شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 2812
تاریخ انتشار: 02 شهريور 1392 08:34

تندروها همیشه حضور دارند؛ چه در دولتی که نام اصلاح‌طلب را یدک می‌کشد چه دولتی که با برند اصولگرایی بر سر کار آمد و در پایان هیچ اصولگرایی حاضر نبود در قبال عملکرد آن پاسخگو باشد.


به گزارش راه مردم، تندروها همیشه حضور دارند؛ چه در دولتی که نام اصلاح‌طلب را یدک می‌کشد چه دولتی که با برند اصولگرایی بر سر کار آمد و در پایان هیچ اصولگرایی حاضر نبود در قبال عملکرد آن پاسخگو باشد. تصور می‌شد با روی کار آمدن دولت اعتدال دیگر بهانه‌ای وجود نخواهد داشت و آنها در برابر مشی و فضای میانه و معتدل این روزها سر تعظیم فرود آورند اما این تصور باطل بود. هنوز تیتر مهم روزنامه‌ها هجمه تندروها در 22بهمن است و البته این مورد در ذیل یکی از صدها مورد دیگر تعریف می‌شود. اکنون سوژه تندروها یکی از وزرای کلیدی دولت است؛ وزیری به نام حجت‌الاسلام علوی که درصدد است اعتبار این وزارتخانه را به حد عالی برساند پس از زبان مردم با خودشان سخن می‌گوید و به نحوی رفتار می‌کند که گویی دردهای مردم را تجربه کرده و وظیفه دارد در رفع آنها بکوشد. در این میان برخی تندروها هستند که این همراهی با مردم را نمی‌پسندند و معتقدند هر که با ما نیست عیله ماست لذا باید از میان برداشته شود.


ماجرا چه بود؟


ماجرا به روز چهارشنبه بازمی‌گردد که وزیر اطلاعات با اشاره به افرادی که پس از سال 88 از کشور خارج شده‌اند و تخلفی ندارند، گفت: به تمامی کسانی که مرتکب خلافی نشدند و از کشور رفته‌اند، تضمین می‌‌دهیم که در صورت بازگشت هیچ مشکلی نداشته باشند. همین یک جمله که نشان از اعتدال دولت یازدهم و درک معنی گذشت برای کشور می‌داد، موجب عصبانیت تندروها شد و از همان ساعات اولیه بر طبل انتقاد کوبیدند. طائب از جمله این افراد بود و با تاکید بر اینکه وزیر اطلاعات نباید به مباحث غیرتخصصی ورود کند،‌ افزود: کسانی که در فتنه 88 جرمی مرتکب نشده و به خارج ازکشور سفر کرده‌اند، چه زمانی برای ورودشان به کشور منعی وجود داشته که وزیر اینگونه موضع می‌گیرد. طائب با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات درباره فراریان فتنه 88 اظهار کرد: نکته‌ای که در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ این است که دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد. طائب با طرح این پرسش که چنین موضعی چه ارتباطی با تدبیر و اعتدال دارد؟ مهم‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات را کمک به امنیت کشور دانست و ادامه داد: آیا در رابطه با کسانی که در فتنه88 جرمی مرتکب نشده بودند منع ورود یا ناامنی وجود داشت که وزیر اطلاعات اینگونه موضع می‌گیرد؟ آنها باید مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد. وی با تاکید بر اینکه بهتر است وزرا و به ویژه وزیر اطلاعات از ورود به مباحثی که شائبه عدم تخصص در آن وجود دارد خودداری کند، تصریح کرد: ما اگر استقلال قوا را قبول داریم باید بدانیم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنایت به صورت انحصاری مربوط به قوه‌قضائیه است.


طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد


یک کارشناس اصولگرای مسائل سیاسی هم با بیان اینکه دستگاه قضا بر لزوم اقدام درباره کسانی که امکان دستگیری آنها وجود داشته تاکید کرده است، گفت: طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد. سعدا... زارعی با اشاره به اظهارت وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه کسانی که در حوادث 88 خلافی مرتکب نشده‌اند با تضمین ما به کشور بازگردند،‌ اظهار کرد: طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد و به دستگاه قضائی مربوط می‌شود؛‌ دستگاه قضایی نیز بر لزوم اقدام درباره کسانی که امکان دستگیری آنها وجود داشته تاکید کرده است. زارعی با یادآوری اینکه محسنی‌اژه‌ای موضع دستگاه قضایی را در این زمینه مطرح کرده بود،‌ خاطرنشان کرد:‌ بنابراین اظهارات آقای علوی وزیر اطلاعات تاثیری بر این مساله ندارد. این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه اینکه جرم این اشخاص شخصی نبوده و مربوط به عرصه ملی است،‌ بنابراین ماهیت امنیتی پیدا می‌کند و هیچ نظامی نیز با این دست جرائم برخورد رأفت‌آمیز نخواهد داشت.


اظهارات علوی مصداق رحمت واسعه الهی و اسلامی است


اما برخی دیگر بودند که با وسعت نظر به اظهارات وزیر اطلاعات توجه کردند. آنها در طیف میانه‌روها تعریف می‌شوند و حرف‌های علوی را گامی در راستای بازگشت آرامش به کشور می‌دانند. یک استاد حوزه علمیه قم، ضمن تمجید از اظهارات اخیر وزیر اطلاعات گفت: این کار منافاتی با درایت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به هر حال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داریم و همین موارد که آقای دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات گفتند یکی از مصادیق رحمت واسعه الهی و اسلامی است. حجت‌الاسلام محسن غرویان اظهار کرد: اسلام دین رحمت است و پیامبر(ص) ما رحمه للعالمین است و امام حسین(ع) کشتی نجات امت‌اند؛ این‌ها شعارهایی است که ما همیشه شنیده‌ایم، دیده‌ایم، گفته‌ایم و شما هم شنیده‌اید. به هر حال این شعارهای «اسلام دین رحمت است» و «شریعت سهله و آسان» چه زمانی باید در جامعه ما تحقق و نمود پیدا کند؟ به نظرم می‌آید که به هر حال در همین مسائل است که مردم باید لذت عفو و رحمت اسلامی را احساس کنند. وی گفت: به نظرم این کار منافاتی با درایت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به هر حال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داریم و همین موارد که آقای دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات گفتند، یکی از مصادیق رحمت واسعه الهی و اسلامی است. حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان خاطرنشان کرد: با انتخاب دکتر روحانی از سوی مردم بزرگ ایران به عنوان رئیس‌جمهور، مطالبات مردم هم به صورت بسیار واضح و شفاف بیان شد که بخشی از آن‌ها مسائل مربوط به امنیت و اعتماد به مردم بود که امیدواریم در این راه موفق باشیم.


اظهارات علوی مصداق پیروی از پیامبر اسلام (ص) است


یک عضو برجسته مجمع مدرسین هم گفت: اظهارات اخیر آقای علوی وزیر محترم اطلاعات، سخن بسیار درست، حکیمانه و مهربانانه‌ای است که به شفعت و رحمت اسلامی هم خیلی نزدیک بوده و مصداق پیروی از پیامبر اسلام(ص) است. حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی اظهار کرد: ابتدا باید گفته شود که در سال‌های اخیر در نوع نگاه به منتقدان اوضاع کشور که اکثریت هم دلسوز کشور هستند، جو خاصی حاکم بود که درست نبود و امیدواریم رفته‌رفته برطرف شود. وی تصریح کرد: به هر حال سخنی که جناب آقای دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات در این خصوص بیان کرده، «بلاتشبیه» شبیه کاری است که پیامبر اسلام(ص) در هنگام فتح مکه کردند؛ یعنی پیامبر(ص) با ورود به شهر مکه بالاخره مخالفان خودش را بخشید و گفت «الیوم، یوم المرحمه» و نه «یوم الملحمه»؛ شخصی از اطرافیان پیامبر (ص) پرچم دست گرفت و گفت امروز روز انتقام است، اما پیامبر خدا گفتند: نه! امروز روز بخشش و مرحمت است. این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور عاشق خدمت به مردم و مملکت خودشان هستند، چون این‌ها فرزندان این ملت و مملکت‌اند؛ حالا گیریم که یک خطایی هم کردند؛ باید پرسید که چه کسی خطا نکرده است؟ همه انسان‌ها جایزالخطا هستند. فاضل میبدی گفت: رئیس جمهور محترم و کلیت دولت و به خصوص آقای علوی وزیر محترم اطلاعات که به نظرم یک فرد بسیار محترمی هم هستند، یکی از کارهایی مهمی که واقعا باید به آن توجه کنند و خوشبختانه این طور هم نشان داده‌اند که می‌خواهند در این راستا حرکت کنند، این است که این جو خاص را بشکنند؛ همین است که باید کار‌ها را به مسیر شفقت و رحمت اسلامی و قانون برگردانند و برای رسیدن به موفقیت و رضایت خدا و مردم هم، هیچ راهی جز این نیست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر