دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 33440
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1395 10:52
شورای شهر واکنش نشان داد

گزارش جنجالی قالیباف از پلاسکو

«محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که روز گذشته به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو در جلسه علنی شورای شهر حضور یافت، در گزارش خود مسوولیت وقوع حادثه را به طور مستقیم متوجه وزارت کار و دولت دانست. بسیاری از روزنامه های امروز، پاسخ های وی را مبهم و تکراری خواندند.
راه امروز: گزارش شهردار تهران در جلسه شورای شهر درباره بررسی ابعاد حادثه پلاسکو در روزنامه های صبح امروز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین، رد جنجالی درخواست ترامپ از طرف دادگاه استیناف آمریکا و انباشت کالاهای قاچاق در انبارها، دیگر محورهای مورد توجه روزنامه ها بود.
 سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز ( 18 بهمن ) سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است. 

** واکنش ها به گزارش شهرداری تهران از حادثه پلاسکو
«محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که روز گذشته به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو در جلسه علنی شورای شهر حضور یافت، در گزارش خود مسوولیت وقوع حادثه را به طور مستقیم متوجه وزارت کار و دولت دانست. بسیاری از روزنامه های امروز، پاسخ های وی را مبهم و تکراری خواندند.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود واکنش شهردار تهران به پرسش های اعضای شورای شهر را، این گونه شرح داد:« عبرت از فاجعه پلاسکو و اینکه شناختن نهاد مقصر تا کی مشخص می‌شود، معلوم نیست اما باید اذعان داشت بدون شناسایی و معرفی مقصر اصلی همچنان مردم نگران چنین اتفاقاتی هستند. شهردار تهران می‌گوید دولت و وزارت کار مقصر است اما مشخص نیست چرا او را به شورای شهر و مجلس فرا می‌خوانند و خواستار پاسخگویی هستند.» 
چند روز قبل بود که محمد باقرقالیباف در مجلس حضور یافت و به سوالات نمایندگان درباره حادثه پلاسکو به سبک خودش پاسخ داد. دیروز هم که به شورای شهر رفت همین رویه را پیش گرفت و البته باز هم در شورای شهر عذرخواهی را دون شان خود دانست. شهردار تهران دیروز در مقابل تاکید اعضای شورای شهر از او برای عذرخواهی از مردم، واکنشی نداشت.
روزنامه «اعتماد» با بیان اینکه «راز پلاسکو مخفی ماند»، نوشت: دیروز همچنین اکثریت منتقدین شهردار تهران خواستار عذرخواهی و حتی استعفای وی شدند. موضوعی که به مذاق مدافعان شهردار خوش نیامد و باعث شد تا آنها نیز سخنانی را در دفاع از شهردار شهرشان بیان کنند که گاه صحن را تا پای تشنج پیش برد. این واکنش‌ها و سخنان منتقدین در نهایت چنان باعث عصبانیت شهردار تهران شد که وی در بخش دوم سخنان خود که در واقع حسن ختام جلسه طولانی دیروز بود با اشاره به برخی حوادث سال‌های گذشته کشور و تلویحا بی‌لیاقت خواندن مدیران کشوری در دوره‌های قبل، رسما اعلام کرد که حاضر نیست در مقابل آنچه وی از آن به عنوان سیاسی کاری اعضای شورا یاد می‌کرد، کوتاه بیاید، چه رسد به اینکه بخواهد عذر خواهی هم بکند.
این روزنامه در پایان افزود: بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی دوره مدیریت شهری و شورای چهارم باید منتظر چالش‌هایی جدید و جدی بین شورا و شهرداری بود، چالش‌هایی که می‌تواند سر فصل جدیدی در تاریخ این دو نهاد شهری در بعد از انقلاب باشد.
«گزارش سوخته» نیز تعبیر «شرق» از پاسخ های قالیباف در جلسه شورای شهر بود. در این گزارش می خوانیم: هردار تهران روز گذشته برای ارائه گزارش حادثه پلاسکو، بنا به درخواست شورای شهر تهران در شورا حاضر شد و گزارشی مفصل را از تشریح قوانین و آیین‌نامه‌ها و شرایط قبل و بعد از دوره مدیریت خود و بعد هم گزارشی از روز حادثه و پس از آن ارائه داد. 
روزنامه «ایران» زیر عنوان «رمزگشایی ناتمام» آورد: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، 3 هفته بعد از وقوع فاجعه پلاسکو، در یکشنبه تاریخی و در جلسه علنی شورای شهر تهران رو در روی اعضای شورا قرار گرفت تا پس ازچند روز تأخیر، پاسخگوی انتقادات و گلایه‌های بهشت‌نشین‌ها باشد. گزارش او با کمی حذف و اضافه شبیه همان نطقی بود که چند روز پیش در مجلس ارائه کرد و اگرچه بلند بالا بود، اما نتوانست، افکار عمومی و نمایندگان مجلس را قانع کند. او به مثابه هفته‌های گذشته، بار دیگر، کارگاه بودن یا نبودن پلاسکو را دستاویز سخنان خود قرار داد تا اینبار پشت تریبون شورای شهر، نه یکبار که چندین بار برمسئول نبودن خود در حادثه پلاسکو مهر تأیید بزند.
«مردم سالاری» با طرح این پرسش که چه کسی مسوول فاجعه پلاسکو است؟، نوشت: در بین صحبت‌های اعضای شورای شهر، علاوه بر انتقادات یک سوال اساسی مطرح بود که بالاخره در فاجعه پلاسکو چه کسی مسوول است؟
این روزنامه به نقل از «محمد حقانی» عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در حادثه پلاسکو شورای شهر هم مقصر است، اگر 30 نفر اعضای شورا استعفا دهند، من هم به عنوان نفر سی و یکم استعفا می‌دهم. لازم نیست که ما همه ساختمان‌های ناایمن را پلمپ کنیم اگر دو تا را پلمپ کنیم باقی حساب کار دستشان می‌آید.ما بحران مدیریت داریم نه مدیریت بحران.وی در پایان تاکید کرد: زمانی که دیدیم آتش قابل مهار نیست، باید ساختمان را تخلیه می‌کردیم نه اینکه در ساعت 10:30 دوباره آتش نشانان را به داخل بفرستیم. 
در گزارش روزنامه «شهروند» می خوانیم: جلسه شورا شلوغ‌تر ازهمیشه بود و نزدیک به 8 ساعت زمان برد. شهردار تهران سرانجام بعد از ١٨روز به شورا آمد تا درباره تلخ‌ترین حادثه زمستانی پایتخت به یک دستگاه نظارتی گزارش دهد، اما نتیجه این جلسه طولانی خیلی‌ها را قانع نکرد. دیروز نه‌تنها گزارش شهردار تهران بلکه حرف‌های بعضی اعضای اصولگرای شورا هم جلسه را به جلسه محاکمه دولت فعلی و دولت‌های اصلاح‌طلب تبدیل کرد. 
این روزنامه در ادامه به بخش هایی از پاسخ های قالیباف اشاره و از زبان وی عنوان کرد: به مدیریت حادثه پلاسکو افتخار می‌کنم، در میان شاگرد زرنگ ها شاگرد اولم، از نوکر مردم هم پایین‌تر هستم و فقط و فقط از مردم به این خاطر که هر روز در هر میدانی پای کار آمدم تا جان بدهم عذر خواهی می‌کنم، شرمنده مردم هستم که نتوانستم جان خود را در راه خدمت به آنها فدا کنم، در بحث حرف غیر کارشناسی که جریانی سیاسی در پس آن است و باج دادن به دشمنان ضد انقلاب می‌شود، تا آخر ایستاده‌ام.

** ترامپ، لای چرخ دهنده های سیاست آمریکا
رد درخواست «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر لغو فوری حکم قاضی ایالت واشنگتن از طرف دادگاه استیناف آمریکا، بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای جهان داشت. شماری از روزنامه های امروز، اقدام دادگاه استیناف را باختی سیاسی برای ترامپ تلقی کردند. 
روزنامه «جمهوری اسلامی» با اعلام خبر رد درخواست ترامپ مبنی بر لغو حکم قاضی واشنگتن درباره مهاجران، عنوان کرد: 'تد لئو' با اشاره به تاکید ترامپ بر سیاست‌های جنجالی خود، به ویژه فرمان ضد مهاجرتی‌اش گفته است که سلامت روانی وی باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی در صفحه توئیتر خود درباره سلامت روانی ترامپ ابراز تردید کرد و نوشت: در 24 ساعت گذشته در توئیتر، دونالد ترامپ به مزخرفات درباره مرگ و نابودی و اخبار کذب ادامه داده است. آیا نباید از وی آزمون سلامت روانی گرفت؟ وی، لئو همچنین در پیام توئیتر خود از تصمیم دادگاه فدرال آمریکا در لغو ممنوعیت سفر دارندگان روادید از این هفت کشور استقبال کرد.
روزنامه «جوان» زیرعنوان «وزرای ترامپ در تکاپوی استعفا» نوشت: مخالفت دادگاه فرجـــام با درخواست تجدید نظر رئیس‌جمهور 63میلیون رأیی امریکا ، فعلاً دونالد ترامپ تازه ‏کار و مدعی را که مدعی تغییر سیستم سیاسی و کشیدن سیفون در واشنگتن بود، لای چرخ‌ دنده‌های سیاست در واشنگتن قرار داده است.
جوان افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در حساب توئیتری خود با خشم نسبت به این حکم واکنش نشان داده و ‏صلاحیت قاضی را به سخره گرفته و وعده حکم لغو زودهنگام این دادگاه را داده بود. با این حال صدور رأی دادگاه سان فرانسیسکو بدین معنی است که محدودیت‌های اعلام شده تا زمانی که این پرونده ‏به طور کامل در دادگاه مطرح شود به حالت تعلیق در می‌آیند. ‏ دادگاه تجدید نظر فدرال تا امروز به کاخ سفید، فرصت داده است اگر دلایل بیشتری دارند به دادگاه ارائه کنند. ‏حتی اگر دولت چنین کند، انتظار می‌رود که رسیدگی به این دعوای حقوقی در نهایت به بالاترین مرجع ‏قضایی در امریکا واگذار شود و صدور حکم نهایی و حل و فصل ماجرا مدت‌ها طول بکشد. ‏
«ترامپ بازنده» عنوان گزارش «ابتکار» بود که در آن می خوانیم: کش و قوس‌ های داخل آمریکا بر سر دستور رئیس جمهوری آمریکا تا جایی پیش رفت که دونالد ترامپ بازنده ماجرا شد. رئیس جمهور جدید آمریکا که از به تعلیق درآمدن دستور لغو صدور ویزا به هفت کشور عصبانی بود و این اقدام را قانون شکنی قلمداد کرد، به دادگاه استیناف آمریکا شکایت کرد. اما درخواست او از سوی دادگاه رد شد. علاوه بر درگیری‌های داخلی دولت ترامپ با مقامات این کشور، رئیس جمهوری آمریکا سر ناسازگاری با بسیاری از کشورهای دنیا در پیش گرفته‌است، در حالی که تاکنون رویکرد مثبتی نسبت به روسیه دشمن دیرینه آمریکا داشته‌است. رویکردی که امید روسها را هم برای همکاری با دولت جدید آمریکا قوت بخشیده‌است.
این روزنامه در تحلیل خود از رویکرد رییس جمهوری تازه آمریکا به روسیه نیز نگاشت: رویکرد مثبت دونالد ترامپ نسبت به روسیه درحالی است که روسیه هم به بهبود روابط میان دو کشور امید دارد. همین امر زمینه‌ای شد که روسیه درباره دستور اخیر ترامپ که واکنشهای جهانی را در پی داشت، هیچ واکنش و اعتراضی نشان ندهد. در همین راستا، وزیر امور خارجه روسیه هم تاکید کرد که مسکو و واشنگتن می‌توانند با همکاری با یکدیگر مسائل و مشکلات جهانی را حل کنند.

** خاک خوردن کالاهای قاچاق در انبارها
رییس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در تازه ترین سخنان خود از معضل تازه این سازمان یعنی بلاتکلیفی کالاهای قاچاق و انباشت کالاها در انبارها سخن گفت. این اظهارات مورد توجه برخی روزنامه های امروز قرار گرفت.
روزنامه «تجارت» در گزارش «کالای قاچاق در انبار بلاتکلیفی» نوشت: در سه سال و نیم گذشته از عمر دولت تدبیر و امید، معضل قاچاق عامل تاثیرگذار در عملکرد سازمان است و وقت مدیران ارشد و میانی سازمان را به خود مشغول کرده اگرچه از تیرماه فروش اموال قاچاق متوقف شده است. روز گذشته‌امین دلیری، رئیس سازمان جمع‌اوری و فروش اموال تملیکی در نشست خبری اعلام کرد که آئین‌نامه صادرات کالاهای قاچاق به زودی اصلاح خواهد شد.
تجارت در ادامه به نقل از دلیری افزود: خودروهای در اختیار ما ٩٥١ دستگاه اعم از متروکه و قاچاق و ضبطی قضایی و گمرکی است، سهم متروکه ٨٤ دستگاه و قاچاق ٨٧ دستگاه است و بالای ٢٥٠٠ سی‌سی نیز ١٧١ دستگاه متروکه و قاچاق است. مزایده ٢٨ دستگاه خودروی بالای ٢٥٠٠ سی‌سی برگزار شده و تنها دو دستگاه پروشه آن به فروش رفته، البته در این میان بنز و سایر خودروها هم وجود دارد. در دسته خودروهایی که بالای ٢٥٠٠ سی‌سی هستند و باید صادر شود نیز کار در حال انجام است. صاحب کالای متروکه باید اموال را مرجوع کند و کسی هم مراجعه برای مرجوع کردن نداشته است.
روزنامه «شروع» نیز گزارش نخست خود را به همین موضوع اختصاص داد. در این گزارش آمده است: در 9 ماه سال جاری فروش اموال منقول و غیرمنقول سازمان اموال تملیکی 54 درصد کاهش یافته است که به برخی عوامل برون سازمانی مربوط است.
این روزنامه با اشاره به انباشت کالاهای قاچاق در انبارها و چالش های سازمان اموال تملیکی، نوشت: کالاهای سازمان را متروکه، قاچاق، ضبطی قضایی و ضبطی گمرکی است که تعیین تکلیف می شوند و فرآیند فروش آن ها متفاوت است. تمامی کالاهای وارد شده با انبارها ضبط خواهد شد که بر این اساس کنترل 90 درصدی روی آن ها صورت می گیرد؛ این در حالی است که پلمپ الکترونیکی نیز به صورت پایلوت انجام شده و اگر این سامانه به تولید انبوه برسد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر