شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 21977
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1395 10:19
اعتماد از قول جان كري:

از معامله با ايران نترسيد

روزنامه اعتماد در شماره يكشنبه پنجم ارديبهشت در تيتر يك به بازتاب ديدار محمد جواد ظريف و جان كري در مقر سازمان ملل در حاشيه اجلاس تغييرات آب و هوا، پرداخت و به نقل از وزير امور خارجه آمريكا نوشت: تاكيد كنم كه ما تحريم‌هاي مرتبط با موضوع هسته‌اي را كه به آنها متعهد شده بوديم، رفع كرده‌ايم و حالا فرصت‌هايي براي بانك‌هاي خارجي براي انجام تجارت با ايران وجود دارد.

اين روزنامه با انتخاب عنوان دولت قبل مقصر است، مي نويسد: يك روز از بازتاب خبر توقيف اموال ايران در رسانه‌هاي جهان مي‌گذرد كه سيف، رييس كل بانك مركزي توضيحات مبسوطي از چرايي اين اتفاق ارايه مي‌كند. نوك پيكان انتقادهاي سيف كه در پايگاه اطلاع‌رساني دولت منتشر شده به سمت دولت قبل است. به گفته او دليل توقيف بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي كشورمان كه با حكم ديوان عالي امريكا صورت گرفت؛ بهانه واهي مشاركت ايران در انفجار پايگاه تفنگداران دريايي آن كشور در بيروت است. سيف متذكر شد: متاسفانه در دولت گذشته، هنگام خريد اوراق بهادار و سرمايه‌گذاري‌هاي دلاري، سهل‌انگاري‌ شده و دقت كافي و احتياط‌هاي لازم صورت نگرفته است.او ضمن اشاره به اينكه مبادلات دلاري (U-Turn) با جمهوري اسلامي ايران به صورت يك استثنا بر رژيم تحريم‌هاي دلاري امريكا عليه ايران مجاز دانسته شده بود اظهار داشت: متاسفانه دقت و احتياط لازم در اين مورد انجام نشده است.
روزنامه اعتماد با درج عنوان دور دوم انتخابات را جدي ‌بگيريد، آورد: منتخب مردم تهران كه به شهرستان اراك سفر كرده، از مردم اين استان خواست انتخابات دور دوم را جدي گرفته و به عنوان يك تكليف و كار ارزشي براي قوي‌تر شدن ائتلاف اميد و تبديل اكثريت اين ائتلاف در مجلس به اكثريت قاطع، در انتخابات حضوري گسترده داشته باشند. عارف در سخنراني خود اولويت مجلس آينده را معيشت و اشتغال، كاهش تورم، رشد اقتصادي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي دانسته و تاكيد كرده كه اين اولويت‌ها در برنامه ١٢٨ ماده‌اي ائتلاف اميد ديده شده است.
اين روزنامه با انتشار عنوان زمان بازنشستگي ژنرال‌ها فرا رسيده است، در گفت و گو با محمدرضا تاجيك، نوشت: وقتي مي‌گويم زمان بازنشستگي ژنرال‌ها فرارسيده است منظورم كساني است كه هر وقت يك تسابق سياسي در ميان است و توزيع قدرت مطرح مي‌شود حاضر مي‌شوند و به عنوان سابقون و ژنرال‌ها مي‌خواهند سهمي از اين قدرت داشته باشند. اگر بخواهيم به اين روند ادامه بدهيم هيچگاه مجال باقي نمي‌ماند براي نسل جوان‌تر. ما بايد ياد بگيريم نخبه‌پروري را در درون خودمان. ما بايد اجازه بدهيم جوانان عرض‌اندام كنند، هميشه زير سايه بزرگان قرار نگيرند، اجازه بدهيم خود را بازنمايي كنند. نبايد تنها زماني كه به پياده‌نظام احتياج داريم به ياد جوانان بيفتيم.اما بي‌ترديد، برخي از اين ژنرال‌ها ياس‌هاي جريان اصلاح‌طلبي هستند كه بايد پاس داشته بشوند. اينان سرمايه‌هاي انساني و اجتماعي و سرمايه‌هاي نمادين جريان اصلاح‌طلبي هستند و بايد محترم داشته شوند، اما لزوما پاسداشت‌ اين بزرگان و بزرگواران بدان معنا نيست كه هرجا بساط توزيع قدرت برپاست به آنان دخيل ببنديم.
روزنامه اعتماد با بررسي عنوان ايران منادي گفت‌وگوي تمدن‌ها و جهان عاري از خشونت است، به نقل از حسن روحاني در دومين سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ، مي نويسد: مفتخرم از كشوري حرف مي‌زنم كه نداي گفت‌وگوي تمدن‌ها از اين سرزمين به‌پاخاست و خوشحالم از سرزميني سخن مي‌گويم كه محيط زيست، فرهنگ، اديان و تعامل بين فرهنگ و توسعه پايدار، در سال ٢٠٠١ از تهران آغاز شد. خوشحالم از تهراني سخن مي‌گويم كه نداي جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري از اين سرزمين به‌پاخاست و در مجمع عمومي سازمان ملل تثبيت شد. مفتخرم از ايراني سخن مي‌گويم كه نداي بلند آن براي جهانيان اعتدال و ميانه‌روي است و به دنيا مي‌گويد راه نجات ما اين است كه راه ميانه و بدون افراط چه در برابر همنوعان و چه طبيعت را برگزينيم.
اين روزنامه در ستون نگاه روز عنوان «كالبدشكافي مديريت دلواپسي» به قلم سيدمحمد بهشتي فعال فرهنگي را منتشر كرد. 
روزنامه اعتماد همچنين عنوان هاي ««221» اعتبارنامه جز «مينو خالقي»»، «پانته آ پناهي ها: تئاتر را براي زندگي كردن دوست دارم»، «معاون زنان رييس جمهور: پليس نامحسوس در هيات دولت بررسي مي شود» و «صادرات زعفران ايران به امريكا بعد از 15 سال» را در صفحه نخست به چاپ رساند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر