يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 22971
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 15:06
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم امروز ميزبان خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف بود تا در پاسخ به سوالات آنان، بر «اصولگرا» بودن لاريجاني علي رغم حضورش در ليست اميد تاکيد کند و حتي بگويد که علي مطهري هم در کسوت نايب رئيس مجلس از اصولگرايان است نه اصلاح طلبان.
نخستین نشست خبری سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پس از آنکه ردای نمایندگی مجلس را از تن به در کرد، امروز در دفتر مرکزی این تشکل روحانی برگزار شد. حجت الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم امروز ميزبان خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف بود تا در پاسخ به سوالات آنان، بر «اصولگرا» بودن لاريجاني علي رغم حضورش در ليست اميد تاکيد کند و حتي بگويد که علي مطهري هم در کسوت نايب رئيس مجلس از اصولگرايان است نه اصلاح طلبان.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) گفت: باید یاد و راه امام و پانزدهم خرداد را زنده بداریم. پانزده خرداد سرآغاز شکل گیری انقلاب بود و لازم است وجوه شخصیتی امام را به نسل سوم انقلاب بشناسانیم. چرا که رهبری حضرت امام قدرت‌های بزرگ جهان را به حیرت انداخت.

سخنگوی جامعه روحانیت به مساله حج و عدم امنیت حجاج در عربستان نيز پرداخت و افزود: اتفاق ناگوار سال گذشته چه در مسجد الحرام و سقوط جرثقیل و چه در منا که 7000 نفر از حجاج جان خود را از دست دادند، نشان داد که آل سعود شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارد؛ چرا که به جای عذر خواهی و جبران خسارات مادی و معنوی بر مواضع خود پافشاری می کند. با این اوصاف و عدم امنیت حجاج در عربستان، با توجه به نبود سفارت، کنسولگری و تاکید مراجع بر عزت مند بودن، رفتن به سفر حج جایز نیست. جامعه روحانیت مبارز اقدام آل سعود را در بستن راه خانه خدا محکوم می‌کند و طبق وعده الهی کسانی که راه خدا را می‌بندند، دچار عذاب دردناک الهی خواهند شد و آل سعود نیز مصداق بارز کسانی هستند که راه خدا را بسته‌اند.

مصباحی‌مقدم همچنین با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و دعوت مردم به حضور در مساجد بویژه در شب‌های قدر تاکید کرد: باید احترام ماه مبارک رمضان را حفظ کرد. ما از ائمه جماعات و جمعه‌ها تقاضا داریم که منابر خود را مزین به مسائل اخلاقی کنند چراکه جوانان به این مسائل نیاز دارند و گاهی این موضوع افت می‌کند

لاریجانی و مطهری اصولگرا هستند
وی که تاکيد داشت به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت به سوالات پاسخ نمي‎دهد، در مورد ترکیب هیات رییسه مجلس دهم با توجه به تغییرات آن اظهار کرد: ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم متفاوت از ترکیب مجالس سه دوره قبل است. انتخاب آقای لاریجانی که یک اصولگراست به عنوان ریاست مجلس قبلتر هم از جانب من پیش بینی شده بود. در مورد نواب رییس هم گر چه هر دو نواب رئیس مجلس دهم از لیست امید بوده‌اند اما یکی از آنها از جریان اصلاح‌طلبی و دیگری از جبهه اصول‌گرایی است. آقای مطهری بارها گفته‌اند که اصلاح‌طلب نیستند بلکه اصول‌گرا هستند. بنابراین من فکر می‌کنم هیات رئیسه خوبی روی کار آمده است و آنچه که اهمیت دارد تلاش نمایندگان مجلس در راستای خدمت به مردم و وظیفه قانوگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن است. 

وی در مورد هم سویی فعالیت مجلس دهم با دولت نیز گفت: در مجلس نهم به جز فعالیت اقلیت تندرو، شاهد تعامل و همکاری خوبی با دولت بودیم. در مجلس دهم نیز با توجه به حضور نداشتن این اقلیت به نظر می رسد مجلس آتی از این حیث شرایط بهتری داشته باشد. این امید است که دولت با حمایت بیشتر مجلس بتواند در یکسال باقیمانده خود بهتر کار کنند و نتیجه آن رضایت مردم باشد.

زمان خداحافظی اصولگراها با تندروها کی فرا می‌رسد؟
او در پاسخ به خبرآنلاين که با اشاره به خداحافظي اصلاح طلبان با تندروهايشان در انتخابات اخیر و اتفاقا حضور تندروهاي اصولگرا در ميدان، پرسيد «زمان خداحافظی اصولگراها با تندروها کی فرا می‌رسد؟»، گفت: این یک اتفاق از پیش تعیین شده نبود. نه اصلاح طلبان به دنبال این بودند که شخصیت‌های درجه 2 و3 خود را به مجلس بفرستند نه اصولگرایان درصدد بودند که افراد با سابقه و تجربه خود را کنار بزنند. آنچه اتفاق افتاد، حاصل رای مردم است و این نتیجه از آرای مردم به دست آمد.

وي افزود: آنچه رخ داد، از سوي دو جريان سياسي کشور قابل پیش‌بینی نبود. مهم اینست که نتيجه انتخابات نشان داد که اعتدال محبوب و افراط و تندروی مذموم است. در هر دو جریان موجود، منظور از تندروی، خروج از ارزشها و اخلاق است نه قاطعیت و پافشاری بر مواضع اصولی.
سخنگوي جامعه روحانيت همچنين در پاسخ به اينکه آيا پس از رفتار هوشمندانه لاريجاني در انتخابات مجلس، وقت آن نرسيده که کليد خانه اصولگرايي به او داده شود؟، گفت: آقای لاریجانی یکی از شخصیت‌های برجسته اصول‌گرایی است و این مطلب که کلید اصول‌گرایی را به دست ایشان بدهیم معنی ندارد چون در جریان اصول‌گرایی شخصیت‌های برجسته‌ای مثل ایشان حضور دارند و کلید را باید به دست جمع داد و نه دست یک نفر.

اگر تمام مجلس هم به دست اصلاح‌طلبان بیفتند نگران نیستیم
مصباحی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعي کسب آرای اکثریت در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هستند؛ ولي در خبرگان آيت الله جنتی رئيس شد و در مجلس نيز عارف شکست خورد، گفت: در شرایط انتخاباتی فضاسازی انتخاباتی برای آلوده کردن فضا از سوی هر کسی اتفاق می افتد که بعد از آرام شدن فضا حقایق روشن می شود. هم آرای قاطع لاریجانی در مجلس شورای اسلامی و آیت الله جنتی در مجلس خبرگان رهبری و هم برداشت ما در همان شرایط نیز بیانگر این بوده و هست که اکثریت قاطع پیروز میدان رقابت از آنِ جریان اصلاحات نیست و در خبرگان نیز یک چنین جریانی نمی‌تواند رخنه و نفوذ کند و تاثیرگذاری کند. هرچند که شخصیت‌های وارد شده به خبرگان بیشتر نزدیک به اصلاح طلبان هستند اما این به معنای تاثیرگذاری نیست و کسانی که در تهران مورد حمایت لیست امید برای خبرگان بودند، سنخیتی با جریان اصلاحات ندارند.

وی اما ادامه داد: با این وجود هم اکنون اگر تمام مجلس هم به دست اصلاح‌طلبان بیفتند نگران نیستیم. البته اصلاح‌طلبانی که به مبانی و ارزش‌های انقلاب پایبند باشند. 
مصباحی مقدم به اتفاقات سال 88 هم اشاره کرد و گفت: در آن زمان شاهد سو استفاده از قدرت توسط جریان اصلاح طلب بودیم که منجر به انحراف در مسیر حرکت انقلاب شد که البته به لطف خداوند و رهبری آن بحران را پشت سر گذاشتیم. اگر امروز جریان اصلاح‌طلبی مسائل فرعی و حاشیه‌ای را برجسته نکند و چارچوب نظام را رعایت کند، تجربه خوبی را برای دوره‌های بعدی و تاثیر گذاری بیشتر به دست مي ‌آوريم.


حضور تنها 16 روحاني در مجلس موجب تاسف است
مصباحي مقدم در کسوت يک روحاني از کاهش تعداد روحانيون در مجالس شوراي اسلامي در ايران ابراز تاسف کرد. از نگاه وي يکي از دلايل حضور تنها 16 روحاني در مجلس دهم؛ عدم حضور روحانیون فاضل است که موجب تاسف است. آنها باید از حضور در عرصه سیاسی مثل اوایل انقلاب و مجالس دوره های اول استقبال کنند و نگویند که حضور موجب کسر شان است.
وی همچنین با سابقه سه دوره نمايندگي مجلس دلسوزانه به فراکسيون ولايت توصيه کرد که مراقب باشند تا وحدت و ائتلاف میان آنها از بین نرود و در طول مجلس دهم چند شقه نشوند چرا که نتیجه این انتخابات حاصل وحدت و ائتلاف آنها بود. 

مصباحی‌مقدم در مورد برنامه شوارای هماهنگی اصولگرایان و جامعه روحانیت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز این موضوع در دستور کار قرار نگرفته است.
وی همچنین به ضرورت اصلاح نظام بانکی و پولی و مالیات‌ها اشاره کرد و گفت: در ساختار دولت نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم. دولت نیازمند اصلاح نظام اداری نیز هستیم.

مصباحی مقدم همچنین در مورد رهبری فراکسیون ولایت از سوي علي لاریجانی گفت: با توجه به انتخابات صورت گرفته و ترکیب ایجاد شده شاهد رویکرد معقولی در مجلس هستیم. امیدواریم با مدیریت پخته‌ و بهتر آقای لاریجانی، این مسیر تا پایان دوره ادامه یابد و همه نمایندگان مجلس از جمله اقلیت و اکثریت مسیر همگرایی را دنبال کرده و از مناظرات داخلی که آنها را به چالش بکشاند، دوری کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر