شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 27535
تاریخ انتشار: 23 شهريور 1395 15:34
مهدی مطهرنیا کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی در رابطه با تاثیرگذاری هاشمی رفسنجانی بر انتخابات ریاست جمهوری 96 به «راه امروز» می گوید: آیت ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان یک چهره سیاسی تاثیرگذار قطعا می تواند زمینه ساز ایجاد یک فضای مناسب در جهت حضور جدی مردم در انتخابات آتی باشد.
راه امروز - راضیه فراهانی:  آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عنوان يكي از اركان اصلي و تاثيرگذار انقلاب اسلامي است که در این مسیر با فراز و نشیبی زیادی روبرو بوده است، اما هيچ گاه نه دچار لغزش شده و نه از مواضع انقلابي كوتاه آمد. در عین حال همواره از او به عنوان بازیگر اصلی سیاست یاد می شود. چهره ای سیاسی که در تمامی ادوار نقشی تاثیر گذار بر فرایندهای سیاسی کشور داشته است. به طوری در سنوات گذشته شاهد حضور تاثیرگذار وی در میادین مهم سیاسی کشور از جمله صحنه انتخابات بودیم. حال با نزدیک شدن به انتخابات 96، هاشمی رفسنجانی می تواند به عنوان یک چهره تاثیرگذار نقش مهمی را ایفا کند. 
 مهدی مطهرنیا کارشناس مسایل سیاسی و روابط بین المللی در رابطه با تاثیرگذاری هاشمی رفسنجانی بر انتخابات ریاست جمهوری 96 به «راه امروز» می گوید: هاشمی یک فرد آگاه، در صحنه سیاست ایران به شمار می رود و عملکرد وی در انتخابات گذشته همواره نشان داده که خیل عظمیی از افراد در مخالفت یا موافقت با وی پای صندوق رای آمده اند. از این رو، وی عنصری موثر در حوزه انتخابات ایران به شمار می رود و نمی توان این امر را نادیده گرفت. 
به گفته وی، موافقان یا مخالفان هاشمی به خوبی می دانند که وی تاثیرگذار در عرصه سیاسی ایران بوده است و هنوز این تاثیر را علی رغم تمام هجمه ها دارا است. گویی هر اندازه  هجمه ها بیشتر می شود، محبوببت او نیز بیشتر می شود.  
وی همچنین با تاکید بر نقش تاثیرگذار آیت ا... هاشمی رفسنجانی بر انتخابات 96، تصریح می کند:  بسیاری از گروه هایی که در گذشته مرجع مردم برای انتخاب آرای آنها برای حمایت شخص یا جناح خاصی بوده، تغییر کرده است، اما یکی از کسانی که هنوز در این فراز و نشیب ها جایگاه خود را حفظ کرده و حتی توانسته در دهه گذشته آن را تقویت کند،  شخص هاشمی بوده است.
مطهرنیا تاکید می کند که ورود هاشمی به انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی حتی فراتر از کسانی چون ناطق نوری، رئیس جمهور اسبق ایران، آیت الله حسن خمینی و... که با آقای روحانی همفکر و همسو بودند، تاثیر گذار بوده است. بر این اساس، هاشمی رفسنجانی به عنوان یک چهره سیاسی تاثیرگذار قطعا می تواند زمینه ساز ایجاد یک فضای مناسب در جهت حضور جدی مردم در انتخابات آتی باشد.

انتقادات به معنای نفی روحانی نیست
 وی تصریح می کند: اگرچه گاها شاهد انتقاداتی به رییس دولت یازدهم هستیم، اما این به معنای نفی حسن روحانی نیست؛ چراکه هر کسی که بر سر کار است و فعالیت اجرایی به عهده دارد نویسنده املاهایی است که ممکن است بدخطی های متفاوتی را بتوان در آن یافت. 
مطهرنیا همچنین پیرامون انتقادهای اخیری که نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی می شود، به «راه امروز»، می گوید: هاشمی رفسنجانی به تعبیر شهید مطهری در زمره  انسان هایی است که آماج حملات قرار می گیرد، اما به مثابه قطاری همواره در حال حرکت بوده است.
از سوی دیگر، این کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی دلیل این همه هجمه نسبت به هاشمی رفسنجانی را اینگونه عنوان می کند: با توجه به اینکه هاشمی رفسنجانی در دهه های گذشته در بالاترین مقامات حکومتی و جایگاه مباحث مدنی قرار داشته و نقطه اشتراک اصولگرایان و اصلاح طلبان بوده، همواره مورد هجوم قرار گرفته است. 
وی می افزاید: هاشمی رفسنجانی هجمه های اصلاح طلبان تندرو را بعد از هجمه هایی مانند هجمه های مجاهدین خلق مصون به منافقین تحمل کرده و سپس در آماج حمله اصولگرایان تندرو قرار گرفته است. از طرفی، آکادمیسین ها همواره به نقد او پرداخته و در نهایت به عنوان گروه های مرجع زمینه های ایجاد فضای مناسب حمایت او را نیز در جامعه مدنی فراهم کرده است.
به گفته مطهر نیا، هاشمی رفسنجانی به همان اندازه که اکنون از یک پایگاه اجتماعی وسیع برخودار است، از دیگر سو، مخالفان جدی هم در بین عامه مردم به واسطه فضاسازی های مخالفین سیاسی دارد.  از این رو فردی با چنین سابقه انقلابی و موثر و همچنین تصمیم ساز در عرصه سیاسی کشور، قطعا آماج حمله و گروه های جناحی قرار می گیرد.  
مطهرنیا در عین حال معتقد است، علاوه بر هجمه های داخلی، آقای هاشمی رفسنجانی، بیرون از فضای سیاسی ایران، نیز مورد هجمه و گاها  مورد حمایت قرار می گیرد.
وی در عین حال معتقد است که هاشمی رفسنجانی در برابر تمامی هجمه های که بر وی وارد می شود، صبوری را برگزیده و همین ویژگی او سبب شده تا با وجود کارشکنی های فراوان در مسیر حرکتش، بتواند همواره با صلابت از تمامی مشکلات عبور کند.

هاشمی مردی برای تمام فصول سیاست
مطهرنیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیر آیت الله هاشمی به مشهد مقدس اظهار می کند: نوع برخورد ایشان با کنشگران سیاسی، نشان از هوشیاری این مرد در فصول گوناگون سیاست از جهت نمایش مرام سیاسی او است. 
آینده پژوه وكارشناس ارشد روابط بین الملل ادامه می دهد: هاشمی مردی برای تمام فصول سیاست است. به گفته وی، هاشمی یک اصلاح طلب درون ساختاری است که نمی خواهد به اصول و بنیان های انقلابی که به آن معتقد است و برای آن آبروی خود را گذاشته است، خدشه ای وارد شود.  اما از دیگر سو،  نمی خواهد تهجرگرایانه و متعصبانه از اشتباهات موجود بگذرد و از مسوولیت ها شانه خالی کند. 
مطهرنیا یادآور شد: هاشمی رفسنجانی یک مکتب فکری در درون انقلاب اسلامی است که منشی خاص را در جامعه گسترش می دهد.  تبعیت او از رهبری نظام جمهوری اسلامی و حمایت همیشگی وی علی رغم تمام کوشش ها برای ایجاد شکاف بین او و رهبری نشان دهنده وجه نخست ویژگی او یعنی تکریم و تعظیم شعائر ناشی از انقلاب اسلامی است و از طرفی، از مرام سیاسی او سرچشمه می گیرد.  به گفته وی، اینجاست که بسیاری از رقبا و حتی دشمنان عاقلش، وی را انسانی برازنده خطاب می کنند که شایسته احترام است. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر