دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 21141
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 23:41
معاونت زنان مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن بیانیه‌ای صادر کرد.


به گزارش راه امروز، متن این بیانیه به شرح است:

8 مارس روزی است که 128 زن کارگر به سبب اعتراض به وضعیت ظالمانه علیه آنان در یک کارخانه در آتش سوختند، روز جهانی زن نامگذاری شده تا در این روز کرامت و جایگاه زن پاس داشته شود. این روز می‌تواند فرصت مناسبی برای مطالبه حقوق انسانی زن و نیز حقوق زنانه او باشد. حقوقی که به گواه تاریخ در تمدن‌های مختلف چنان نادیده گرفته می‌شد که در جاهایی زنان نه حق مالکیت داشتند و نه اجازه انتخاب و تعیین سرنوشت خود، چه برسد به اینکه بتواند به سایر حقوق اجتماعی خود دست یابد.

امروز نیز به رقم بروز جریان‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و حقوقی که به دنبال احیای حقوق زنان در جهان هستند، در عصری زندگی می کنیم که آمار خشونت علیه زنان و تجاوز به آنان در کشورهای غربی، اروپایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین به‌شدت فزونی گرفته و دولت‌های اروپایی مجبور می‌شوند برای تحریک اجباری وجدان مردم‌شان قانونی مبنی بر مجرم بودن افراد بی تفاوت نسبت به تجاوز به زنان در ملاءعام تصویب کنند. از این منظر ضروری است این نهادها در اصول خود و مسیری که طی کرده‌اند، بازبینی هایی را انجام دهند تا ببیند علت این وضعیت در دنیا به رقم فعالیت‌های آنان چیست؟

همچنین در کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای اسلامی شاهد ظهور گروه‌های تروریستی، بنیادگرا و تکفیری هستیم که دست به نسل کشی‌های گسترده زده و زنان را به اسارت جنسی می‌گیرند و نهادهای بین‌المللی در برابر این جنایات تنها به بیانیه و مصاحبه و فعالیت‌های رسانه‌ای اکتفا می‌کنند در حالی که برای رفع این جنایات باید به تقابل جدی با این گروه‌های تکفیری پرداخت. همچنین برخی تفکرات و سنت‌های غلط در اقصی نقاط جهان با بروز خشونت علیه زنان بوده است که همچنان فعالیت‌های نهادهای بین‌المللی برای رفع آن، سودمند نیفتاده است.

جای بسی تأسف است که در عصر حاضر، یک دانشگاه در عربستان سعودی سمیناری با طرح این سئوال برگزار می کند که «آیا زن انسان است؟» در حالی که قرآن کریم 1400 سال پیش صریحا بیان فرموده است که چه زن و چه مرد، از هر نژادی که باشد، بهترین در نزد خدا با تقواترین آن‌هاست. بی شک اسلام در به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی زن و حق ارث او و اختیارش در انتخاب همسر و ... از تمدن های پیشتاز تاریخ در این حوزه بوده است. امید است تفکرات رادیکالی که به نفی حقوق حقه زنان می انجامد راه اصلاح و درستی را در این زمینه و دیگر ابعاد اسلامی در پیش گیرد تا به آن چه اسلام راستین امر کرده، تقرب پیدا کند.

اگرچه در سایر کشورهای اسلامی این حقوق را به رسمیت می شناسند و زنان دارای حق انتخاب سرنوشت خود، مالکیت و اشتغال و ... هستند، اما گاهی آن سان که شایسته است به آن عمل نمی شود و تنها به صورت نمادین به بیان این حقوق می پردازند. امید است زنان مسئول در دستگاه های تصمیم گیر این کشورها، همچون نمایندگان مجلس احیاناً وزرا و مدیران زن پیگیر این حقوق زنان در جامعه‌شان باشند.

همچنین مایه خرسندی است که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی شاهد رشد حضور زنان در کسوت نمایندگی مردم در این مجلس بوده‌ایم. امیدواریم مطالبات و خواسته‌های به حق زنان در جامعه مورد پیگیری بیش از پیش واقع شود تا زمینه حضور اصولی، منطقی و بهتر و بیشتر زنان در جامعه و در فعالیت های اجتماعی و سیاسی ممکن گردد.

خوشبختانه جمهوری اسلامی از همان آغاز با گفته و رهنمودهای موکد امام راحل همواره بر رویکرد اصیل و صحیح نسبت به جایگاه و حقوق زنان تاکید داشته است، اما خلاءهای قانونی و نیز رویکردهای بعضا غلط مدیران و مسئولین در مواردی قابل توجه، موجب تضییع خواسته یا ناخواسته حقوق زنان شده است. از این منظر امید است در مجلس دهم این خلاءهای قانونی و نظارتی مورد بازبینی قرار گرفته و رفع شود.

معاونت امور زنان مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) معتقد است بهره گیری متناسب با جایگاه مادری و همسری از توانمندی ها و ظرفیت های زنان، موجب رشد و تعالی توأمان زنان و جامعه خواهد شد. قطعاً این رویکرد مانع از مرد انگاری زنان و انباشتن مسئولیت های مربوط و غیرمربوط بر دوش زن خواهد شد.

این معاونت، فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان را به تأسی از اسلام امری بدیهی می‌داند و بر رعایت تعادل مبتنی بر انصاف در انجام این فعالیت‌ها و واگذاری آن به زنان تاکید دارد و همان قدر که محروم کردن زنان از این فعالیت ها را غلط می داند، انباشتن مسئولیت های مختلف بی‌مبنا بر عهده زن را ظلمی به زن و خانواده می داند. از این منظر معتقد است باید بسترهای لازم جهت حضور زنانی که شرایط او اقتضای آن را دارد که در جایگاه های مختلف اعم از بخش اجرایی، مدیریتی، برنامه ریزی و ... به‌ویژه در حوزه زنان، به خدمت به مردم بپردازد، فراهم شود و از دیگر سو باید از تشویق یا اجبار زنانی که امر همسرداری، خانه داری و فرزندپروری را برای خود برگزیده اند، برای حضور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی‌تمام وقت اجتناب شود.

نکته پایانی در این بیانیه اینکه قطعاً تجربه غرب در مردانگاری زن به حذف خانواده و محروم ماندن زن از حقوق مادری منجر شده است. همچنین موجب شده زن علاوه بر مسئولیت سنگین مادری و همسری و گاهی خانه داری، مسئول تأمین اقتصاد خود و فرزندش و حتی مشارکت اجباری در تأمین اقتصاد خانواده نیز باشد. اتفاقی که به صورت پراکنده در برخی اقشار جامعه ما به ویژه در کلانشهرها نیز شاهد آن و عواقب آن هستیم.

بر این اساس، معاونت زنان موسسه صلح زیبا، انتظار دارد نهادهای متولی امور زنان در عین این که پیگیر مطالبات و حقوق زنان در جامعه هستند، در طرح این مطالبات تمام جوانب امر را در نظر گیرند و هوشمندانه راهی را برگزینند که موجب رشد و تعالی همزمان زنان، خانواده و جامعه شود. این معاونت روز جهانی زن را فرصتی برای توجه به جایگاه زنان و گفت‌وگو درباره این موضوع و ابعاد مختلف آن می داند. امید است از این فرصت برای رشد و بالندگی زنان جامعه بهره کافی برده شود.

معاونت زنان مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا)

18 اسفند 1394 مطابق با 8 مارس

منبع: ایسنا 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر