شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 21976
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1395 10:17
روزنامه ايران در شش هزارو صدو نودو ششمين شماره خود سخنان رئيس كل بانك مركزي با تيتر بي‌احتياطي دولت قبل، موجب توقيف دارايي‌هاي ايران شد را به عنوان خبر نخست برگزيده است.

به گزارش راه امروز، در بخشي از اين خبر آمده است:
رئيس كل بانك مركزي در پي توقيف بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي كشورمان با حكم ديوان عالي امريكا به بهانه واهي مشاركت ايران در انفجار پايگاه تفنگداران دريايي آن كشور در بيروت، روند اين موضوع را تشريح كرد.
ولي‌الله سيف درباره روند توقيف بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران گفت: متأسفانه در دولت گذشته، هنگام خريد اوراق بهادار و سرمايه‌گذاري‌هاي دلاري، سهل‌انگاري‌ شده، دقت كافي و احتياط‌هاي لازم صورت نگرفته است.
وي ضمن اشاره به اينكه مبادلات دلاري (U-Turn) با جمهوري اسلامي ايران به صورت يك استثنا بر رژيم تحريم‌هاي دلاري امريكا عليه ايران مجاز دانسته شده بود اظهار داشت متأسفانه دقت و احتياط لازم در اين مورد انجام نشده است.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه مسئولان دولت قبل بايد اين موضوع را مد نظر قرار داده، احتياط لازم را به عمل مي‌آوردند، افزود: متأسفانه در دولت گذشته با‌وجود هشدارهاي دلسوزانه كارشناسان و مديران بانك مركزي مبني بر پرهيز از سرمايه‌گذاري روي اوراق بهادار دلاري و اينكه اين رفع ممنوعيت دائمي نيست، اين اوراق را خريداري كردند و اين‌گونه زمينه تضييع حقوق ملت ايران را پديد آوردند.
سيف درخصوص برقراري مجدد ممنوعيت مبادلات دلاري اظهار كرد: هشدارهاي كارشناسان صحيح بود و متأسفانه در سال 1387 مجدداً قانون ممنوعيت مبادلات دلاري با ايران برقرار شد و بانك‌هاي امريكايي از نقل و انتقال وجوه دلاري و تبادلات دلاري با ايران منع شدند؛ علاوه بر اين دستور اجرايي 13599 كه مبني بر توقيف دارايي‌هاي ايران در امريكا بود نيز در سال 1391 صادر شد.

اين روزنامه سخنان روحاني در همايش بين‌المللي «محيط زيست، دين و فرهنگ»با تيتر توسعه پايدار بدون صلح و اعتدال امكان پذير نيست را نيز به عنوان دومين خبر صفحه نخست انتخاب كرده است .
در بخشي از اين خبر آمده است: 
همزمان با امضاي سند توافقنامه تغييرات آب و هوايي پاريس در مجمع عمومي سازمان ملل از سوي ايران، رئيس جمهوري كشورمان در سخناني بر عزم دولت يازدهم بر پاسداري از محيط زيست تأكيد كرد.
رئيس‌ جمهوري كه صبح شنبه در دومين همايش بين‌المللي «محيط زيست، دين و فرهنگ با هدف ارتقاي گفت‌و‌گوي بين فرهنگي براي توسعه پايدار» حضور يافته بود در سخناني با اشاره به نقش تأثيرگذار اديان و مذاهب در ارتقاي فرهنگ حفاظت از محيط زيست در جوامع انساني با بيان اينكه «محيط زيست مي‌تواند عامل وحدت پيروان همه اديان باشد و ما براي حفظ محيط زيست، راهي جز اعتدال و دوري از خشونت و خودخواهي در رفتار با طبيعت نداريم»، خاطرنشان كرد: «اعتقادات ديني به عنوان يك انگيزه مهم فرهنگي مي‌تواند پايه‌اي تأثيرگذار در حركت جامعه به سمت اهداف بلند انساني باشد».

روزنامه ايران پرونده ‌زنجاني با تيتر پيگيري پرونده ‌زنجاني به دادگاه‌هاي تركيه رسيد را به عنوان عكس نخست خود انتخاب كرده است.
در خبر مربوط به اين عكس آمده است: 
شركت ملي نفت از امانتدار تركيه‌اي 'بابك' كه سهام او در شركت هواپيمايي را فروخت، شكايت كرد
«قدرت تنجل» امانتدار بابك زنجاني 51 درصد از سهام شركت هواپيمايي «انور اير» را به كانكوت باگانا، سهامدار اوليه اين شركت هواپيمايي فروخت.
غلامرضا مهدوي، وكيل شركت نفت با تأييد اين موضوع، از ورود وكلاي خارجي وزارت نفت به اين پرونده و حسابرسي دفاتر اين شركت در دادگاه‌هاي تركيه خبر داد. به گزارش «ايران»، اولين بار نام «قدرت تنجل»، تاجر تركيه‌اي در جلسه بيستم محاكمه متهمان نفتي (بابك زنجاني، مهدي شمس‌زاده و حميد فلاح هروي) مطرح شد. به استناد اوراق پرونده كه در سازمان بازرسي، دادسراي تهران و دادگاه انقلاب مطرح و بخشي از اتهامات متهمان رسيدگي و رأي صادر شده است، «مهدي شمس‌زاده»، بازرگان ايراني‌الاصل مقيم دوبي در سال 92 اقدام به افزايش سرمايه‌گذاري خود در بخش حمل و نقل تركيه كرده است و اين افزايش سرمايه‌گذاري را از طريق خريد خط هوايي Onur كه يك شركت حمل و نقل هوايي خصوصي است، انجام داده است. سرمايه استفاده شده براي اين كار، برابر با ٢٥٠ ميليون دلار اعلام شده است. اين بازرگان ايراني علاوه بر سهام شركت هوايي مذكور، اقدام به خريد نيمي از سهام شركت حمل و نقل جاده‌اي ulusoy-varan كرد كه سرمايه مورد نياز براي خريد اين سهم برابر با صد ميليون دلار بوده است. اين بازرگان ايراني‌الاصل بعد از خريد 7 هواپيما براي خط هوايي Onur Air تركيه، اين هواپيما‌ها را به شركت ايراني تأسيس شده به وسيله بابك زنجاني منتقل كرد.

سخنگوي وزارت كشور: گزارش'گشت نامحسوس' به هيأت دولت ارائه شد، تراكتور به‌جايگاه واقعي خود درآسيا مي‌رسد، دستور پيگيري پرونده «اعظم»، جان كري پس از مذاكره با ظريف : بانك‌ها از معامله با ايران نترسند تحريم‌ برداشته شده و «فروشنده» فرهادي بليت «كن» را رزرو كرد ديگر عناوين خبري صفحه نخست روزنامه ايران در روز يكشنبه به شمار مي روند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر