شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 29232
تاریخ انتشار: 28 مهر 1395 12:53
رئیس کل گمرک در اجلاس روسای گمرکات کشورهای اکو گفت: عمده تصمیمات و مصوبات سازمان به ویژه در موارد مربوط به توسعه همکاری‌های گمرکی و مقابله با تخلفات و قاچاق در حد مطلوب اجرا نشده است.
راه امروز: مسعود کرباسیان امروز در هفتمین اجلاس رؤسای گمرکات کشورهای عضو اکو که با حضور مسئولان سازمان‌های جهانی و کشورهای عضو برگزار شد، اظهار داشت: پیشرفت اقدامات و طرح های مصوب این سازمان به ویژه در بعد همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری در حدی نبوده که انتظارات و توقعات اعضاء را برآورده سازد و عمده تصمیمات و مصوبات سازمان به ویژه در موارد مربوط به توسعه همکاری‌های گمرکی و مقابله با تخلفات و قاچاق در حد مطلوب اجرا نشده است. 

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به آنکه کشورهای عضو، ظرفیت‌ها، امکانات و منابع غنی با جمعیتی بالغ بر 350 میلیون نیروی کار که عمدتاً جوان و مستعد هستند، می‌تواند زمینه بازارهای بکر و شکوفایی اقتصادی را فراهم می‌سازد، یادآور شد: رشد سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت خارجی سبب ایجاد تغییرات و تحولات عمیق در انجام فرایندهای تجاری و گمرکی دارد و سازمان جهانی گمرک به عنوان هدایت‌کننده امور گمرکی در جهان، به کشورها توصیه کرده تا در راستای همسویی و همگامی، با این تحولات اقداماتی انجام دهند. 

وی به برخی برنامه‌های راهبردی سازمان جهانی گمرک در سال‌های پیش رو اشاره کرد و افزود: ارتقای امنیت، تسهیل تجارت بین‌الملل،‌ ساده سازی و هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی از طریق توسعه و تنظیم کنوانسیون‌ها، راهنمایی و استانداردها و ابزارها در خصوص امنیت و تسهیل تجارت،‌استفاده از مدیریت ریسک هوشمند، بکارگیری و اجرای روش‌ها، رویه‌های و تکنیک‌های جدید، حمایت از اجرای موثر مفاد موافقتنامه‌ تسهیل تجارت سازمان جهانی گمرک، ارتقای همکاری با دیگر نهادها و مسائل دیگر است.

کرباسیان افزود: گمرک ظرف دو دهه گذشته فرایند گذر از روش سنتی به سوی شیوه‌های نوین و مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی را آغاز کرده و در زمینه تجارت و توسعه سیستم مکانیزه آسیکودا را در تعدادی از گمرکات پیاده‌سازی کرد و در حال حاضر روند الکترونیکی شدن گمرک سرعت گرفته به نحوی که با اجرای سامانه جامع امور گمرکی و استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی تقریبا تمام عملیات و تشریفات مربوط به ترخیص کالا در گمرکات به صورت تمام الکترونیک و بدون استفاده از کاغذ انجام می‌شود.

به گفته رئیس کل سازمان گمرک امروز نیازمند همکاری مشترک در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های مدرن الکترونیکی هستیم و گمرک آمادگی دارد تا انتقال تجارب و دانش خود را در زمینه پیاده‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی گمرکی به کشورهای عضو منتقل کند.

وی ادامه داد: بدون تردید تجهیز و کاربرد ابزارهای نوین کنترلی و نظارتی علاوه بر آنکه تاکید چشم‌گیری در زمینه تسهیل و توسعه تجارت فراهم می‌سازد در کاهش انواع تخلفات و جرایم سازمان یافته از جمله قاچاق مواد مخدر و سایر مباحث اثرات شگرفی دارد.

معاون وزیر گمرک یادآور شد: در نشست دو روزه آخرین وضعیت الحاق به موافقتنامه‌های امور گمرکی شامل موافقتنامه‌‌ها ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعات قاچاق کالا و متخلفان گمرکی اکو و موافقتنامه کمک اداری در امور گمرکی اکو و آخرین وضعیت اجرای مفاد ترانزیت گمرکی، موافقتنامه TTFA بررسی و راهکارهای لازم تدوین شد.

 به گفته کرباسیان پیشنهاد تبادل اطلاعات گمرکی بین کشورهای عضو،‌پیاده‌سازی طرح فعالان اقتصادی مجاز و نحوه ارائه تسهیلات از سوی کشورهای عضو جهت تسریع عبور کامیون‌‌های حامل کالاهای فسادپذیر در مبادی ورودی و خروجی بدون هرگونه وقفه انجام شود.

همچنین در این مراسم مودیکا معاون سازمان جهانی گمرک با اشاره به اصول این سازمان تصریح کرد: یکی از مباحث مهم درآمدزایی موثر بوده و اکنون کشورهای توسعه یافته عوارض گمرکی اخذ نمی‌کنند اما همچنان اولویت 70د رصد کشورهای عضو این موضوع است و بسته‌ای برای درآمدزایی به کشورها معرفی شده تا از همکاری‌های مالیاتی و کنترل منابع معدنی و حمایت‌های دیگر انجام شود.

وی افزود: مدیریت ریسک فراهم شده تا تجارت تسهیل شود، می‌توانیم رویه‌های گمرکی را بهبود بخشیم و ریسک آن را کم کرد. همچنین بسته برنامه امنیتی تهیه سده که در اجلاس‌های دیگر ارائه خواهد شد.

معاون سازمان جهانی گمرک از دیگر بسته‌های این سازمان را توسعه سازمانی برای ظرفیت‌سازی کشورهای عضو دانست و افزود: در این راستا استانداردهای بین‌المللی برای کشورها تدوین شده که پنجره واحد و تجارت الکترونیک را شامل می‌شود و اکو نیز یکی از شرکای WCO است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر