شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 29086
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 17:01
تکذیب پرداخت تسهیلات بانکی به ۹هزار تولیدکننده از سوی فعالان بخش تولید و ارائه آمارهای متناقض از سوی مسئولان شبهه آمارسازی وزارت صنعت در پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیاردی را ایجاد کرده که وزارت صنعت برای رفع شبهه باید لیست دریافت کنندگان را منتشر کند.
به گزارش راه امروز به نقل از باز نیوز، تشدید رکود در سال گذشته دولت را مجاب کرد سیاست‌های جدیدی برای ایجاد رونق در بخش تولید به مرحله اجرا بگذارد، بر همین اساس مصوب شد، برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی تا نیمه اول امسال ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی نیمه‌تعطیل اختصاص یابد. اما از همان روزهای نخست اعلام طرح جدید دولت، سیستم بانکی بهانه گرفت که سرمایه‌ای برای پرداخت این تسهیلات ندارد و این طرح از همان ابتدا با چالش‌های جدی روبه‌رو شد، تا اینکه در نهایت دولت تأمین اعتبار این تسهیلات را رأساً به‌عهده گرفت اما با وجود این، سدهای سیستم بانکی برای تولیدکنندگان باعث شد امکان دریافت این تسهیلات برای واحدهای تولیدی به‌سختی فراهم شود.
 همزمان با آغاز روند ثبت نام‌ها، تعداد تولیدکنندگان متقاضی دریافت این تسهیلات در استان‌های مختلف هر روز در حال افزایش بود اما تا به امروز  تعداد معدودی از واحدها شرایط دریافت این تسهیلات را داشته و اکثریت قادر به دریافت آن نشدند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در همین ارتباط گفته است: "در استان اصفهان ۴ هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات جدید بنگاه‌های زودبازده ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۹۰۰ واحد تولیدی به بانک‌ها معرفی شدند و در حال حاضر حدود ۳۰ واحد توانسته‌اند تسهیلات جدید را دریافت کنند. به‌صورت کلی وضعیت استان‌های مختلف هم همانند اصفهان است".
سهل‌آبادی با اشاره به اینکه ۶ ماه از سال گذشته است اما با وجود تمام صحبت‌ها بخش تولید شاهد تصمیمات اثرگذاری برای رفع مشکلات نیست، اظهار داشت: همچنان سیستم بانکی با کمبود منابع روبه‌رو است و همین امر روند پرداخت تسهیلات را به واحدهای تولیدی با کندی همراه می‌کند.
 رئیس خانه صنعت و معدن ایران اضافه کرد: به‌خلاف تمام ادعاها، سیستم بانکی شروط متعددی را برای پرداخت تسهیلات جلوی پای واحدهای تولیدی می‌گذارد که همین امر باعث شده واحدهای کمتری امکان دریافت تسهیلات جدید را داشته باشند.
 علی‌رغم صحبت‌های تولیدکنندگان در استان‌های مختلف که از پرداخت نشدن این تسهیلات به عمده واحدهای تولیدی خبر می‌دهند، طاهایی سخنگوی وزارت صنعت اوایل مهرماه با اشاره به اینکه براساس توافق به عمل آمده میان بانک مرکزی و وزارت صنعت تاکنون ۴ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در قالب تسهیلات ۱۶هزار میلیاردی منابع مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند به تسنیم گفته بود: علاوه بر این سیستم بانکی هم براساس ضوابط طرح رونق به حدود ۵ هزار و ۵۶۱ واحد تولیدی تسهیلات پرداخت کرده است.

سخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه مهلت ثبت نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات ۱۶هزار میلیاردی دولت تا آخر شهریورماه بود، گفت: در مجموع تا سوم مهرماه امسال ۹ هزار و ۸۹۴ واحد تولیدی از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

 البته طاهایی در مورد اعلام جزئیات اسامی واحدهای تولیدی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، گفته بود: برخی امکان ثبت نام پیدا کرده و هنوز به مرحله دریافت تسهیلات نرسیده و پرونده آنها در کارگروه‌های استانی است، به‌محض تکمیل و پرداخت تسهیلات ظرف ۱۵ روز آینده اسامی اعلام می‌شود.
 در حال حاضر با گذشت بیش از ۲۰ روز از اظهارات سخنگوی وزارت صنعت، هنوز هیچ لیستی از اسامی تولیدکنندگانی که موفق به دریافت تسهیلات جدید دولت شده‌اند منتشر نشده و وزارت صنعت فقط به اعلام تعداد واحدهای تولیدی تسهیلات گرفته اکتفاء کرده، اطلاعات دیگری را اعلام نمی‌کند.
 در آمار جدید دیگر هم ایزدی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی گفته که ۵۷ هزار و ۲۹۸ نفر برای استفاده از طرح تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی نام‌نویسی کرده‌اند که بیش از ۵۵۳۰ واحد به بانک‌ها معرفی شدند و ۴۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.
 در حالی فعالان بخش تولید آمارهای مسئولان وزارت صنعت را از اساس رد می‌کنند و دولتمردان هم آمارهای متناقضی از شمار دریافت کنندگان این تسهیلات ارائه می‌دهند که خودداری وزارت صنعت از انتشار لیست تولیدکنندگانی که موفق به دریافت این تسهیلات شدند، شبهات مربوط به صحت آمار دولت را بیشتر می‌کند.
 برخی تحلیلگران هم معتقدند، از آنجایی که بخش عمده تولیدکنندگان این تسهیلات را دریافت نکردند، انتشار لیست بعید است و دولت این آمار را هم همانند دیگر آمارها محرمانه باقی خواهد گذاشت.
برچسب ها: سهل‌آبادی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر