شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 2581
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1392 00:10
ماریو وارگاس یوسا، نویسنده مشهور پرویی و برگزیده نوبل سال 2010، سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا را دلقک و لوده نامید.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، برنده جایزه ادبی نوبل در سال 2010 در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی ریپوبلیکا این سیاستمدار را شخصیتی کارتونی نامید که برای فرار از پرداخت مالیات به چهار سال زندان محکوم شده است.


یوسا با ایراد سخنانی تند در حمله به برلوسکونی گفت: برلوسکونی یک شخصیت کارتونی است، یک لوده هنرهای کمدی. من طرفدار اندیشه‌های لیبرال چپ هستم، اما البته، هرگز کسی مثل او را قبول ندارم.


در این مصاحبه که دیروز سه‌شنبه منتشر شد، یوسای 77 ساله که برای دریافت جایزه ادبی توماسی در ایتالیا به سر می‌برد، گفت برلوسکونی باید به حاشیه سیاسی رانده شود، همانطور که اگر در هر کشور دیگری هم حضور داشت، همین اتفاق درباره‌اش می‌افتاد.


خالق «گفتگو در کاتدرال»  در پاسخ به این سوال که چشم اندازی که برای آینده ایتالیا می‌بیند چگونه است، گفت: پدیده ایتالیا برای خارجی‌ها قابل مفهوم نیست و افزود: چگونه ممکن است کشوری که یکی از غنی ترین فرهنگ‌های دنیا را دارد از نظر سطح سیاسی چنین متوسط‌ الحال باشد؟


یوسا درباره پوپولیسم در سیاست امروز گفت همه این‌ها و این واقعیت که مردم سیاست را چیزی کثیف می‌بینند، نتیجه سیاستی است که امروز بر جهان حاکم است. او هشدار داد که نسل جدیدی لازم است تا پیام سیاسی را هدایت کند و نشان دهد که سیاست می‌تواند اهرمی خلاقانه باشد و چون ابزاری به فراهم شدن راه حل‌ها بیانجامد.


یوسا تاکید کرد که خفت منزلت سیاسی نتیجه ناپدید شدن سنت‌های فرهنگی است که ارزش‌ها را حفظ می‌کردند و خوب، زشت و وحشتناک جایگاه خودشان را داشتند. وی گفت: اما امروز جهان سرگرمی موجب تغییر فرهنگ و فرهنگ سیاسی شده است.


او در ادامه یادآور شد: به همین دلیل سیاستمداران امروز به لوده‌های سیاسی و دلقک‌ بدل شده اند و این تصادفی نیست که سیاستمداران باید از آزمون تصویری بیرون بیایند نه این که ایده‌های خود را به محک بررسی جامعه بگذارند. امروز ارزش‌ها با دو عامل بررسی می‌شوند : کسب موفقیت یا شکست!


یوسا با یادآوری گفته‌های فیلسوف شناخته شده کارل پوپر گفت: او در یکی از مقاله‌هایش نوشته است که باید از سیاستمداران خواست که با حداقل آسیب در صدد یافتن راه حل برآیند.


او افزود: بحران وحشتناکی که اروپا در آن به سر می‌برد، ثابت می‌کند که سیاست می‌تواند تا چه ویرانگر باشد.


یوسا که همواره سیاستمداران عوامگرای آمریکای لاتین را نیز به زیر نقد کشیده و هوگو چاوز و کریستینا کرشنر هدف حمله‌های متعدد او بوده‌اند، گفت این یک مصیبت همگانی است.


برلوسکونی 76 ساله در تلاش پیدا کردن راهی است که همچنان رهبری جناح راست را در اختیار داشته باشد. اما او احتمال دارد که به مدت یک سال حبس حانگی یا ممنوعیت از انجام هر نوع فعالیت اجتماعی محکوم شود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر