شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 26664
تاریخ انتشار: 09 شهريور 1395 16:11
دولت تدبیر و امید برای احیای بخش تولید و جلوگیری از تعطیلی بیشتر بنگاه های اقتصادی، طرحی با نام 'رونق تولید' اجرا کرده و تسهیلاتی به میزان 7600 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط خراسان رضوی اختصاص داد.


راه امروز:به گفته کارشناسان و مدیران اقتصادی، عمده بخش تولید خراسان رضوی به سبب وجود بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط آسیب پذیر هستند به طوری که در برابر کوچکترین تغییر اوضاع اقتصادی در کشور به سوی سقوط پیش رفته و با بحران مواجه می شوند. 
بنگاه های کوچک و متوسط که اتکای آنها به سرمایه اندک و بهره بردن از فضای مطلوب بازار بود، در دوران رکود بیش از سایر بخشها متضرر شده اند. 
به دلیل قابلیت های بارز صنعتی و معدنی خراسان رضوی فعالان بخش خصوصی در طول سالهای گذشته اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در بیش از 20 رشته صنعتی نموده و این استان را در زمره استانهای فعال و دارای سهم بسیار از تولیدات صنعتی کشور قرار دادند. 
اما در دوره رکود و بحران بازارهای مالی بین المللی و تاثیر آن بر اقتصاد متکی به نفت ایران، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در خراسان رضوی با کمبود نقدینگی مواجه شدند و رکود بازار نیز مزید بر علت شد و بسیاری از صنایع را به ورشکستگی کشاند. 
دولت تدبیر و امید برای احیای بخش تولید و جلوگیری از تعطیلی بیشتر بنگاه های اقتصادی، با اجرای طرحی با نام 'رونق تولید' 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط کشور اختصاص داد. 
در اجرای این طرح گروه های عارضه یابی واحدهای تولیدی و سامانه بهین یاب زیر نظر سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها با همکاری تشکلهای بخش خصوصی نظیر خانه صنعت، معدن و تجارت تشکیل و از تیر ماه امسال به پرداخت تسهیلات مزبور به واحدها به تناسب نیازشان مشغول شدند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدای سال جاری براساس بررسی انجام گرفته در مجموع 603 واحد تولیدی دارای پروانه صنعتی معادل 10.3 درصد از کل واحد های استان به دلایل مختلف تعطیل اعلام شدند. 
راضیه علیرضایی افزود: براین اساس ارائه تسهیلات طرح رونق تولید در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و با هدف تامین نقدینگی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و تکمیل ظرفیت تولید آنان در اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. 
وی اظهار کرد: مدیران واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان که برای فعال شدن یا افزایش تولید و اشتغال، نیاز به تسهیلات بانکی داشتند نیز مکلف شدند با مراجعه به سایت بهین یاب درخواست تسهیلات مورد نیاز خود را ثبت کنند تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. 
وی سهم خراسان رضوی از 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در کشور را، هفت هزار و 600 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در این راستا طی تفاهم نامه ای، عارضه یابی واحدهای تولیدی دارای مشکل که در سایت بهین یاب ثبت نام کرده بودند به خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی واگذار شد. 
علیرضایی افزود: نتیجه این عارضه یابی در کمیته فرعی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی با حضور نماینده استاندار، نماینده بانک عامل و ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت، بررسی شده و متقاضیانی که قادر به فعال سازی واحد تولیدی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال باشند، پس از تصویب در این کارگروه برای اخذ تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند. 
وی اظهار کرد: در همین راستا براساس آخرین آمارها تا پایان هفته گذشته، 865 واحد تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی برای دریافت تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کردند که پس از عارضه یابی 560 واحد از این تعداد به بانکها معرفی شدند. 
وی گفت: تاکنون از سوی بانکها با 53 واحد از واحدهای مزبور قرارداد بسته شده و یک هزار و 290 میلیارد ریال به 39 واحد در بخش صنعت و 10 واحد در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شده است. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: اولویت دولت برای پرداخت تسهیلات در طرح رونق تولید، واحدهای کوچک و متوسط هستند اما واحدهای بزرگ استان نیز برای اجرای طرح توسعه یا نوسازی مشکل کمبود نقدینگی دارند. 
وی اظهار کرد: کارخانه های فولاد تربت حیدریه، فولاد خراسان، کاشی هستی برکت، کاشی تندیس ابریشم از جمله واحدهای بزرگی هستند که راه طولانی برای دریافت تسهیلات طی کرده و تقاضای آنها بارها در جلسات کارگروه ستاد تسهیل مطرح شده است. 
وی گفت: واحدهای مزبور هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند لذا لازم است بانک مرکزی روند کار مربوط به آنها را تسریع و تسهیل کند. 
علیرضایی افزود: در حال حاضر اولویت با سرمایه در گردش است در حالی که فقط سرمایه در گردش جوابگوی مشکلات صنایع از جمله مسائل نوسازی آنها نیست و باید برنامه ای برای نوسازی صنایع در تسهیلات بلندمدت در نظر گرفته شود. 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید که اوایل هفته جاری به مشهد سفر کرده بود، در جلسه ای با اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این شهر گفت: در اجرای طرح رونق تولید که امسال با جدیت دنبال می شود، هفت هزار و 500 واحد تولیدی نیمه فعال یا تعطیل، احیا و دو هزار و 500 واحد تولیدی کوچک و متوسط نیز تکمیل و راه اندازی می شود. 
رضا رحمانی افزود: هم اکنون به طور متوسط روزانه به 300 واحد تولیدی در کشور تسهیلات پرداخت می شود اما عملکرد خراسان رضوی در این زمینه در مقایسه با سایر استانها کمتر است. 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی که مسئول عارضه یابی واحدهای تولیدی ثبت نام شده در سایت بهین یاب می باشد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بخش تولید در این استان دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که اگر این سرمایه تزریق شود، تولید جان دوباره می گیرد. 
حسن حسینی افزود: براساس عارضه یابی انجام گرفته از کل 208 واحد ارجاع شده به خانه صنعت تا پایان هفته گذشته، 19 واحد بزرگ، 47 واحد متوسط و 142 واحد کوچک بودند. 
وی بیان کرد: نتایج عارضه یابی واحدهای مزبور نشان داد که 41 درصد از واحدها نیازمند سرمایه در گردش، 21 درصد نیازمند رفع مشکلات دارایی و تامین اجتماعی، 9 درصد نیازمند نوسازی و بازسازی خط تولید، 9 درصد نیازمند تامین مواد اولیه، چهار درصد نیازمند اصلاح ساختار عرضه و تقاضا، 13 درصد نیازمند اصلاح نظام مدیریتی و سه درصد نیازمند موارد دیگری برای رونق تولید هستند. 
وی گفت: در مجموع اقدام دولت برای تزریق منابع مالی به منظور احیای واحدهای تولیدی مطلوب بوده است اما انتظار می رفت نرخ سود تسهیلات با نرخ سود تولید همخوانی داشته باشد زیرا نرخ سود 18 درصدی برای تسهیلات به هیچ وجه به نفع بخش تولید نیست. 
نایب رئیس خانه صنعت ایران گفت: در ابتدای اجرای طرح رونق تولید، قرار بود سود تسهیلات این طرح از محل حذف یارانه پرداختی به یک دهک از جامعه تامین شود و دولت قادر باشد این یارانه را به بخش تولید اختصاص دهد تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد. 
حسینی افزود: اما پرداخت یارانه به دهک ها کاهش نیافت و تسهیلات با نرخ 18 درصد به واحدها اختصاص یافت که حتی بانکها نیز چندان راغب به پرداخت تسهیلات با این نرخ نیستند. 
وی بیان کرد: از سوی دیگر واحدهایی که موفق به دریافت تسهیلات می شوند، اغلب به بانکها بدهکار هستند و پول دریافت شده را صرف رفع بدهی های قبلی می کنند و در عمل هیچ تسهیلاتی برای رونق تولید هزینه نمی شود. 
وی گفت: اگر تسهیلات رونق تولید با حذف یک دهک از جامعه یارانه بگیران و اختصاص یارانه از سوی دولت به واحدهای تولیدی پرداخت شود، به طور قطع به رونق تولید کمک خواهد شد. 
رئیس خانه صنعت خراسان رضوی افزود: در مجموع پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید در بخشی از واحدهای کوچک استان از جمله صنایع غذایی یا قطعه سازی اثرگذاری خوبی داشته و بانکها نیز به تسریع در پرداخت تسهیلات کمک کرده اند. 
وی اظهار کرد: از آنجا که واحدهای صنعتی بزرگ خراسان رضوی نیز با کمبود نقدینگی مواجه هستند، برای رفع مشکل آنها نیز درخواست پرداخت تسهیلات از طرح رونق تولید انجام شد که در جلسه ای با حضور معاون وزیر صنعت در مشهد مقرر گردید بخشی از این تسهیلات به صورت موردی به واحدهای بزرگ پرداخت شود. 
هم اکنون پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند. 
منبع:   ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر