شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 25484
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1395 08:31
با تغییر شاخص‌های اقتصادی معادلات بازار هم در حال تغییر است. براساس آمار موجود در مقابل کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بورس حجم سرمایه‌گذاری در بازار سکه با رشد زیادی مواجه شده است.
راه امروز: همگام با تغيير مولفه‌هاي كلان اقتصادي مانند كاهش تورم، افزايش رشد اقتصادي، كاهش نرخ بهره و همچنين تغييرات اقتصادي جهان مانند كاهش قيمت نفت و افزايش حجم پول در بازار جهاني، روند سرمايه‌گذاري در بازارها تغيير كرده است و نقدينگي درحال جابه جا شدن است.

كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند با كاهش نرخ بهره بانك‌ها تا 15درصد به‌زودي بخش مهمي از سپرده‌هاي بانكي عازم ساير بازار‌ها خواهند شد اما سؤال اين است كه سرمايه‌گذاران كدام بازار را انتخاب خواهند كرد. آيا اين نقدينگي به سمت بازار مسكن و طلا خواهد رفت يا سهم بازار‌هاي سهام، ارز و اوراق بدهي نسبت به دو بازار ديگر از اين نقدينگي بيشتر خواهد بود؟
سيگنال‌هاي آماري نشان مي‌دهد حجم معاملات در بازار سكه و طلا و مسكن متورم شده است.

رشد بازار نقد، آتي و گواهي سپرده طلا
گزارش آماري بورس تهران نشان مي‌دهد مقدار بازده سرمايه‌گذاري در بازار سكه از ابتداي سال تاكنون بيش از 11درصد بوده است. اين در حالي است كه سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون به‌طور ميانگين 2.5درصد زيان كرده‌اند؛ همين موضوع باعث شده حجم سرمايه‌گذاري در بورس به‌شدت كاهش يابد به‌طوري كه ارزش كل معاملات بازار سهام كه در ابتداي سال حتي به يك هزار ميليارد تومان در يك روز هم رسيد به زحمت به 300ميليارد تومان برسد. اما در اين مدت ارزش هر سكه بهار آزادي در بازار نقد از يك ميليون و 5هزار تومان به يك ميليون و 117هزار تومان رسيده است.

هم‌اكنون سكه و طلا در 3بازار مورد مبادله قرار مي‌گيرد؛ بازار اول بازار فيزيكي و نقد و 2بازار ديگر در بورس كالا مستقر است و از طريق آن مبادلات آتي و گواهي سپرده طلا دادوستد مي‌شود. براساس آمار موجود ارزش كل معاملات آتي هم 213درصد افزايش يافته است؛ ضمن اينكه حجم كل معاملات گواهي سپرده طلا هم با رشد 23هزار درصدي مواجه شده است.

اين علائم نشان مي‌دهد بازار طلا و سكه در حال رشد است و اين رشد در حالي اتفاق مي‌افتد كه قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني هم رو به افزايش است. به اعتقاد كارشناسان عوامل داخلي و خارجي در افزايش قيمت سكه از ابتداي سال تاكنون نقش داشته‌ است.

افزايش معاملات وام مسكن
اطلاعات آماري فرابورس نشان مي‌دهد در كنار افزايش قيمت سكه ارزش معاملات مسكن هم در حال افزايش است. سرمايه‌گذاران از ابتداي امسال تاكنون 420ميليارد تومان وام مسكن خريده‌اند كه اين مقدار نسبت به سال قبل 21درصد رشد نشان مي‌دهد.
در اين مدت 323هزار معامله براي خريد اوراق تسهيلات مسكن انجام شده است. بخش زيادي از اين رشد ناشي از اعمال سياست‌هاي جديد در بخش مسكن براي تحريك تقاضا و افزايش سقف وام مسكن تا مرز 100ميليون تومان است اما به زعم كارشناسان اين سياست‌ها هنوز براي تحريك بخش مسكن كارساز نبوده است.

در چند‌ماه گذشته كاهش نرخ بهره بانكي منجر به افزايش اجاره‌بهاي ساختمان‌ها در تهران و شهرستان‌ها شد. مالكاني كه مبالغ رهن را در حساب‌هاي بلندمدت سپرده‌گذاري كرده بودند با كاهش نرخ اكنون ترجيح مي‌دهند از مستأجران اجاره بيشتري بگيرند به‌طوري كه ظرف همين مدت كوتاه ميانگين كف اجاره‌بها در تهران به يك ميليون تومان رسيده است.
منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر