يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 27108
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1395 17:36
مقامات پایانه نفتی جزیره خارک:

آماده استقبال ازسرمایه گذاری های ژاپن هستیم

غلامحسین گرامی، اعلام کرد که این جزیره آماده استقبال از سرمایه گذاری ژاپنی ها و تانکر های نفتی این کشوراست.
راه امروز: مدیرعملیات و صادرات پایانه نفتی خارک با توصیف این پایانه به عنوان بزرگترین ترمینال خلیج فارس، گفت که مسوولان این شرکت با اولویت قائل شدن برای شرکت های نفتی ژاپنی خواستار امضای قرارداد های نفتی بیشتر با ژاپنی ها و همچنین سرمایه گذاری بیشتر آنها در این جزیره هستند.
گرامی ضمن ابرازامیدواری به اینکه شرکتش بتواند از فناوری های ژاپن بهره بیشتری ببرد افزود:ازآنجایی که گازطبیعی متصاعد شده از میدان های نفتی خارک براحتی قابل تصفیه و تبدیل به محصولات پتروشیمی جدید و قابل فروش هستند، سرمایه گذاران ژاپنی براحتی می توانند فرصت را غنمیت شمرده و در حوزه های نفتی ایران سرمایه گذاری کنند.
پیروزموسوی، سرپرست پایانه های نفتی ایران نیز در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: دولت ایران طی 10 سال گذشته با انجام یک سرمایه گذاری 1.5میلیارد دلاری برای توسعه پایانه نفتی خارک، بعد ازپایان تحریم ها موفق شد رکورد جابجایی و بارگیری هشت میلیون نفت خام به داخل 9 نفت کش را در کمتر از 48 ساعت در این پایانه برای خود ثبت کند.
وی با اعلام اینکه هیچ عاملی نمی تواند میان ایران و ژاپن مانع ایجاد کند گفت: ایران امروزه با لغو تحریم ها امیدوار است با افزایش تولید نفت خام، صادارت آن را تا 2.5 میلیون بشکه در روز برساند بنابر این شرکت های ژاپنی می توانند از جایگاه مستحکمی در آینده صنعت نفت ایران برخوردار باشند.
موسوی ضمن تقدیر از همکاری ژاپنی ها با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری ژاپن برای توسعه صنعت نفت ایران به ویژه پالایش نفت جنوب، خواستار حضور فعالتر شرکت های ژاپنی دارای فناوری های برتر برای حفاظت از محیط زیست دریایی ایران شد.
کیودو در این گزارش خارک را جزیره ای توصیف کرد که کشتی های اطراف آن در حال بارگیری به سبک 'کشتی به کشتی' و اسکله های آن نیز همچنان منتظر بارگیری مواد پتروشیمی هستند.
براساس این گزارش، با انباشته شدن انبارمحصولات پتروشیمی در این جزیره، دولت ایران به تازگی این محصولات را در مخازن و تانکرهای شناور ذخیره سازی می کند تا سریعتر و راحت تر بتواند آنها را به مشتریان خارجی خود بفروشد.
با وجود اینکه کشتی های مستقر در خارک پیش از این می بایست برای سوخت گیری به امارات عربی متحده می رفتند، اما مدیریت جدید این جزیره تسهیلاتی را برای کشتی های خارجی در نظر گرفته است که برای سوختگیری مجدد و یا بارگیری مجبور نباشند به خارج از خاک ایران بروند، بنا بر این، کشتی ها از هزینه های اضافی همچون پارک در خارج از جزیره نیز معاف شده اند.
این گزارش با برشمردن تاریخ مختصری از سابقه فعالیت تاسیسات شش گانه اصلی خارک از جمله پالایشگاه آن، جمعیت 15 هزار نفری آنرا عامل مهمی در تبدیل این جزیره به بزرگترین ترمینال نفتی خلیج فارس معرفی کرد و افزود: این پایانه که در دهه 1960 (1340) تاسیس شد امروزه صادرات بیش از 90 درصد نفت خام ایران را به عهده دارد به گونه ای که در دوره تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، صادارت آن تا 50 درصد افت کرده بود.
براساس این گزارش، با وجود اینکه قرارداد نفتی چندین میلیون دلاری شرکت پتروشیمی ایران-ژاپن در سال 1991 به سبب جنگ ایران و عراق پایان یافت، اما شرکت نفتی ایمپکس ژاپن نیز که 75 درصد سهام توسعه پروژه نفتی آزادگان را در جنوب ایران به عهده دارد به سبب تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در سال 2010 از سرمایه گذاری بیشتر در ایران عقب نشینی کرد.
منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر