يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 21706
تاریخ انتشار: 26 فروردين 1395 14:23
ائتلاف امید برای ٦٩ کرسی که تکلیفشان قرار است در دور دوم روشن شود، ٥٦ نامزد را معرفی کرده است.

شرق: بحث درباره ریاست مجلس دهم همچنان باهیجان از سوی خبرگزاری‌های اصولگرا پی گرفته می‌شود.  عبدالله انصاری و حسین مرعشی یکی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر و دیگری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در این‌باره اظهارنظر کرده و البته نتیجه ریاست مجلس را، روشن‌شدن نتایج دور دوم رقابت‌ها دانسته‌اند. بااین‌حال از ریاست عارف در صورت کسب اکثریت مجلس هم حمایت کرده‌اند.

انصاري در این رابطه گفته است، ماجرای ریاست مجلس دهم با موضوع سال ۹۲ تفاوت دارد زیرا باید ابتدا نتیجه کرسی‌ها در مرحله دوم انتخابات را دید و سپس با یک گفت‌وگو و ائتلاف به یک جمع‌بندی رسید یا اینکه شاهد رقابت شفاف بین لاریجانی و عارف بود.او ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان اکثریت کرسی‌ها را در مجلس دهم داشته باشند و شخص عارف نیز کاندیدای ریاست مجلس شود، قطعا رأی به ریاست وی خواهند داد و از عارف حمایت خواهند کرد.

ناصری گفت: امروز وضعیت برای هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا با توجه به نتایج مرحله اول انتخابات شکننده است و باید نتیجه مرحله دوم را دید و سپس در مورد آن تصمیم‌گیری کرد. ناصری بااین‌حال گفته است که «در جبهه اصلاحات و شورای ائتلاف، در مورد این مسئله هیچ بحثی صورت نگرفته بلکه امروز تمام دغدغه و تمرکز شورای ائتلاف و اصلاح‌طلبان حضور و مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات است».

سیدحسین مرعشی، عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مواضع حزب متبوعش درباره حمایت از محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم گفته است: اولویت اول ما برای ریاست مجلس دهم آقای عارف است، اما این موضوعی نیست که ما بخواهیم دخالت کنیم، بلکه منتخبان مردم در مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرند. او برهمین‌اساس ادامه داد: توصیه ما به آقای لاریجانی و عارف این است که در فراکسیون «امید» که شامل اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌شود، موضوعات مورد بحث قرار بگیرد و هرچه تصمیم گرفته شد به آن عمل شود.

مرعشی در ادامه تأکید کرد: اولویت اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آینده آقای عارف است، اما ما به تصمیم فراکسیون احترام خواهیم گذاشت.این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که ائتلاف امید در شرایط فعلی تمرکز خود را بر دور دوم انتخابات و کسب حداکثر کرسی‌ها در این دور گذاشته است.

براین‌اساس هم روز گذشته فهرست امید برای کرسی‌های دور دوم مجلس در سایت گام دوم منتشر شد. براین‌اساس ائتلاف امید برای ٦٩ کرسی که تکلیفشان قرار است در دور دوم روشن شود، ٥٦ نامزد را معرفی کرده است. ائتلاف امید در دور اول توانسته ١٢٤ کرسی را از آن خود کند که ٩٠ نفر آن اصلاح‌طلب بوده و مابقی اشتراکی بوده‌اند. براین‌اساس اگر نزدیک به ٤٠ نفر از نامزدهای فهرست امید به مجلس راه پیدا کنند، کسب اکثریت برای ائتلاف دور از دسترس نخواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر