دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 22203
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1395 10:34
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: «بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ دریا‌ها اگر آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌ای آن‌ها بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ما را تهدید کنند، اجازه ورود و تردد هیچ کشتی یا شناوری از آن‌ها را نخواهیم داد.»
به گزارش راه امروز، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی اظهار کرد: بر اساس این کنوانسیون، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد با این عبور مقابله کنیم و به آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن‌ها هشدار می‌دهیم اگر بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ما را تهدید کنند ما از قانون عبور بی‌ضرر در کنوانسیون دریا‌ها استفاده می‌کنیم و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی یا شناوری که بخواهد تهدید کند نمی‌دهیم. او گفت: این اتفاقی است که می‌افتد و اگر بخواهند تهدید کنند، ما اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

گزیده سخنان سردار سلامی را در ادامه می خوانید: 

پیام من به ملت ایران، آرامش، اطمینان خاطر و قلب، امنیت کامل، حرکت به سمت فتح قله‌های بزرگ‌تر و اعتماد به قدرت لایزال الهی ملت شریف ایران است.
به دشمنان ایران اسلامی به ویژه آمریکا هشدار می‌دهم خطاهای گذشته خود را با اشتباهات جدید تکرار نکنند و از عبرت‌های تاریخ نزدیک درس بگیرند. آمریکایی‌ها عقل و تدبیر سیاسی را مصدر کار و اقدامات خود قرار دهند و از اعمال فشارهای بی‌حد و غیرضرور به ملت انقلابی ایران پرهیز کنند.

سپاه مانند ارتش جمهوری اسلامی ایران تقویم مشخصی برای رزمایش‌های سالانه خود دارد و این رزمایش‌ها کامل مشخص هستند، البته به تناسب موقعیت‌های سیاسی و تحولات منطقه‌ای ممکن است رزمایش‌هایی را بدون برنامه‌ریزی قبلی برای اعمال قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم. هیچ گونه اراده سیاسی، یا نظامی بر انجام رزمایش‌های هیچ کشوری به ویژه جمهوری اسلامی ایران در محدوده آب‌های سرزمینی و آزاد وجود ندارد.
این برای ما حق کاملاً قانونی است و اجازه نمی‌دهیم هیچ قدرتی و هیچ کشوری در حوزه اقدامات دفاعی، تمرینات و رزمایش‌های بازدارنده و دفاعی ما بخواهد تصمیمی اعمال کند و این یک قاعده عمومی است که تا امروز اجرا کرده‌ایم.

از امروز به سمت آینده با اقتدار، عزم، اراده، همت و تصمیم جدی‌تری این موضوعات را انجام می‌دهیم. آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ نقطه‌ای از جهان را امن کنند و توانایی این کار را نیز ندارند.
جهان می‌دانند اگر کنترل راهبردی قدرت دفاعی دریایی، اراده سیاسی و تسلط نظامی ایران و قدرت نظامی مهیا و آماده یک شیر بیدار در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نبود، یک قطره نفت به شرق و غرب عالم صادر نمی‌شد.

این اراده و قدرت دریایی ماست که امروز خلیج فارس یک منطقه راهبردی امن تلقی می‌شود و همه جهان از آن بهره برداری می‌کنند. حضور آمریکایی‌ها به هر شکلی فزاینده ناامنی است اما آن‌ها ما را متهم می‌کنند که بی‌ثبات کننده منطقه و قدرت تنش‌زا هستیم. آیا ما تنش‌زا هستیم یا آمریکایی‌ها که همه کشورهای منطقه را با بی‌ثباتی روبرو و ملت‌های بزرگی مانند سوریه و عراق را آواره و لیبی را با خاک یکسان کرده‌اند و از یمن یک ملت زیر آوار ساخته‌اند.

آیا ما غیرحرفه‌ای عمل می‌کنیم یا آمریکایی‌ها که ناو وینسنس ایرباس ما را با ۲۹۰ سرنشین از آسمان به قعر آب‌ها فرستاد؟ اگر ما غیرحرفه‌ای عمل می‌کردیم یکی از تفنگداران آمریکایی که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ گرفتار شد زنده می‌ماند؟ آن‌ها معتقدند که نیروی دریایی ما خطرناک است، البته این واقعیت است و به نظر من نخستین بار است که آمریکایی‌ها ادراک درستی از قدرت دریایی ما پیدا کرده‌اند. ما واقعاً برای آمریکایی‌ها اگر بخواهند تهدید باشند، بسیار خطرناک هستیم و آن را اعلام می‌کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر