شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - June 01 2024
کد خبر: 24735
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 17:14
وزیر نفت از بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در جلسه چهارشنبه هفته جاری هیئت دولت خبر داد.

راه امروز: بیژن زنگنه در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که کلیت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در ستاد اقتصاد مقاومتی تأیید شده، گفت: قرار شده است که این مدل برای تصویب در جلسه هیئت دولت مطرح و بررسی شود.

 به گفته زنگنه پس از تصویب این مدل قراردادی در هیات دولت، سایر مراحل اجرایی این قراردادها نیز نهایی می شود.
وی ادامه داد: در دور اول مناقصه های بین المللی پروژه های نفتی به یکباره چندین طرح معرفی نخواهد شد و این امر بتدریج انجام می شود. وزیر نفت در واکنش به حوادث اخیر مجتمع‌های پتروشیمی کشور با تصریح این‌که حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی کشور عمدی نبوده‌اند، گفت: شرکتهای خصوصی باید سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و ایمنی (HSE) را جدی‌تر بگیرند.

وی ادامه داد: نمی توان به روش دستوری، ایمنی را در شرکتها برقرار کرد، ایمنی باید با آموزش، به یک فرهنگ تبدیل شود. زنگنه با اشاره به این‌که هم اکنون در بازار جهانی عرضه نفت بیش از تقاضاست، افزود: برآوردها حاکی از این است که در این زمینه توازن برقرار می شود.

وزیر نفت همچنین با اشاره به مذاکره با شرکتهای خارجی گفت: شرکت‌های متعددی مذاکره کرده و تفاهمنامه امضا کرده اند، در واقع برخی شرکتها مطالعات و ارزیابی‌ها را آغاز کرده اند. بیشتر این شرکت ها از اروپا هستند، اما تعدادی از شرکت‌های آسیایی نیز مراجعه کرده اند.

وزیر نفت با تاکید بر فراهم کردن شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: باید فضای کشور را برای سرمایه‌گذاری فراهم و از ایجاد بی اعتمادی خودداری کرد. فضای بی اعتمادی به کشور لطمه می زند؛ برخی از اینکه ما موفق نشویم خوشحال می شوند، اما باید توجه داشت مدل جدید قراردادهای نفتی و توسعه‌ای که باید صنعت نفت به آن دست پیدا کند فقط برای دولت نیست بلکه برای کشور است.

وی ادامه داد: موفق نشدن ما به معنای موفق نشدن کشور در توسعه صنعت نفت است، بنابراین باید همگی تلاش کنیم و به جای ایجاد فضای بی اعتمادی، فضایی را فراهم کنیم که توسعه کشور تسهیل شود.

زنگنه افزود: زمانی که شرکت‌های خارجی در حال مذاکره هستند باید این پیام را به آنها منتقل کنیم که در داخل کشور، ثبات و یکپارچگی
وجود دارد تا اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وزیر نفت ادامه داد: دنیای امروز فضای رقابت است، اینطور نیست که در دنیا فقط ایران باشد که فضای جذب سرمایه داشته باشد، کشورهای دیگر هم پروژه‌های متعدد توسعه‌ای دارند و ما باید با مناسب کردن فضای تجارت در ایران، به جذب سرمایه خارجی در جهت توسعه بیشتر کشور اقدام کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به سئوالی، با بیان اینکه هیچ وقت در سالهای اخیر صادرات نفت خام و میعانات گازی ما به ۲.۸ میلیون بشکه در روز نرسیده است، افزود: هم اکنون میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران ۲.۵ میلیون بشکه در روز است.

زنگنه مهمترین عامل تعیین کننده قیمت نفت را وضعیت عرضه و تقاضا دانست و افزود: هنوز در بازار میزان عرضه بیش از تقاضا است و این مهمترین عامل پایین ماندن قیمت نفت خام است اما برآوردها این است که عرضه و تقاضا در حال رسیدن به توازن است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر