شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 20649
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 13:48
اعتراض سنتی‌ها به فهرست اصولگرایان

حداد اخذ تعهد برای ریاستش را تكذیب كرد

در اردوگاه اصولگرایی هنوز تكليف روشن نيست؛ از به تعویق افتادن انتشار فهرست نهایی گرفته تا خبر دریافت تعهد در حمایت از ریاست حداد بر مجلس و بعد هم تكذیب او و حذف چهره‌های معتدل‌تر تا قدرت‌گرفتن جناح تندرو در ائتلاف. اخبار حاكی از این است كه از آنچه تحت عنوان ائتلاف یاد می‌شد به همان سه‌ضلعی مؤتلفه- پایداری و ایثارگران كه از ابتدا داعیه‌دار وحدت شده بودند به اضافه جمعی از احمدی‌ن‍ژادی‌ها محدود شده و از باقی اصولگرایان به‌ویژه جبهه پیروان خط امام و رهبری و طیف قالیباف خبری نیست.
جمعه‌شب خبری روی یكی از سایت‌های اصولگرا منتشر شد؛ مبنی بر اینكه از اصولگرایان تأیید صلاحیت‌شده در لحظه آخر برای قرارگرفتن در فهرست، تعهدی گرفته می‌شود كه  در صورت امتناع حذف می‌شوند. اخبار اولیه حاکی از این بود که تعهدنامه فقط برای این است که هرکس نامش در فهرست ائتلاف نبود، از انتخابات انصراف دهد؛ اما سایت اصولگرای صراط‌نیوز نوشت: «شنیده‌های صراط حکایت از آن دارد که اعضای ائتلاف اصولگرایان تعهد داده‌‌اند تا در انتخابات ریاست مجلس دهم به غلامعلی حداد‌عادل رأی دهند». دیروز اما غلامعلی حدادعادل به ایسنا گفت: «خبر منتشرشده در بعضی رسانه‌ها دراین‌باره کذب است». اما برخی اخبار دیگر از اردوگاه اصولگرایی به گوش می‌رسد كه بیش از آنكه به تكذیب حداد عادل نزدیك باشد به اصل ماجرای تكذیب‌شده نزدیك است. بعد از انتشار فهرست احتمالی اصولگرایان در تهران، كمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، ضمن تأیید ضمنی فهرست منتشرشده آن را نوعی دورزدن طیف سنتی اصولگرایان از سوی تندروها تلقی کرد. 

به گزارش آنا، در روزهای اخیر، فهرستی با عنوان «لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران» برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و برخی سایت‌ها منتشر شد. در این فهرست، تندروهای اصولگرا و جریان‌های همسو با جبهه پایداری، سهمی نزدیک به 80 درصد دارند و طیف سنتی اصولگرایان از حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز، سهم حدود 16 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. جبهه یکتا و مستقلین نیز کمتر از پنج درصد در این فهرست، سهم گرفته‌اند. کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه «طبق آنچه در این فهرست آمده است، جبهه پایداری سهم بیشتری نسبت به امثال موتلفه و جامعه روحانیت به خود اختصاص داده است»،گفت: فقط این موضوع را می‌توانم عنوان کنم، ما هم که از ثبت‌نامی‌های مجلس دهم هستیم در این فهرست نیستیم. سادات همیشه مظلوم واقع می‌شوند. جبهه جایی ندارد ولی از مؤتلفه و ایثارگران در این فهرست هستند. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه «افرادی که این فهرست را بسته‌اند باید بگویند بر چه مبنایی بسته‌اند»، گفت: باید آنهایی که فهرست را بستند پاسخ بدهند، به‌ویژه سخنگوی ائتلاف اصولگرایان که آقای حدادعادل است. ما در این زمینه نقشی نداریم، ولی به طور رسمی بعد از اینکه تأیید صلاحیت‌ها اعلام شد، می‌توانیم نظر نهایی را اعلام کنیم. او در پاسخ به این سؤال که «آیا در این زمینه آقای باهنر رایزنی‌هایی را انجام داده است یا خیر؟»، تأکید کرد: ایشان تلاش‌های خودشان را کردند، ولی ایشان یک نفر بودند، گروه‌های دیگر به‌خصوص پایداری، ایثارگران، مؤتلفه و جامعه روحانیت مبارز تعداد زیادی بودند. از جبهه پیروان فقط آقای باهنر بودند که ایشان نه به اعتبار جبهه بلکه به اعتبار شخص حقیقی خودشان اقداماتی را انجام داده‌اند. خبرآنلاین هم نوشته است كه تماس‌ها با اعضای ائتلاف اصولگرایان حاکی از آن است که  اسامی زیر در فهرست گنجانده شده است: 1- سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد 2- غلامعلی حدادعادل 3- غلامرضا مصباحی‌مقدم۴- احمد توکلی۵- محمدنبی حبیبی۶- علیرضا زاکانی
۷-الیاس نادران ۸- مهرداد بذرپاش
 9- اسماعیل کوثری 10- حسین مظفر
 11- مسعود میرکاظمی 12- اسدالله بادامچیان 13- زهره طبیب‌زاده 14- لاله افتخاری
 15- فاطمه آلیا ۱۶- مرضیه وحید‌دستجردی ۱۷- فاطمه رهبر ۱۸- مجتبی رحماندوست
۱۹- محمد سلیمانی 20- سوسن صفارودی (همسر محمدعلی رامین) 21- حسین نجابت 22- مهدی کوچک‌زاده 23- محمد حسینی
 24- یحیی آل‌اسحاق.
حدادعادل، به تسنیم گفته این فهرست تا دو، سه روز دیگر به صورت رسمی اعلام می‌شود.
سایت صراط‌نیوز درباره این فهرست نوشته است:« به نظر می‌رسد كه این فهرست با فشار و میدان‌داری عده محدودی از اصولگرایان بسته شده و به‌همین‌دلیل در اسامی منتشرشده در رسانه‌ها، جای خالی بسیاری  از چهره‌های سرشناس اصولگرا به چشم می‌خورد. گفته می‌شود این افراد با واسطه‌گری زاکانی و نزدیكانش برای انتخاب حدادعادل به ریاست مجلس هم‌قسم شده‌اند». این سایت اصولگرا، در ادامه گزارش خود تصریح کرده: «تحولات رخ‌داده در سازوکار ائتلاف اصولگرایان، به تحمیل افراد گمنام در فهرست ٣٠‌ نفره ائتلاف منجر شده و موجبات تفرق و پراکندگی آرای اصولگرایان را فراهم خواهد کرد». واكنش دیروز سخنگوی جبهه پیروان خط امام  و رهبری به این فهرست و سازوكار تهیه آن، تحلیل این سایت اصولگرا را تأیید می‌كند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر