شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 30624
تاریخ انتشار: 03 آذر 1395 14:19
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

راهگشایی از مشکل صادرات ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان گفت: عقب افتادگی فناوری در تولید کالاهای صادراتی و قیمت تمام شده بالا در تولید کالا نسبت به رقبای خارجی، از چالش های اصلی حوزه صادرات است.
راه امروز: غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان در سالن اجتماعات اتاق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، با بیان این که ایران در تولید کالاهای صادراتی دچار عقب افتادگی فناوری است، افزود: این شکاف فناوری بین ایران و سایر کشورها در زمان تحریم ها رخ داد. 
وی خاطرنشان کرد: سال ها درهای تبادل فناوری بر روی ایران بسته بود و ایران نمی توانست از فناوری های روز دنیا برای تولید کالای خود استفاده کند به همین دلیل کشور دچار عقب افتادگی تولیدی شد. 
شافعی با بیان این که مشکل اصلی صادرات ایران مساله تولید است، گفت: در سال های تحریم الگوی تولید در ایران با الگوی تولید جهانی همراه نبود، در حالی که الگوی مصرف کشور از الگوی مصرف جهانی پیروی کرد و این یکی از دلایل اصلی عقب افتادگی تولید ایران است. 
وی اضافه کرد: ایران از فناوری روز در تولید عقب مانده و اکنون کالاهایی در کشور تولید می شود که در حال منسوخ شدن در بازار مصرف است و اگر نتوانیم این فاصله ایجاد شده را به سرعت پر کنیم، تولید و صادرات کشور با مشکلات بیشتر و جدی تر مواجه می شود. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرات موفق به یک پشتوانه تولید قوی نیازمند است و اگر در تولید دچار مشکل و معضل شویم، صادرات و در نتیجه اقتصاد ایران نیز دچار مشکل می شود. 
شافعی تاکید کرد: در ایران تولید کالای صادراتی دارای مشکلاتی مانند ظرفیت‌سنجی، اولویت‌بندی و مکان یابی است و این تعداد واحد تولیدی موجود در کشور بسیار بالاتر از ظرفیت کشور است و باید دقت داشت که تکثرگرایی در تولید نشانه پیشرفت نیست. 
شافعی افزود: برای کاهش قیمت و بالا رفتن کیفیت کالا در ابتدا باید به سمت تولید با فناوری روز دنیا در کشور برویم و برای این مهم از تعامل سازنده ای که بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شده است باید استفاده شود. 
وی ادامه داد: موضوع برجام و مذاکرات هسته ای تحول بنیادین در روابط خارجی ایران ایجاد کرد و درهای فرهنگ گفتمان بین المللی ایران را گشود و بعد از برجام نظرها به اقتصاد بزرگ ایران جلب و بعد از آن، کشور با ترافیک حضور هیات های اقتصادی و مقام های بلند پایه خارجی روبه رو شد. 
وی گفت: دسترسی به بازار ایران و استفاده از ایران که امن ترین و ساده ترین راه برای دسترسی به بازارهای کشورهای اطراف است، دو هدف اصلی ارتباط برقرار کردن کشورهای دیگر با ایران است. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: تا کنون رایزنی های خوبی بین ایران و کشورهای خارجی در امور اقتصادی و تجاری انجام شده است و امید است این مذاکرات نتایج مطلوبی برای اقتصاد ایران داشته باشد. 
در این آیین از 11 صادرکننده برتر استان سمنان با حضور محمدرضا خباز استاندار، سیدعباس دانایی فرماندار، علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی استان و جمعی از مدیران اجرایی استان سمنان تجلیل شد. 
در کشور بیش از 40 هزار شرکت دارای کارت بازرگانی فعالیت هستند و استان سمنان حدود هزار و 700 واحد تولیدی دارد. 
در هفت ماه سال 95 به میزان 185 هزار و 877 تن کالا از گمرگ استان سمنان به خارج از کشور صادر شد که 84 میلیون و 141 هزار و 792 دلار برای کشور ارزآوری داشته است. 
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر