شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 29325
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 17:48
رئيس اتاق بازرگاني اصفهان در نشست اتاق هاي بازرگاني كشور هاي عضو گروه D۸ گفت:ارتباط بين اتاق بازرگاني اصفهان با اتاق هاي عضو، به خصوص اتاق هاي ازمير و قاهره افزايش مي يابد.
به گزارش راه امروز به نقل از بازنيوز، سيد عبدالوهاب سهل آبادي رئيس اتاق بازرگاني اصفهان ظهر امروز (جمعه) در سخنراني خود در نشست جهاني اتاق هاي بازرگاني كشورهاي عضو گروه D۸ در ازميز تركيه، از سياست هاي اقتصادي اين گروه انتقاد كرد.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: كشورهاي عضو اين سازمان با دارا بودن جمعيتي حدود يك ميليارد نفر، نيروي كار جوان ، صنايع عظيم انرژي و معدني و نيز موقعيت ژئوپلتيكي ممتاز، مي توانند به عنوان يك قطب نيرومند در معاملات و معادلات بين المللي حضور يابند.
بر اساس آمار جمعيت كشورهاي اين گروه در حدود ٦٠ درصد از جمعيت مسلمانان كه معادل ١٣ درصد جمعيت جهان هستند، تشكيل شده است. اما متاسفانه تجارت صورت گرفته بين ٨ كشور عضو اين گروه فقط ٣/٣ درصد تجارت جهاني است كه بايستي در خصوص عوامل آن تحقيقات جامعي انجام شود.

متن كامل سخنراني سهل آبادي به شرح ذيل مي باشد:
خانم ها و آقايان؛
به نمايندگي از كارآفرينان ،توليد كنندگان و فعالان اقتصادي كشور بزرگ ايران افتخار دارم در نشست اتاق هاي بازرگاني كشورهاي عضوD۸ كه در شهر ازمير برگزار شده است، شركت نمايم.
همكاري هاي اقتصادي منطقه اي يكي از بهترين و محكم ترين راهبردهاي كشورها براي توسعه همگون به ويژه گسترش ثبات منطقه اي به شمار مي رود و از اين رويكرد دربسياري از كشورهاي توسعه يافته به بهترين نحو ممكن استفاده شده است.
اتحاديه اروپا و سازمان اپك به عنوان نمونه هاي شاخص همكاري هاي سياسي ، اقتصادي و حتي فرهنگي در جهان است.
از اصول همگرايي منطقه اي اين است كه ملت هاي تعامل كننده از نقاط مشترك فرهنگي شروع شده و در گذر زمان وتقويت تعاملات به يك سياست اقتصادي مطلوب در جهت بهبود بنيه مالي جمعيت برسد و توان رقابتي خود رادر برابر اقتصاد جهاني و جهان اقتصاد بالا برد.
اگر چه ميانگين توليد ناخالص D۸ در مقايسه با ساير كشورها چندان چشم گير نيست ، اما كشورهاي عضو اين سازمان با دارا بودن جمعيتي حدود يك ميليارد نفر، نيروي كار جوان ، صنايع عظيم انرژي و معدني و نيز موقعيت ژئوپلتيكي ممتاز، مي توانند به عنوان يك قطب نيرومند در معاملات و معادلات بين المللي حضور يابند.
بر اساس آمار جمعيت كشورهاي اين گروه در حدود ٦٠ درصد از جمعيت مسلمانان كه معادل ١٣ درصد جمعيت جهان هستند، تشكيل شده است.
اما متاسفانه تجارت صورت گرفته بين ٨ كشور عضو اين گروه فقط ٣/٣ درصد تجارت جهاني است كه بايستي در خصوص عوامل آن تحقيقات جامعي انجام شود.
كشورما ايران، همواره يكي از سرزمين هاي استراتژيك منطقه بوده و استان اصفهان يكي از استان هاي مهم و مركز تقسيم راه هاي زميني و ريلي كشور بين آب هاي خليج فارس، آسياي ميانه و اروپاي شرقي به شمار مي آيد.
اين استان با وسعتي بيش از١٠٧٠٠٠ كيلومتر مربع ، جمعيتي حدود ٥/١ ميليون نفر (٦/٤ درصد كل جمعيت ايران) را در خود جاي داده است كه ٨٦ درصد آن ها در مناطق شهري زندگي مي كنند.
اكثر قريب به اتفاق جمعيت استان اصفهان را مسلمانان تشكيل داده اند ، ليكن اقليت هاي ديني مسيحي، يهودي و زرتشتي نيز قرن هاي متمادي است كه در اصفهان در آرامش كنار يكديگر زندگي مي كنند.
اين استان با دارا بودن بيش از ٨٠٠٠ واحد صنعتي بزرگترين قطب صنعت كشور است كه ساليانه متجاوز از ٩ ميليون تن انواع فرآورده هاي فولادي را توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي روانه مي كنند.
استان اصفهان در زمينه صنعت نساجي سابقه طولاني دارد و اكنون ٢٥ درصد واحد هاي نساجي را در خود جاي داده است.
اين استان از نظر معادن فعال و نيز ارزش سرمايه گذاري در بخش معدن، مقام دوم ايران را دارا مي باشد.
٥/١ درصد كل اراضي كشاورزي ايران اصفهان قرار دارد كه ٦ درصد محصولات كشاوري را توليد مي كند.
عمده كالاهاي صادراتي استان اصفهان عبارت است از: صنايع دستي، آهن آلات و فولاد، سنگ هاي ساختماني و تزئيني ، سيمان ، فلزان گران بهاء، فرش دستبافت و ماشيني ، محصولات پتروشيمي و ماشين آلات صنعتي ، تجهيزات و قطعات الكترونيكي، مواد اوليه و محصولات شيميايي مي باشد.
استان اصفهان با دارا بودن ١٨٣٦ جاذبه تاريخي فرهنگي و ٤ اثر ثبت شده جهاني رتبه اول ايران را از اين نظر به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر اصفهان با ١٣ شهر دنيا عقد خواهر خواندگي دارد. در استان اصفهان ١٧٨ رشته صنايع دستي ثبت شده در حال فعاليت هستند كه اكثر آن ها از جمله هنر فرش شهرت جهاني دارد.
اتاق بازرگاني اصفهان با بيش از ٣٠٠٠ عضو فعال ، دومين اتاق بزرگ ايران است كه در سال ٢٠١٢ ميلادي موفق به كسب رتبه نخست كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني آسيا و اقيانوسيه موسوم به اجلاس كاسي(CACCI) گرديد و در اين رخداد مهم جهاني توانست با پشت سر گذاشتن اتاق هاي بزرگ دوقاره آسيا و اقيانوسيه به عنوان اتاق برترانتخاب شود.
اين اتاق طي ٧ ماه گذشته ميزبان بيش از ٤٠ هيات خارجي بوده كه منجر به امضاي ٣ يادداشت همكاري شده است.
اصفهان سرشار از پتانسيل هاي سرمايه گذاري است . در اين جهت اتاق بازرگاني اصفهان ١٤٧ پروژه تجاري تعريف شده را براي سرمايه گذاري و مشاركت فراهم نموده است تا در شرايط مناسب ايجاد شده پس از توافق نامه برجام ،فضاي اميد بخشي را براي سرمايه گذران خارجي فراهم آورد.
اتاق بازرگاني اصفهان همچنين تلاش مي نمايد تا پس از اين نشست با اتاق هاي بازرگاني عضو گروه D۸ به ويژه ازمير و قاهره ارتباط نزديك و دو سويه ايجاد كند.
در پايان يك بارديگر فرصت را مغتنم شمرده و مراتب سپاس خود را به اعضاي حاضر و برگزاركنندگان اين رويداد عظيم تقديم مي نمايم و صميمانه اميدوارم اين نشست افقي نو را به روي كشورهاي عضو باز كند و موحب همكاري هاي نزديك بين اتاق هاي عضو در آينده نزديك شود.
گفتني است نشست جهاني اتاق هاي بازرگاني كشورهاي عضو گروه D۸، در بيستم و بيست و يكم اكتبر در ازمير تركيه برگزار مي شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر