذاران می شوند.

در هر مرتبه نیز نیروهای امنیتی به سرعت حاضر می شوند و اطراف خودرو را محاصره می کنند و پس از بررسی مشخص می شود این خودرو خالی از بمب است. این موضوع ترس و نگرانی روبه افزایش از خودروهای بمب گذاری شده را در میان مردم لبنان نشان می دهد.

بخشی از مردم لبنان هم برای غلبه بر ترس خود از خودروهای بمب گذاری شده به طنز روی آورده اند. تصاویر منتشر شده از واکنش های طنز آمیز برخی مردم لبنان در قالب نصب نوشته هایی بر روی شیشه مغازه ها و خودروها، دست به دست میان مردم و رسانه ها می چرخد.

بر روی یکی از نوشته های نصب شده در شیشه عقب یک خودرو در بیروت نوشته شده است: "ای بمب مرا تعقیب نکن".
نوشته هایی طنز آمیز روی شیشه یک خودرو در لبنان در واکنش به احتمال بمب گذاری
(ای بمب، به دنبالم مباش)


فرد دیگری این نوشته را بر روی خودروی خود نصب کرده است: "از کسی که می خواهد بمبی در این نزدیکی قرار دهد تقاضامندیم آن را در مکان دیگری قرار دهد زیرا خودروی من قسطی خریداری شده است."

فروشنده یک مغازه در بیروت هم چنین دست نوشته ای را در مقابل دید مشتریان قرار داده است: "لطفا خودروی بمب گذاری شده خود را اینجا قرار ندهید زیرا نصف کالای موجود در مغازه، به صورت نسیه خریداری شده اند."
نوشته هایی طنز آمیز روی شیشه یک خودرو در لبنان در واکنش به احتمال بمب گذاری
(لطفا نزدیک این خودرو بمب گذاری نکنید؛ خودرو قسطی است)



خودروهای بمب گذاری شده زندگی لبنانی ها را تغییر داده اند. امروزه خروج از خانه ها به خودی خود یک ریسک است به ویژه که مشخص کردن مناطق احتمالی انفجار خودروی بمب گذاری شده نیز تقریبا  غیرممکن شده است همه مناطق لبنان در کانون احتمال میزبانی خودروهای بمب گذاری شده هستند.

"ریما الخطیب" خانه دار در منطقه جاده جدید بیروت زندگی می کند. او می گوید: انفجار نخست که در منطقه بئر العبد روی داد به نظر می رسید یک پیام به حزب الله لبنان به دلیل مشارکت در جنگ سوریه  بود.

ریما اضافه کرد: هم اکنون هر شهروندی حتی اگر در خانه اش باشد حرکت و عبور و مرور خودروها و خودروهای پارک شده در کنار خیابان ها را زیر نظر دارد. من و فرزندانم سعی می کنیم از خانه خارج نشویم.
نوشته هایی طنز آمیز روی شیشه یک خودرو در لبنان در واکنش به احتمال بمب گذاری
(لطفا نزدیک این فروشگاه بمب منفجر نکنید زیرا نیمی از کالاهای فروشگاه نسیه هستند)

 
 

وی افزود: فکر می کنم که اگر وضعیت فعلی ادامه یابد فرزندانم را امسال به مدرسه نفرستم.

"رولا حجازی" که در منطقه "حاره حریک" در منطقه حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه زندگی می کند. منطقه ای که چند هفته پیش محل انفجار شدید خودروی بمب گذاری شده بود.

وی گفت: اقدامات امنیتی در این منطقه فضای اطمینان بخشی را ایجاد کرده است چرا که اعضای حزب الله خودروها را تحت بازرسی دقیق قرار می دهند.

با این حال او نمی تواند نگرانی خود را از این موضوع اعلام نکند که احساس می کند زندانی منطقه ای است که دیگر مانند گذشته مردم به حرکت و رفت و آمد مستمر نمی پردازند.

رولا ادامه داد: مثل اینکه مردم به صورت ناگهانی پنهان شده اند. به سرعت خیابان ها از مردم رهگذر خالی می شود. همه، یکدیگر را زیرنظر دارند و خبرها را پیگیری می کنند. شادی از زندگی روزمره ما رفته است.

وی افزود: دوستانم که در خارج از منطقه ضاحیه هستند به دیدار من نمی آیند چرا که بازرسی های دقیق در انتظار همه است. هر فردی قبل از تصمیم گیری برای حرکت به سمت ضاحیه، هزار مرتبه با خود کلنجار می رود که آیا به این منطقه برود یا خیر؟

رولا توضیح داد: امروز مردم با ترس از خودروهای بمب گذاری شده روبه رو هستند. احساس می کنند که هر خودرویی که در خیابان حرکت می کند بمب گذاری شده است . او می گوید: من نمی خواهم به این شیوه بمیرم.

منبع:عصر ایران

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر