يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 24862
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 10:29
در گفتگو با عضو کمیسیون کشاورزی مطرح شد:

شگرد دلالان در افزایش قیمت ها

بازار مواد خوراکی و غذایی در طول دو سه سال گذشته عمدتا از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است اما مدتی است که بازار دو محصول غذایی یعنی مرغ و شکر دچار نوسانات و نابسامانی‌ها‌یی شده است.

راه امروز: برای بررسی این موضوع با یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم . حبیب الله نیکزادی گفت: اگر بازار ما واقعا مبتنی بر عرصه و تقاضا باشد بازار به طور خودکار قیمت‌ها‌ را مشخص می‌کند و قیمت‌ها‌ یا پایین می‌آیند و یا بالا می‌روند. متاسفانه دیده می‌شود که در پاره‌ای از اوقات هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان دچار مشکلات غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند. وی افزود: وقتی که قیمت نهاده‌ها‌ی کشاورزی و دان مرغ گران شود طبیعتا این موضوع روی قیمت مرغ و یا تخم مرغ اثر می‌گذارد و قیمت تمام شده آنها افزایش خواهد یافت.متاسفانه در برخی اوقات، اصلا تسلط و کنترلی بر بازار وجود ندارد یعنی ممکن است دان مرغ به اندازه کافی در دسترس مرغداران باشد و تولید هم دچار کمبودی نباشد اما به خاطر وجود دلال‌ها‌ و واسطه‌ها‌ قیمت مرغ به ناگهان گران می‌شود. در واقع این واسطه‌ها‌ هستند که مرغ را با قیمت پایینی از تولیدکننده خریداری کرده و با قیمت بالایی در اختیار مرغ‌فروشان و سپس مصرف کننده قرار می‌دهند.
باید بررسی شود که آیا قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضاست یا تابع قیمت تمام شده و یا این واسطه‌ها‌ هستند که قیمت آن را تعیین می‌کنند. نیکزادی گفت:چون نظارت کاملی در بحث تولید وجود ندارد و همچنین به دلیل وجود دلال‌ها‌ بازار دچار نوسانات قیمتی می‌شود.دلال‌ها‌ با شگردهای مختلفی عمل می‌کنند یعنی مرغ را دیرتر از موقع از مرغدار می‌خرند تا قیمت کمتری به او پرداخت کنند و از طرف دیگر وقتی بازار دچار نابسامانی می‌شود مرغ را دیرتر به بازار عرضه می‌کنند تا به قیمت گران تری بفروشند. به همین علت است که همیشه واسطه‌ها‌ نقش مهمی در گران شدن قیمت‌ها‌ دارند. عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره دلایل نابسامانی بازار شکر نیز گفت: در مورد شکر نیز همین وضعیت حاکم است. تولید شکر
ما تا حدی جوابگوی نیاز بازار است و عمده شکر مورد نیاز از خارج وارد می‌شود. واردات شکر هم مثل خیلی از واردات‌ها‌ی دیگر تقریبا حالت انحصاری دارد. یک راه حل این است که در واردات شکر نیز وضعیت رقابتی شکل گیرد تا محصولی با قیمت کمتر و کیفیت بهتر به مردم عرضه شود. وی در پاسخ به این سوال که «برخی کارشناسان معتقدند که واگذاری مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی کار اشتباهی بود نظر شما در این خصوص چیست؟» گفت من چنین موضوعی را قبول نمی‌کنم چون وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی هست قاعدتا باید در تصمیم گیری‌ها‌ جهت تنظیم بازار نقش داشته باشد. نباید سازمان‌ها‌ی دیگری خارج از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار و قیمت گذاری دخالت داشته باشند. در مورد آب کشاورزی هم شاهد هستیم علیرغم اینکه وزارت کشاورزی متولی بخش کشاورزی است ولی در مورد آب بخش کشاورزی، وزارت نیرو تصمیم گیری می‌کند.طبیعتا وزارت کشاورزی چون تنها چند سالی است که مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده گرفته نواقصی هم در کار خود دارد اما به مرور زمان در این خصوص تسلط پیدا خواهد کرد.
منبع: اقتصاد آنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر