يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 27877
تاریخ انتشار: 30 شهريور 1395 13:40
نمایندگان مردم انتقاد کردند؛

فاجعه ای به نام چک برگشتی

رکوردزنی چک های برگشتی در سال های اخیر با افزایش مشکلات اقتصادی کشور و درسایه ضعف نظارت بانک مرکزی معضلی برای نظام پولی و مالی ما رقم زده است.
راه امروز: غفلت بانک مرکزی یا رکود اقتصاد مسئله کدام است؟
گروه اقتصادی: چک های برگشتی که همزمان با افزایش مشکلات اقتصادی رشد بی سابقه ای داشته پرونده های بسیاری را در دستگاه قضا به خود اختصاص داده است به گونه ای که اطاله دادرسی در این زمینه نارضایتی های بسیاری را رقم زده است.

چک های برگشتی که نتیجه ناتوانی فرد در پرداخت بدهی خود است با افزایش رکود و تورم بیش از پیش شده اما نقش بانک مرکزی و ضعف آن نیز در رشد آن بی تاثیر نبوده است.

راه شناسایی افراد دارای چک برگشتی بسیار آسان است تا به این ترتیب از ادامه ارایه خدمات بانکی به این افراد تا پرداخت بدهی های خود ممانعت شود،اما متاسفانه به عقیده برخی کارشناسان برخی باند بازی ها اجازه برخورد با افراد دارای چک برگشتی را نمی دهد.

چک برگشتی
 

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی بانک ها باید نسبت به چک های برگشتی حساس باشند تا بتوانند از ادامه روند فزاینده آن جلوگیری کنند؛زیرا در حال حاضر برخی باندبازی ها اجازه دریافت دسته چک به افرادی که دارای سابقه بد بانکی هستند را می دهد که این خود معضلی است که در سایه غفلت بانک مرکزی شاهد آن هستیم.

بانک مرکزی در یک سال اخیر هیچ آماری از چک‌های برگشتی اعلام نکرده است که این خود نشان از ضعف نظارت ها دارد؛زیرا با ارایه آمار دقیق از چک های برگشتی عمق فاجعه مشخص شده و تدابیر مناسب برای رفع آن اتخاذ خواهد شد.

متاسفانه پیامدها و تبعات رشد چک های برگشتی در سال های اخیر افزایش بی اعتمادی در بازار است که مشکلات بسیاری را برای اقتصاد ما منجر می شود.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران حوزه بازار پولی و مالی کشور باید بانک ها نیز در برابر چک های برگشتی تضامین لازم را ارایه کنند و در صورت بروز چک برگشتی آن ها نیز محکوم شوند تا به این ترتیب برخورد با این معضل در چارچوب قاعده و قانون صورت بگیرد.

نمایندگان مردم در مجلس در گفت وگو با خانه ملت به چرایی رشد چک برگشتی در سال های اخیر و راهکارهای کاهش ان پرداخته اند که در زیر می خوانید:

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
 

جعفرزاده ایمن آبادی: بانک ها در بروز چک های برگشتی باید محاکمه شوند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از رشد بی سابقه چک های برگشتی در سال های اخیر، گفت: وضعیت اقتصادی کشور موجباتی را فراهم می کند که برخی از معادلات اقتصادی بر هم خورده و نتوان بر روی اشخاص حقیقی و حقوقی در رابطه با جایگاه مالی آن ها قضاوت طولانی مدت داشت.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط اقتصادی به لحظه، به روز و به ماه برای افراد تغییر می کند، افزود: ارایه چک به عنوان یک سند مالی به افراد بیانگر این است که این فرد می تواند تا این رقم را به طرف مقابل پرداخت کند بنابراین بانک ها باید ترتیباتی را اتخاذ کنند که این اوراق بهادار ضمانت اجرایی داشته باشد.

اعتبار بانکی افراد باید سطح بندی شود

وی با تاکید بر اینکه چک ها باید به تناسب وضعیت مالی افراد سطح بندی شود، تصریح کرد:درحال حاضر هرکسی می تواند دسته چک دریافت کند و ارقام آن می تواند از صفر تا نامحدود باشد در صورتی که اعتبار بانکی افراد باید سطح بندی شود.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: افراد باید مطابق اعتبار بانکی خود چک بکشند از این رو باید سطح بندی در خصوص چک ها در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه لازمه ارایه دسته چک به افراد دریافت ضمانت نامه های اجرایی لازم است، گفت: بانک ها در خصوص چک های برگشتی نمی توانند رافع مسئولیت باشند از این رو در خصوص چرایی رشد چک های برگشتی باید پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بانک ها باید ضمن سطح بندی چک به عنوان اوراق بهادر در خصوص محدودیت برای ارایه آن به افراد تصمیماتی را اتخاذ کنند.

مردم پشتوانه اوراق بهادر را نظام بانکی می دانند

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه مردم پشتوانه برگه های کاغذی یا اوراق بهادر را نظام بانکی می دانند، گفت: نظام بانکی نمی تواند بی مسئولیت از کنار رشد چک های برگشتی بگذرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها به نوعی مسئولیت تضامنی در قبال چک به عنوان اوراق بهادار دارند، افزود: باید قاعده ای مصوب شود که اگر فردی چک بلا محل کشید بانک هم مسئولیت تضامنی داشته باشد و بانک هم از طرف محاکم قضایی به پرداخت جریمه محکوم شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر در خصوص چک های برگشتی محتاط تر عمل شود بانک ها هم به دنبال اتخاذ تضامین لازم برای ارایه دست چک خواهند رفت.

مهدی فرشادان
 

فرشادان: ضرورت اخذ استعلام های دقیق برای ارایه دسته چک/ رشد 60 درصدی چک های برگشتی فاجعه است

سیدمهدی فرشادان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ابراز نگرانی از رشد چشمگیر چک های برگشتی در سال های اخیر، گفت: رشد 60 درصدی چک های برگشتی ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم در برخورد با این معضل را بیش از پیش با اهمیت جلوه می دهد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با افزایش مشکلات اقتصادی در سال های اخیر رشد چک های برگشتی روندی صعودی داشته است، افزود: افزایش چک بلامحل ناشی از وضعیت نامطلوب اقتصادی و توانایی مالی کم افراد است.

مطلوب نبودن وضعیت فعلی اقتصاد یکی از عوامل رشد چک های برگشتی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مطلوب نبودن وضعیت فعلی اقتصاد و تورم همراه با رکود صاحبان کسب و کار را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است، گفت: متاسفانه ضعف نظارت ها از سوی بانک مرکزی دامنه فعالیت افراد با سابقه در کشیدن چک های بلا محل را بیش از پیش کرده است.

وی با بیان اینکه باید بانک مرکزی با شناسایی افراد دارای چک های برگشتی از ارایه دوباره دسته چک به آن ها ممانعت کند، تصریح کرد: متاسفانه برخی باند بازی ها ارایه دوباره دسته چک به افراد بد حساب را منجر شده است.

ارایه دسته چک به افراد باید با در نظر گرفتن صلاحیت مالی آن ها انجام شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ارایه دسته چک به افراد باید با در نظر گرفتن صلاحیت مالی آن ها و استعلام های دقیق انجام شود، گفت: بی توجهی به این مهم تخلفات بی شماری را منجر شده و وضعیت اقتصادی کشور را بدتر کرده است.

فرشادان ادامه داد: حجم بالای چک های برگشتی و همچنین رشد مراجعه به دستگاه قضا از این سو به اطاله دادرسی و افزایش هزینه های جاری کشور منجر شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید با اتخاذ تدابیری ویژه سعی در اصلاح نظام بانکی با هدف کاهش جرایم اقتصادی صورت بگیرد.

حسن حسینی شاهرودی
حسینی شاهرودی: ضعف نظارت بانک مرکزی رشد چک های برگشتی را رقم زده است

سیدحسن حسینی شاهرودی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از رشد چک های برگشتی،گفت: نظام بانکی ما باید متقاعد به رعایت ضوابط و قواعد در حوزه پولی و بانکی کشور شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ضعف نظام بانکی در رشد چک های برگشتی مشهود است، افزود: اگر شخص عادی چک برگشتی داشته باشد؛بلافاصله اطلاعات وی دراختیار بانک مرکزی برای اعمال قانون قرار می گیرد،اما دراین میان سوال این است که چرا برخورد قاطع با دانه درشت ها به همین سرعت انجام نمی شود.

چک برگشتی دانه درشت ها بدون اعمال قانون رها می شود

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه چک برگشتی دانه درشت ها از هر نوع اعمال قدرتی مستثنی است، تصریح کرد: بخش عظیمی از چک های برگشتی مورد پیگیر واقع شده متوجه ارقام ریز بوده و ارقام بسیار درشت و بدهکاران کلان که چک با ارقام بالا دارند،افرادی هستند که حساب متفاوت در بانک های مختلف دارند و هنوز هم با وجود ده ها چک برگشتی باز این ارتباط را دارند که دست چک جدیدی را بگیرند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه نظام بانکی ما دارای مشکلات عدیده ای است،گفت: ما به جای اینکه افراد دارای چک برگشتی را به دادگاه معرفی کنیم؛باید با کسانی که این دسته چک ها را در اختیار فرد متخلف قرار داده برخورد کنیم.

نظام بانکی ما بیمار است

وی ادامه داد:رئیس شعبات بانک ها و کارکنانی که در نظام بانکی کشور با ارایه دسته چک به افراد متخلف اخلاف ایجاد کرده اند،باید با همکاری دستگاه قضا مورد برخورد واقع شوند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه ریشه تخلف از حیث چک برگشتی در بانک ها است،تاکید کرد:اصلی ترین انتقاد درخصوص چک های برگشتی متوجه نظام بانکی ما و ضعف نظارت ها است.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:درصورتی که نظارت بانک مرکزی دقیق باشد؛روند ارایه چک به افراد با دقت بیشتری همراه خواهد شد.

هیچ گزارش متقنی از سوی بانک مرکزی درخصوص برخورد با چک های برگشتی نداریم

وی یادآور شد:تاکنون هیچ گزارش متقنی از سوی بانک مرکزی درخصوص اینکه برخی بانک ها برای ارایه دسته چک به افراد متخلف مورد برخورد واقع شده اند دیده نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه سیستم بانکی ما باید اصلاح شود،تصریح کرد: باید با نگاه قهری به موضوع چک های برگشتی نگاه شود.

یحیی کمالی پور
کمالی پور:هویت افراد و سطح درآمد آن ها ملاک ارایه دسته چک باشد

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از افزایش چک های برگشتی در سال های اخیر، گفت: کسادی بازار و رکود اقتصاد عامل اصلی رشد چک های برگشتی است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بسیاری از پرونده های موجود در دستگاه قضا مربوط به امور مالی است، تصریح کرد: متاسفانه رشد مشکلات اقتصادی در سال های اخیرناتوانی افراد برای پرداخت بدهی های خود را موجب شده که نتیجه آن افزایش ورودی شکایت ها به دستگاه قضا است.

هنوز راهکاری برای کاهش چک های برگشتی ارایه نشده است

وی با تاکید براینکه با وجود افزایش روزافزون چک های برگشتی هنوز راهکاری برای کنترل آن درنظرگرفته نشده است،افزود: باید راهکار عملی و اجرایی ثابتی برای جلوگیری از افزایش چک های برگشتی داشته باشیم.

این نماینده مردم درمجلس دهم، ادامه داد:رکود و تورم اقتصادی حاکم برکشور از یک طرف و از طرف دیگر حضور برخی سوء استفاده کنندگان در بازار به رشد چک های برگشتی دامن زده است.

برخی سوءاستفاده کنندگان با چک زمینه کلاهبرداری را فراهم کرده اند

وی با بیان اینکه برخی سوءاستفاده کنندگان با چک زمینه کلاهبرداری را فراهم کرده اند،تصریح کرد:گاهی اوقات اطاله دادرسی در دستگاه قضا و طولانی شدن زمان برای رسیدگی به پرونده، فرصتی برای سودجویان جهت کشیدن چک های بلامحل ایجاد می کند؛زیرا سوءاستفاده کنندگان می دانند با شکایت زمان پرداخت بدهی خود با زمان بیشتری همراه خواهد شد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه باید هویت افراد درحین دریافت دسته چک به عنوان سند تجاری استعلام و شناسایی شود،تصریح کرد: افراد باید درحین دریافت چک دسته بندی شده و برحسب خوش حساب بودن به ارایه چک اقدام شود.

صلاحیت و درآمد افراد باید در ارایه دسته چک مدنظر باشد

کمالی پور با بیان اینکه باید صلاحیت و درآمد افراد در ارایه دسته چک مدنظر باشد،افزود: ضعف های موجود درحین ارایه دسته چک مشکلات بسیاری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: باید سیستم منسجمی به صورت یک پارچه در سراسرکشور درنظرگرفته شود تا سوء سابقه بانکی شناسایی شده و دسته چک در اختیار افرادی که واجد شرایط نیستند،قرار نگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: عدم دریافت ضمانت اجرایی صحیح به رشد چک های برگشتی درسال های اخیر کمک کرده؛ از این رو باید برای کاهش این معضل اجتماعی سعی در رفع این نواقص کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: رشد چک های برگشتی علاوه بر ایجاد مشکل برای اقتصاد کشور، دستگاه قضا را نیز با پرونده های بسیار مواجه کرده است.
منبع: خبر آنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر