شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 21664
تاریخ انتشار: 24 فروردين 1395 12:07
روز گذشته احمد توکلی طی جوابیه ای سرگشاده به انتقاد شدید از چند روزنامه به خاطر انتشار یک نقل قول که به گفته او "خلاف واقع بوده است" پرداخت. امروز روزنامه های مورد نظر توکلی به اظهارات واکنش نشان دادند. توکلی در نامه خود با اشاره به نحوه پوشش اظهاراتش در جریان بررسی لایحه بودجه از مدیران مسئول روزنامه های "شرق، اعتماد، آرمان، ابتکار، اسرار، ایران، فرهیختگان" انتقاد کرد و این روزنامه ها را متهم به انتشار "ارقام ساختگی" و "نسبت های ناصواب" متهم کرد.
از نکات جالب توجه و عجیب این است که «خبرگزاری فارس» خطای خود در تحریف سخنان توکلی را کلا نادیده می گیرد و در دو روز اخیر تمام تلاش خود را در حمله به روزنامه ها به کار بسته است. روز گذشته احمد توکلی طی جوابیه ای سرگشاده به انتقاد شدید از چند روزنامه به خاطر انتشار یک نقل قول که به گفته او "خلاف واقع بوده است" پرداخت. امروز روزنامه های مورد نظر توکلی به اظهارات واکنش نشان دادند.  توکلی در نامه خود با اشاره به نحوه پوشش اظهاراتش در جریان بررسی لایحه بودجه از مدیران مسئول روزنامه های "شرق، اعتماد،  آرمان، ابتکار، اسرار، ایران، فرهیختگان" انتقاد کرد و این روزنامه ها را متهم به انتشار "ارقام ساختگی" و "نسبت های ناصواب" متهم کرد. 

چه کسی سخنان توکلی را تحریف کرد؟
تیتر مورد انتقاد توکلی در روزنامه شرق

توکلی به انتشار این سخنان به نقل از او انتقاد دارد: «زمانی در دولت قبل ١٥٠ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تهیه دارو قرض گرفته شد اما صرفا ٤٥ هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض‌دادن به برخی نهادهای دولتی و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کردند». 

توکلی می گوید اصل سخنان او اینگونه بوده است: «برای مزید اطلاع نمایندگان و دولت محترم عرض می‌کنم در روزهای آخر دولت پیشین، یک مصوبه‌ای شورای عالی امنیت ملی داشت که ٢,٥ میلیارد دلار از صندوق بدهد با سود صفر و شش‌ماهه برای واردات مواد اولیه، دارو و کود. توجه بفرمایید شش‌ماهه باید برمی‌گرداندند اما شرکت‌ جهاد سبز اومده از ١٥٢میلیارد تومانی که گرفته، فقط ٤٥ میلیارد را برگردانده و بقیه‌اش را ساختمان خرید و به شرکت‌های دیگر قرض داده، حق‌العمل بازرگانی داده. مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات صنایع روستایی و عشایری شاهد از ٢٣٦ میلیاردی که گرفتند رفتند ١٧٣ میلیارد داده دو تا ساختمان خریده، خیال نکنید اگر پول بدهید دست شرکت‌های دولتی کار درست می‌شد. مدیرکل ذی‌حسابی و امور مالی وزارتخانه رفته با این پول‌ها کارهای عجیب و غریبی کرده مثلا ٧٢١ میلیون تومان صرف بودجه رفاهی پرسنل خودش کرده»

انتشار نامه توکلی به مدیران مسئول روزنامه در رسانه های اصولگرای بازتاب گسترده داشت به گونه ای که خبرگزاری فارس روز گذشته سخن از تحریف سخنان توکلی توسط روزنامه های اصلاح طلب به میان آورد. 

این خبرگزاری امروز نیز در گزارشی نوشت: «در حالی که احمد توکلی از تخلف 105 هزار میلیارد تومانی دولت روحانی در هزینه‌کردِ برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داده بود، روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی قابل تأمل و هماهنگ این تخلف را به پای دولت پیشین نوشتند!»

فارس نوشت: «روزنامه‌های زنجیره‌ای در گاف جدید رسانه‌ای خود دیروز به طور هماهنگ مبادرت به تحریف خبری منسوب به «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در رسانه‌های خود کردند. البته به گل نشستن کشتی برجام و لزوم انحراف افکار عمومی از مطالبات اقتصادی، بیشتر بر تعمدی بودن این اقدام حکایت می‌کند تا یک گاف رسانه‌ای.»

اما امروز روزنامه های اصلاح طلب به اظهارات توکلی واکنش نشان دادند. 

روزنامه شرق در توضیحی نوشت که منبع اصلی گزارش این روزنامه از اظهارات توکلی در خبرگزاری فارس بوده است. 

با جستجوی خبر در گوگل با تیتر "تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۵/ موافقان: منابع و اعتبارات در بودجه بر اساس نیازها توزیع شده/ مخالفان: سال ۹۵ با کسری واقعی بودجه مواجه می‌شویم" مشخص می شود که گزارش خبر گزاری فارس از جلسه مجلس و اظهارات توکلی اصلاح شده است. 

با این جستجو مشخص می شود  ابتدا خبرگزاری فارس سخنان جنجالی را به احمد توکلی نسبت داده است. 

این نکته زمانی مشخص می شود که به نسخهcached خبر مذکور در گوگل مراجع می کنیم، در این نسخه نقل قول جنجالی مورد نظر احمد توکلی در خبر فارس دیده می شود. اما در نسخه که اصلاح شده این نقل قول تغییر کرده است. 



چه کسی سخنان توکلی را تحریف کرد؟
سخنان منتسب به توکلی در خبر اولیه فارس

چه کسی سخنان توکلی را تحریف کرد؟

نقل قول توکلی در فارس اصلاح شد
به این ترتیب به نظر می رسد این انتقاد روزنامه شرق به احمد توکلی وارد است که "جناب دکتر توکلی بعد از انتقاد از روزنامه‌های جریان اصلاح‌طلب و متهم‌کردن آنها به «خلاف‌گویی» خرده‌ای هم به خبرگزاری‌ای می‌گرفتند که به‌نوعی منبع گزارش روزنامه‌های اصلاح‌طلب است."

با این حال از نکات جالب توجه این است که خبرگزاری فارس خطای خود در تحریف سخنان توکلی را کلا نادیده می گیرد و در دو روز اخیر تمام تلاش خود را در حمله به روزنامه ها به کار بسته است. 

چه کسی سخنان توکلی را تحریف کرد؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر