شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 23969
تاریخ انتشار: 30 تير 1395 10:24
دادستان تهران اعلام کرد دوشنبه شب مدیرعامل سابق بانک ملت در یک پرونده اقتصادی بازداشت شده‌ است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی این خبر را در جلسه مشترک دادستان و رئیس‌کل دادگستری استان تهران با قضات دادسرا و مجتمع کارکنان دولت، در دادگستری استان تهران اعلام کرد.

در این نشست، دادستان تهران با تأکید بر این که مردم قوه قضائیه را یکپارچه می‌دانند و دادسرا و دادگاه را جدا از هم نمی‌دانند. اظهار داشت باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا رضایت مردم و مراجعین، فراهم شود.

گزیده سخنان دادستان تهران را در ادامه می خوانید: 
بخشی از نارضایتی مراجعین به عملکرد مراجع قضایی اعم از دادسراها و محاکم مربوط می‌شود و باید برای رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد تا قضاوت مردم نسبت به قوه قضاییه تغییر یابد.
دادگاه‌ها نباید اقدامات دادسرا در پرونده‌ها را خنثی نمایند، اگر با دستور دادسرا، مرکزی که محل اشاعه فساد و ارتکاب جرم است بسته شد. اما به سرعت و با حکم دادگاه باز شود، نتیجه آن، تضعیف طرفین است. و نباید بدون دلیل موجه بازگشایی شود.
نباید پرونده‌های مهم با ایراد نقص‌های جزیی به دادسرا اعاده شود. دادسرا برای این که برخی متهمان را تعقیب کند، زحمات زیادی را متقبل می‌شود، در حالی که دادگاه‌ها می‌توانند این گونه نواقص را برطرف کنند. اگرچه روش محاکم، عمل وفق قانون است؛ اما می‌توانند در پرونده‌های مهم و مربوط به جرایم و فساد کارگزاران، ضمن هماهنگی با مقامات دادسرا بخشی از پرونده که نقص دارد اعاده شود اما در مورد بخش‌هایی که کامل است، رسیدگی نموده و رای صادر کنند.
وقتی روند رسیدگی به پرونده‌های مهم طولانی شود، مردم ممکن است تصور کنند برای رسیدگی به این گونه پرونده‌ها عزمی وجود ندارد.
ما باید پرونده‌های مهم را با سرعت و دقت به نتیجه برسانیم تا مردم فکر نکنند که ضعفا را محکوم اما صاحبان قدرت را رها می‌کنیم.
اگر قوه قضائیه می‌خواهد در مبارزه با فساد موفق باشد، باید متهمان اقتصادی را سر جایشان بنشاند و هماهنگی و همراهی محاکم در مبارزه با مفاسد، تأثیر به سزایی در کاهش فساد خواهد داشت.
قضات در رسیدگی به پرونده‌های اتهامی قضات در سه حوزه‌ مالی، اخلاقی و مواد مخدر، قاطع برخورد کنند که چنین اقدامی، بزرگ‌ترین خدمت به حفظ سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی است.
قاضی در جمهوری اسلامی نماد عدالت است از قضات سالم خواست که صف خود را از قضات ناسالم جدا کنند.
دادستان تهران کیفرخواست‌های پرونده‌هایی چون مهدی‌ هاشمی، رحیمی و بابک زنجانی را امضاء کرد تا در تاریخ ثبت شود که دادستان این گونه پرونده‌ها را پیگیری کرده است.
موفقیت در مبارزه با کارگزارانی که گرفتار جرم و فساد شده‌اند فقط با صدور احکام قوی و متقن امکان‌پذیر خواهد بود.

برچسب ها: قوه قضائیه
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر