يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 33174
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395 13:24
علی خرم تحلیل کرد

باتلاق ترامپ برای آمریکا

علی خرم، کارشناس مسائلی بین‌الملل معتقد است که ترامپ در حال ایجاد باتلاقی برای آمریکاست و مانند کوه یخ هنوز خود را نشان نداده است. وی بر آن است که ترامپ با این روند باتلاق‌های دیگری را برای آمریکا خواهد ساخت و پایان کارش یا رای عدم کفایتش و یا ترک رفتارهای جنجالی‌اش خواهد بود.
اولین اقدام جدی ترامپ اعتراض‌های فراوانی را برانگیخت. صدور فرمان منع ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا توسط وی، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را سبب‌ساز شده است. توصیه سازمان ملل به رواداری، ارزیابی منفی مرکل و تظاهرات‌های اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا، بخشی از این واکنش‌ها در یکی دو روز گذشته بوده است. 

مخالفت با فرمان رییس جمهوری جدید آمریکا، تنها اعتراض‌ در پی نداشت، بلکه «آن دانلی» قاضی فدرال، فرمان قدرت‌مندترین مقام ابرقدرت جهان را نقض کرد، تا کسانی را که در فرودگاه‌ها سرگردان بودند را نجات دهد. طبق این حکم، کسی اجازه ندارد افرادی را اخراج کند یا بازگرداند که با روادید معتبر وارد آمریکا می‌شوند. 

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که ترامپ پس از رسیدن به قدرت عملکرد معقولی خواهد داشت، اما انگار این پیش‌بینی چندان با واقعیت سازگاری ندارد. 

علی خرم، کارشناس مسائلی بین‌الملل معتقد است که ترامپ در حال ایجاد باتلاقی برای آمریکاست و مانند کوه یخ هنوز خود را نشان نداده است. وی بر آن است که ترامپ با این روند باتلاق‌های دیگری را برای آمریکا خواهد ساخت و پایان کارش یا رای عدم کفایتش و یا ترک رفتارهای جنجالی‌اش خواهد بود. 

ترامپ در حال ساختن باتلاق برای آمریکاست
خرم در گفتگو با فرارو و در پاسخ به این پرسش که واکنش‌ها به اقدام اخیر ترامپ را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: ترامپ نه خودش فکر می‌کرد که رییس جمهور می‌شود و نه جامعه آمریکا، به همین خاطر ترامپ با دست باز هر چه خواست گفت و شعار‌های گنده، توخالی و عوام‌فریبانه زیادی داد. او بنا به دلایلی در درون جامعه آمریکا توانست بر سر کار بیاید. 

وی ادامه داد: در قضیه ویزا ترامپ و دولتمردان، صاحب‌نظران و مردم آمریکا می‌دانند که اگر قرار باشد مبنای منطقی تامین امنیت و مقابله با تروریسم باشد، هیچ یک از اتباع این کشورها در عملیاتی تروریستی علیه منافع آمریکا، اروپا و هیچ جای دیگری شرکت نداشته‌اند. برای مثال ایرانی‌ها نه در واقع یازده سپتامبر شرکت داشتند و نه در حملات هیچ عملیات تروریستی دیگری و اگر قرار بود مبنای ترامپ منطقی باشد، باید اتباع کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، مصر و افغانستان را شامل می‌شد. 

خرم با بیان اینکه ترامپ تصمیمی غیرمنطقی را پیاده کرده که واکنش جامعه آمریکا را در پی داشته است، گفت: او از هر جهت باتلاق بزرگی را ایجاد کرده است و اگر به همین روند ادامه پیدا کند باتلاق‌های دیگری هم ایجاد خواهد کرد. سخنان وی مانند مسئله زنان، بر مبنای تشتت، عدم آرامش و تخاصم استوار است و همین علتِ مخالفت مرکل، اولاند و ترزا می علیه سیاست‌های اوست درحالی که این کشورهای متحدان آمریکا هستند. 

این ‌کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: الان در داخل آمریکا تمام ارگا‌ن‌ها بر علیه ترامپ وارد کارزارشده‌اند و یک قاضی فدرال دیروز حکم داد که دستور وی در خصوص کسانی که وارد آمریکا شده‌اند، باطل شود و نمی‌توان آنها را بازداشت کرده و یا بازگردانند و حالا دستور رییس جمهور تحت شعاع قرار گرفته و کسانی که این مشکل را در نیویورک و نزدیک آن منطقه دارند نجات پیدا کرده‌اند. قاضی دیگری در ویرجینیا هم این کار را کرده است و فرمانداران ایالت‌ها نیز موضع‌گیری‌هایی کرده‌اند، همین طور نمایندگان مجلس و فعالان حقوق بشری نیز حالا مقابل او ایستاده‌اند و نمی‌توان گفت که امکان حمایت منطقی از چنین فردی وجود داشته باشد. 

وی افزود: به همین خاطر در داخل آمریکا تشتت به وجود آمده است و در خارج آمریکا نیز ما چنین واکنش‌هایی را می‌بینیم، چنانچه شاهد بودیم آقای گورباچف گفت که سال 2017 سالی است که ترامپ با سیاست‌های خودش جهان را به لبه پرتگاه جنگ می‌برد و در عمل ما می‌بینیم که اعمال و سخنان غیرمنطقی او سر و صدای جهان را در آورده است. 

ترامپ یا کوتاه می‌آید یا استیضاح می‌شود
خرم در پاسخ به این پرسش که مقاومت‌های داخلی در جامعه آمریکا تا چه اندازه‌ای می‌تواند ترامپ را محدود کند؟ گفت: حتما این مقاومت‌ها موفق خواهد بود، بنا به گزارش‌های رسانه‌ای تعداد جمعیتی که در روز دوم در اعتراض به ترامپ جلوی کنگره جمع شده بودند، 70 درصد بیشتر از کسانی بود که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری جلوی کنگره جمع شده بودند و تعداد مخالفین وی بیشتر است.

وی ادامه داد: سیاست‌های اجرایی ترامپ مخالفت‌ها را تشدید می‌کند. ترامپ دو راه بیشتر ندارد، یا مجبور است از سیاست‌های توخالی و گنده گویانه دست بردارد و تبدیل به رییس جمهوری معمولی و عادی شود و یا اینکه استیضاح و عدم کفایت وی توسط سنا پیش برده خواهد شد.

آمریکا یک کشور عادی نیست و باید از پایه‌های حفظ ثبات در جهان باشد. آنقدر نقش آمریکا در جهان زیاد است که یک فرد نامعمول بر آن کشور حکومت کند. حاکمیت چنین فردی در یک کشور جهان سومی ممکن است به خود و کشورهای منطقه آسیب بزند اما در آمریکا ممکن کل جهان آسیب ببیند و این چیزی نیست که کل جهان بتواند این مسئله را تحمل بکند.

ترامپ و آینده جهان
این ‌کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که روند مناسبات آمریکا در آسیا، ایران و دیگر کشورهای اسلامی را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟  گفت: ترامپ هم واکنش کشورهای اسلامی و هم واکنش چین را بر انگیخته است. حتی روسیه هم مرتب تذکر می‌دهد که به رغم اینکه ما به دنبال بهبود روابط با آمریکا هستیم، اختلافات جدی با آمریکا داریم که آن‌ها را کنار نمی‌گذاریم. روسیه آن‌قدر عاقل هست که بداند ترامپ با نفهمیدن پیش می‌رود و منافع حیاتی آمریکا، روسیه و چین در یک طرف قابل جمع‌ شدن نیستند. ممکن است به طور مقطعی هم را تحمل کنند ولی در مقابل هم قرار خواهند گرفت. 

وی افزود: چینی‌ها چون از ایده کنفیسیوس پیروی می‌کنند، عاقل و سنجیده عمل می‌کنند و واکنشی نشان نداده‌اند، اما کارخودشان را انجام می‌دهند و علی‌رغم هیاهویی که ترامپ به راه انداخته است، چینی‌ها واکنش تندی از خود نشان ندادند. ترامپ همه اعم از اروپا، آسیا و کشورهای اسلامی را بر انگیخته است. دوستی ترامپ بسیار مقطعی و زودگذر خواهد بود. 

اجازه دهیم جهان به حساب ترامپ برسد
خرم در پاسخ به این پرسش که سیاست ایران در مقابل ترامپ چگونه باید تنظیم شود؟ گفت: یک نکته این است حامیان ایرانی ترامپ باید سیاست‌های‌شان را تصحیحی کنند. حالا تازه اول کار است و ترامپ مانند کوه یخ تنها یک هشتم سیاست‌های خود را نشان داده است و اگر سیاست‌های خود را ادامه دهد، وضعیت بسیاری خصمانه‌ای به وجود خواهد آمد. بنابراین کسانی که شادی می‌کردند حالا باید جوابگو باشند، در حالی که اگر کلینتون بر سر کار آمده بود، تنها کاری که می‌کرد این بود که در مورد حقوق بشر سرسخت‌تر از اوباما برخورد می‌کرد اما در سایر موارد مانند او بود.
 
این ‌کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ترامپ همان اول دستور داد که پایتخت در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس شرقی برود و این سیاست‌ جمهوری اسلامی در این خصوص از روز اول انقلاب تا الان را نابود کرد. بنده پیشتر هشدارهایی در این خصوص دادم. 

وی افزود: ترامپ هزار و یک دشمن برای خودش در داخل و خارج آمریکا داشته و مدام در حال درست کردن باتلاق‌های جدیدی پیش پای خود است و احتیاج نیست که ما حضوری داشته باشیم. 

خرم ادامه داد: ما باید از سیاست چینی‌ها الگوبراداری کنیم و سرمان را به زیر انداخته و کارمان خودمان را به خوبی انجام داده و مطمئن باشیم که هم در داخل آمریکا و هم در اروپا، روسیه و چین به حساب ترامپ خواهند رسید و نیازی نیست که ما زره و شمشیر برداشته به جنگ وی برویم. اگر ما این کار را بکنیم بالافاصله دیگران ما را پس زده و تهاجم ترامپ علیه ما مشروع خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: ما باید دست از برخی تبلیغا‌ت‌های‌مان برداریم و اجازه بدهیم جهان به حساب ترامپ برسد و نه اینکه احساس تکلیف شرعی کنیم که بر علیه تراپ وارد عمل شویم و از آنجا که ما مورد تهاجم تندروهای جمهوری‌خواه هستیم این کار به نفع ما نخواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر