شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 30340
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 12:53
رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور در نخستین همایش ملی بررسی موانع ساختاری توسعه بزرگترین مانع ساختاری توسعه در ایران را وجود دولت فربه و بزرگی عنوان کرد که همه منابع درآمدی را می بلعد و چیزی برای توسعه باقی نمی گذارد.
راه امروز:‌ «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» امروز سه شنبه در نخستین همایش ملی بررسی موانع ساختاری توسعه و خصوصی سازی در ایران در محل بوستان گفت و گو افزود: بودجه عمومی امسال دولت نزدیک به 2940 هزار میلیارد ریال است که بیش از 1970 هزار میلیارد ریال آن را اعتبارات جاری تشکیل می دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که این رقم بدی است و با تداوم وضعیت موجود بدتر هم می شود، افزود: پیش بینی می شود امسال نزدیک به دو هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی وصول شود، اما مشکل آنجاست که به همان نسبت اعتبارات جاری کاهش نمی یابد.
پوری حسینی تصریح کرد، محقق نشدن بودجه ها از محل اعتبارات غیرجاری کسر می شود، با این وجود برای موانع ساختاری توسعه در کشور نمی توان توضیح دیگری داد، زیرا سهم 1.5 درصدی اعتبارات غیرجاری موضوعی ضدتوسعه ای است.
وی به طرح این پرسش پرداخت کشوری که سالیانه افزون بر 100 میلیارد دلار درآمد دارد، چرا باید فرآیند توسعه اش به خاطر اعتبارات جاری 1970 هزار میلیارد ریالی به اضمحلال برود؟
به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعتبارهای جاری صرف هزینه های همچون حقوق، مزایا، یارانه ها و ... شده و از بین می رود، اما اتفاقی در توسعه کشور نمی افتد.
وی تصریح کرد: بی پرده باید گفت یکی از دلایل این موضوع، نظام سیاسی حاکم بر کشور است؛ نظامی که در آن هیچ کس از رییس جمهوری یا نمایندگان مجلس درباره توسعه و زیرساخت های آن سوال نمی کند.
پوری حسینی یادآور شد: زمانی راه آهن شمال- جنوب کشور با فناوری زمان قدیم و عبور از مسیرهای سخت و صعب العبور تنها در پنج سال ساخته شد، اما بطور نمونه امروز و پس از گذشت 30 سال هنوز نتوانسته ایم راه آهن تبریز- میانه به طول کمی بیش از یکصد کیلومتر را بسازیم. 
رییس کل سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: سال هاست نمایندگان مجلس با مشکل سرکار فرستادن افرادی که در ستادهای انتخاباتی شان فعال بوده اند، مواجه اند و بخشی از انرژی شان معطوف این مساله می شود، اما کسی از آنان نمی پرسد برای مملکت چه کرده اید؟
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بطور نمونه با اشاره به کارخانه ذوب آهن اصفهان که زمانی با 6 هزار نفر پرسنل سالیانه سه میلیون تن تولید داشت، افزود: امروز تولید این صنعت با بیش از 17 هزار نفر پرسنل به کمتر از دو میلیون تن در سال و ارزش سهام آن کاهش یافته ؛ چه کسی این 11 هزار نفر اضافی را سر کار برده است؟
پوری حسینی تاکید کرد: توسعه مفهومی در هم تنیده و بهم پیوسته است و توسعه اقتصادی در کنار توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... اتفاق می افتد؛ در حالی که امروز بلد نیستیم از مقام ها و مسوولان کشور درباره توسعه بپرسیم و بخواهیم و فقط برای گرفتاری های روزمره خود به آنان مراجعه می کنیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: امروز با یک دولت بزرگ و فربه مواجه ایم که همه اعتبارات عمومی را می بلعد، اما به عنوان مثال اگر سازمان خصوصی سازی بخواهد یک واحد دولتی را خصوصی کرده و 10 نفر از پرسنل آن را تعدیل کند، از اطراف و اکناف به این سازمان فشار می آورند؛ این در حالی است که بیکاران چند میلیونی کشور بلندگو و تریبونی برای فریاد زدن ندارند.
وی اضافه کرد: این مساله به حدی رسیده که یکی از وزیران دولت یازدهم اظهار کرده «هرکجا خصوصی سای شده، بیکاری بیشتر شده است»؛ سخنی که کاملا «غلط» است و مطابق آمارهای موجود سطح اشتغال در این موارد تا 30 درصد رشد داشته است.
رییس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: خصوصی سازی به مفهوم کوچک سازی دولت، همچون یک عمل جراحی است که اگر انجام نشود، اقتصاد کشور به فنا خواهد رفت و ره به توسعه نخواهد برد.
به گفته پوری حسینی ، وجود دولت بزرگ، وجود افرادی که پیوسته از دولت مطالبه دارند و در جهت فربه تر شدن آن اقدام می کنند و گرچه هیچ کس برای این سخنان ارزشی قایل نیست، موانع بزرگ ساختاری توسعه در ایران هستند؛ در حالی که کشور قابلیت های زیادی برای توسعه دارد اما از آنها «بد» استفاده شده است.
رییس کل سازمان خصوصی سازی ضمن اشاره به تحت فشار بودن این سازمان، شرکتی را عنوان کرد که با سوء مدیریت مدیران خود بیش از پنج هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشت، اما به قیمت 22 هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و امروز با گذشت یک سال و نیم از آن، هنوز دستگاه قضا دست از سر سازمان خصوصی سازی بر نمی دارد.
پوری حسینی در پایان با تاکید بر لزوم مشارکت آحاد مردم و مسوولان در بحث خصوصی سازی، تصریح کرد: باید از دولت بخواهیم از اقتصاد خارج شود و فعالیت های اقتصادی را به مردم واگذار کند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر