شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 33246
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395 10:57
در جریان سفر هیات اقتصادی ایران به جمهوری چک، مذاکراتی با شرکت های این کشور برای سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های صنعتی ایران انجام شده است که امیدواریم ظرف ماه های پیش رو قرارداد این همکاری ها به امضا برسد.
راه امروز: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چِک در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در جریان سفر هیات اقتصادی ایران به جمهوری چک، مذاکراتی با شرکت های این کشور برای سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های صنعتی ایران انجام شده است که امیدواریم ظرف ماه های پیش رو قرارداد این همکاری ها به امضا برسد.
مسعود خوانساری، شامگاه دوشنبه در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در تالار شهرداری پراگ، پایتخت جمهوری چک برگزار شد در جمع ایرانیان مقیم چِک افزود: امید ما در توسعه این همکاری ها، بیشتر به هموطنان مقیم اینجا است.
وی اظهار امیدواری کرد که از فضای ایجاد شده بعد از برجام بتوانیم بیشترین استفاده را ببریم و روابط اقتصادی خود را با کشورهای مختلف گسترش دهیم.
رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه هیات اقتصادی ایران برای مذاکره و ارتقای روابط اقتصادی دو کشور به جمهوری چک سفر کرده است، افزود: امیدواریم با گسترش روابط، اقتصاد کشور را بیش از پیش رونق بدهیم و عقب ماندگی های ناشی از تحمیل تحریم ها را جبران کنیم.
وی گفت: امروز مصادف با ورود امام خمینی (ره) و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است؛ یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال کشور بود که در این 38 سال توانستیم استقلال کشور را حفظ کنیم.
خوانساری افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی با جنگ تحمیلی روبه رو شدیم و به زیربناهای کشور زیان های سنگینی وارد شد؛ در سال های بعد هزینه های زیادی صرف کردیم که کشور را بازسازی کنیم؛ این روند ادامه پیدا کرد و در سال 1370 شمسی، بسیاری از زیربناهایی که در دوران جنگ نابود شده بود، ساخته شد و اقتصاد کشور تا حدود زیادی رشد پیدا کرد.
وی ادامه داد: اما مجددا با تحریم های سختی روبرو شدیم که در اثر آن، رشد دهه 70 را نتوانستیم در دهه 80 و ابتدای دهه 90 ادامه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه در این دوران البته ایران توانست به بیشتر تکنولوژی ها دست پیدا کند، گفت: به عنوان نمونه امروز رئیس جمهوری ایران یکی از کارخانه های دانش بنیان را که تبدیل ذرت به قند مایع است، افتتاح کرد؛ ایران جزو محدود کشورهایی است که به این تکنولوژی دست پیدا کرده است.
خوانساری اضافه کرد: بعد از برجام، ایران به یک اقتصاد نوظهور در اقتصاد جهان تبدیل شده است و ما می توانیم از این فرصت بیشترین استفاده و بهره برداری را داشته باشیم.
وی به رفت و آمدهای هیات های اقتصادی در یک سال اخیر گفت: در یک سال گذشته بیش از 200 هیات خارجی به ایران آمده اند و متقابلا هیات هایی از ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی سفر داشته اند.

** توسعه روابط تهران – چک 
علی اکبر جوکار کاردار جمهوری اسلامی ایران در پراگ نیز در این نشست گفت: روابط ایران و چک در دو سال اخیر توسعه پیدا کرده است.
وی به مناسب 12 بهمن اشاره کرد و گفت: بدون شک امروز سالگرد یک رویداد مهم در تاریخ ایران، یعنی ورود حضرت امام خمینی (ره) و شروع تحولی در تاریخ معاصر ایران است.
جوکار افزود: ایران چه در بعد اقتصادی و چه در بعد سیاسی به عنوان یک قدرت مهم در سطح دنیا پذیرفته شده است و احترام جهانیان را کسب کرده است.
وی ادامه داد: پیام ملت ایران، دوستی و صلح است و هیچ گاه در طول انقلاب پیام خصومت نداشته و همیشه برای دنیا صلح و دوستی را خواسته است. فرهنگ ایرانیان توانسته با فرهنگ های مختلف و مردمان کشورهای مختلف سازگاری بسیار خوبی داشته باشد.
جوکار افزود: سال گذشته نودمین سال رسمی روابط دیپلماتیک ایران و چِک را جشن گرفتیم درحالی که روابط مردم دو کشور به قرن ها پیش از این باز می گردد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم رئیس کتابخانه ملی و رییس اتاق مشترک چگ – ایران نیز حضور داشتند. 
به گزارش ایرنا، هیات 30 نفره فعالان اقتصادی ایران از طرف اتاق بازرگانی تهران به سرپرستی مسعود خوانساری دیروز وارد جمهوری چک شد؛ بیشتر اعضای هیات ایرانی را در این سفر فعالان صنعتی تشکیل می دهند.
علاوه بر شرکت در نشست های تجاری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با ولادیمیر دلوهی رئیس اتاق بازرگانی و یروسلاو هاناک رئیس کنفدراسیون صنایع جمهوری چک دیدار و گفت و گو خواهد داشت. 
بر اساس این گزارش، میزان کل تولید ناخالص داخلی جمهوری چک چهار هزار و 284 میلیارد کرون معادل 182 میلیارد دلار است؛ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 برابر با 3.9 درصد بوده و سرانه درآمد ملی این کشور نیز 18 هزار و 200 دلار است. نرخ تورم این کشور در سال 2015 پنج دهم درصد اعلام شده است. 
نرخ بیکاری در سال 2015 در جمهوری چک 6 درصد بود؛ ضمن آن که بدهی خارجی این کشور در این سال، 99 میلیارد دلار و نرخ سرمایه گذاری خارجی در جمهوری چک 23.6 درصد است. 
براساس آمار اعلام شده از سوی جمهوری چک، حجم مبادلات اقتصادی این کشور با ایران در سال 2015 برابر با 52 میلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به 50 درصد رشد داشته است. حجم مبادلات دو کشور در 11 ماه سال 2016 براساس اعلام اداره آمار چک با رشدی حدود 25 درصد به میزان 59 میلیون و 139 هزار دلار رسید که در زمان مشابه سال گذشته، 47 میلیون و 433 هزار دلار بوده است. 
‎حجم مبادلات اقتصادی چک با کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه در سال 2015 حدود سه میلیارد و 180 میلیون دلار، آدربایجان یک میلیارد و 176 میلیون دلار، قزاقستان حدود 685 میلیون دلار، امارات حدود 897 میلیون دلار و عربستان حدود 620 میلیون دلار است. 
‎بازدید از مجموعه های صنعتی جمهوری چک( که آن را آلمان کوچک می خوانند)، شرکت در نشست تجاری با اعضای اتاق بازرگانی مشترک چک و ایران و همچنین حضور در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های هیات تجاری ایران در سفر به جمهوری چک است. 
‎این هیات پس از جمهوری چک، به دانمارک سفر خواهد کرد و در نشست های اقتصادی، جلسه های رو در رو و همچنین بازدید از مجتمع های صنعتی شرکت خواهند داشت.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر