يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - June 02 2024
کد خبر: 30207
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 13:57
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: مطالبه‌گری مردم از دولت یک ارزش است و باید قدر آن را بدانیم اما باید با فرهنگ سازی و گفت و گو با مردم کاری کنیم که جامعه مطالبه‌گر، جامعه طلبکار نشود.
راه امروز: جمشید انصاری روز شنبه در همایش ظرفیت سازی مدیران بیمارستانهای دولتی در هتل آزادی افزود: وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت، کار بزرگی را شروع کرد. این برنامه صرفا برنامه وزارت بهداشت نیست بلکه یکی از برنامه های اساسی دولت تلقی می‌شود.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ادامه داد: این برنامه مرحله به مرحله جلو رفت و امروز مرحله دیگری از آن با آموزش مدیریت حرفه‌ای برای مدیران ارشد بیمارستانهای دولتی شروع می‌شود که بسیار کار مهمی است.
معاون رئیس جمهوری گفت: آموزش آکادمیک مدیریت بیمارستانی در کشور از سال 1340 شروع شد و در دهه 40 کارشناسی ارشد آن نیز ایجاد شد اما بعد از انقلاب به خاطر لزوم بکارگیری مدیران وفادار به انقلاب این موضوع دچار خدشه شد.
وی افزود: در سال 1376 من مشاور طراح یکی از بیمارستانهای مهم کشور بودیم، در آن زمان مطالعه کردم و متوجه شدم فقط هفت رئیس بیمارستان در تهران آ‌موزش مدیریت بیمارستانی دیده‌اند و متوجه شدم که آموزش حرفه‌ای مدیریت بیمارستانی در کشور مورد توجه نبوده است.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: به علت همین مشکل، شاهد ضعف و ناتوانی در هدایت و راهبری کارکنان بیمارستانها، ناتوانی در تغییر سبک مدیریتی این مراکز، ضعف در انطباق با فرهنگ حاکم و ضعف در برنامه ریزی و توجه به الزامات فرهنگی در بیمارستانهای کشور هستیم.

**چالش وجدان کاری در بیمارستانهای دولتی
وی افزود: یکی از چالش های جدی در بسیاری از مراکز شغلی دولتی از جمله بیمارستانها، چالش وجدان کاری است و شاهد این هستیم که اغلب کارکنان در چالش بین مشکلات شخصی و مشکلات کاری، حل مشکلات شخصی را اولویت می‌دهند و مشکلات محیط در اولویت آنها نیست.
انصاری ادامه داد: نگاه رفاه اجتماعی که کارکنان دولت به دولت دارند، باعث شده، دولت را مسئول تامین معیشت خود بدانند و به جای نگاه کارفرمایی که کارفرما از کارگر کار را مطالبه می کند، دولت مسئول حل مشکل کارکنان خود می شود و کارکنان، دولت را مسئول رفع کل مطالبات خود می‌دانند.
معاون رئیس جمهوری گفت: در سیستم دولتی کشور، فرهنگ سازمانی که به انجام مسئولیتهای سازمانی کمک کند، به چشم نمی خورد، ضعف مدیریت حرفه‌ای نیز وجود دارد و به عنوان مثال در بیمارستانهای دولتی برای رفع این مشکل هیچ راهی نداریم، جز اینکه به سمت استقرار نظام های مدرن مدیریتی و ایجاد واحدهای عملیاتی مستقل حرکت کنیم.

**کارکنان دولت باید خود را در موفقیت سازمان سهیم بدانند
انصاری گفت: در نظام مدیریتی جدید، کارکنان باید خود را در موفقیت و عدم موفقیت سازمان سهیم بدانند و متناسب با آن از دستاوردهای سازمان سهم داشته باشند، رسیدن به این تعریف جدید مستلزم ایجاد مقررات جدید و دادن اختیار به مدیران سازمانهای دولتی است تا به صورت مستقل اداره شوند.
معاون رئیس جمهوری افزود: یکی از نمونه های توقع مردم از دولت، بیمه کردن حدود 9 میلیون نفر بود، بسیاری از این افراد توانایی این را داشتند که خودشان را بیمه کنند، اما توقع داشتندکه دولت باید این کار را برایشان انجام دهد.
وی گفت: مردم توقعاتی از دولت دارند که در بسیاری از مواقع منطقی نیست، اما علت ایجاد این توقعات، این است که مسئولان با مردم صحبت نمی‌کنند و به فرهنگ و نگاه آنها توجه ندارند، بارها دیده ام که در همین دولت یک بیمارستان با کارهای عمرانی متحول شده است اما چون مردم در جریان نبوده اند؛ باز هم معترض هستند و کارهای انجام شده را که با سختی زیادی انجام شده، نمی بینند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادامه داد: باید با صحبت کردن با مردم، فرهنگ و نگاه آنها را به مدیران دولتی اصلاح کنیم، فرهنگ مطالبه گری بسیار ارزشمند است اما نباید با کوتاهی در صحبت کردن با مردم، کاری کنیم که فرهنگ مطالبه گری به فرهنگ طلبکاری تبدیل شود.

*دولتی‌ها باید با مردم صریح‌تر صحبت کنند
وی گفت: ما مسئولان دولتی باید یاد بگیریم که با مردم صریح تر و روشن تر صحبت کنیم و هزینه های سنگین اداره کشور را برای مردم تشریح کنیم. به این ترتیب وقتی مردم به جایی مثل یک بیمارستان مراجعه می کنند، توقعاتشان را با اقتضائات و امکانات کشور می سنجند و در این صورت در حین مطالبه گری، قدردان مسئولان نیز خواهند بود.
در برنامه آموزش مدیران و روسای بیمارستانی که از امروز -22آبان-آغاز شد، قرار است هزار مدیر ارشد بیمارستانهای دولتی در مدت چهار تا شش ماه دوره آموزش مدیریت مدرن بیمارستانی را با همکاری سازمان بهداشت جهانی فراگیرند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر