شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 21609
تاریخ انتشار: 21 فروردين 1395 18:20
حمید کارگر/ رييس مركز ملي فرش

فرش دستباف هويت تاريخي و فرهنگي ملت ايران است، باتوجه به اين نكته كه مواد اوليه اين صنعت كاملا بومي بوده و با اندك سرمايه در ايجاد شغل موثر است كه اين مهم مي‌تواند در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز اثر گذار باشد. هم‌اكنون در سطح كشور حدود يك‌ميليون بافنده فرش وجود دارد كه 700‌هزار نفر آنان بصورت فعال در توليد فرش دستباف مشاركت دارند و سالانه سه‌ميليون مترمربع فرش توليد مي‌كنند كه دو سوم آن به ارزش تقريبي 330‌ميليون دلار به 80 كشور جهان صادر مي‌شود. حميد كارگر، رييس مركز ملي فرش ايران در گفت‌وگو با تعادل معتقد است؛ با توجه به اينكه صادرات فرش از اواخر 94 رونق گرفته در سال95 ميزان اين صادرات دوباره مسير رشد را در پيش گيرد.

چگونه مي‌توان با صنعت فرش دستبافت اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را دنبال كرد؟

در شرايطي به سراغ برنامه و ايده اقتصاد مقاومتي مي‌رويم كه نگاه بدخواهانه‌يي نسبت به كشور وجود داشته باشد و صنعت فرش دستبافت مي‌تواند در چنين شرايطي مبناي يكسري از برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌ها بر محور اقتصاد مقاومتي قرارگيرد. اقتصادمقاومتي به دنبال اهدافي است كه صنعت فرش دستباف قابليت تحقق آن را دارد و بخواهيم از طريق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اقتصاد را در برابر سموم تحريم‌هاي بيگانگان واكسينه باشد بايد بر صنايعي با توان داخلي اتكا داشته باشيم، صنايعي مانند فرش؛ بنابراين واقعيت اين است كه صنعت فرش ايراني در بسياري از فرايندهاي توليد تا عرضه بي‌نياز از بيگانگان است و اهرم اعمال فشار را در دست آنها قرار نمي‌دهد. در حالي كه ابزار و فناوري توليد فرش دستباف به آساني در دسترس تمام توليد‌كنندگان قرار دارد و دانش و مهارت فني در ايران بيش از همه كشورهاي رقيب در دسترس است. در توليد و تنوع نقوش فرش در بخش‌هاي فرايندهاي طراحي، بافت، مواداوليه مصرفي در توليد ملي و بومي ‌به كار مي‌آيد بخش عظيم آن در داخل كشور قابل تامين و بي‌نياز از واردات است. از طرفي سرمايه بسيار اندكي را نياز دارد كه بتواند ايجاد شغل كند.
در عين حال مي‌توان با برنامه حداقلي و بي‌نياز از سرمايه‌گذاري كلان مي‌توان اين صنعت را در كشور توسعه داد. از طرفي در همه كشور چه روستاييان، عشاير و حتي در شهرها مي‌توان فرش دستباف توليد كرد.

به عقيده شما اين صنعت مي‌تواند در ايجاد شغل و فرصت شغلي موثر باشد؟

توليد فرش دستباف مي‌تواند مكمل و جايگزيني براي اقتصاد خانوار باشد. در شرايطي كه ما نيازمند ايجاد شغل براي رفع بيكاري هستيم و بسياري از مناطق دچار خشكسالي هستند و از پيامد خشكسالي بحران كشاورزي است، توليد فرش دستبافت مي‌تواند به كمك اقتصاد خانواده‌هاي كشاورز بياييد. با مجموعه اين عوامل و مزايايي توليد فرش ايراني مي‌توان دريافت كه چقدر اين توليد به لحاظ ملي، داخلي، وطني بسيار اهميت دارد.

در زمينه صادرات چگونه مي‌تواند در جهت اقتصاد مقاومتي عمل كند؟

از ديرباز فرش دستباف از اقلام مهم غيرنفتي براي صادرات محسوب مي‌شود. يعني فرش دستباف جدا از وجوه فرهنگي و هنري و اشتغال‌زايي به عنوان كالايي ارزآور نيز شناخته مي‌شود كه نه تنها به اقتصاد خانواده بلكه به اقتصاد كلان كشور نيز كمك مي‌كند. كاركردهاي متفاوت فرش دستباف از وجوه مختلف كه از مهاجرت روستاييان به‌دليل خشكسالي جلوگيري مي‌كند. در كنار ارزآوري اين هنر و صنعت مي‌تواند در راستاي اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز محور توجه دولت، بخش خصوصي و حتي تعاوني‌ها باشد.

تاثير اجراي برجام را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

در همين حال با اجراي برجام و برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي به نظر مي‌رسد شرايط براي فرش دستباف تغيير مي‌كند چرا كه فرش دستباف از سال 2010 دچار اعمال تحريم از سوي ايالات متحده امريكا قرار گرفت. يعني از سال 2010 امكان صدور فرش دستباف به امريكا را نداشتيم، در حالي كه امريكا، بازار بزرگي براي دستباف ايراني است و بيش از 16درصد از صادرات فرش (بالغ‌بر 80‌ميليون دلار) تا قبل از اعمال تحريم‌ها به امريكا مي‌رفت. در حالي كه چند سالي است كه مردم امريكا از دسترسي به فرش ايراني محروم بودند. در اواخر دي‌ماه و در بهمن‌ماه شاهد لغو تحريم‌هاي بين‌المللي بوديم نخستين محموله فرش دستباف به لس‌آنجلس وارد شد و قطعاً اميدواريم در ماه‌هاي پيش‌رو و سال95 شاهد فراگير شدن بالا رفتن اعداد صادراتي فرش باشيم. علاوه بر امريكا كه خريدار اصلي فرش ايراني است، اميدواريم به بقيه كشورها نيز صادرات بهتري را داشته باشيم؛ زيرا در همين دوران با توجه به اعمالي تحريم، صادرات فرش دستباف به كشورهاي اروپايي نيز محدود شده بود. در اين سال‌ها افزايش ريسك صادرات را شاهد بوديم، رشد هزينه‌هاي حمل‌ونقل و دشواري‌هاي مبادلات ارزي را نيز در مقابل داشتيم و همين امر منجر به افت صادرات فرش ايراني شد، ولي امروز اميدواريم سال95 با رشد اعداد صادراتي همراه باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر