دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 20591
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 08:09
بودجه دو دوازدهم به مجلس می‌رسد؟

اما و اگرهای تصویب بودجه 95 در بهارستان

بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند امکان بررسی لایحه بودجه سال 95 کل کشور در سال جاری وجود ندارد و دولت باید لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه کند.
به گزارش راه امروز، لایحه بودجه سال 95 کل کشور 27 دیماه و با تاخیر بیش از 40 روز به مجلس شورای اسلامی رسید و با توجه به ارائه همزمان این لایحه با لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی فرایند بررسی لایحه بودجه در سال جاری سخت شده است.

در همین رابطه به منظور بررسی دو لایحه مذکور نمایندگان مجلس دو کمیسیون تلفیق بودجه و همچنین برنامه ششم توسعه را تشکیل داده و مشغول بررسی لوایح هستند. اما بسیاری از نمایندگان معتقدند امکان بررسی لایحه بودجه در سال جاری وجود ندارد.

برخی نمایندگان به منظور حل این مشکل پیشنهاد تمدید قانون برنامه پنجم توسعه به مدت یکسال و تدوین لایحه بودجه بر اساس آن را مطرح کرده اند که تا کنون به سرانجام نرسیده است.

اما برخی دیگر از نمایندگان معتقدند دولت باید لایحه دو دوازدهم برای بودجه سال آینده به مجلس ارائه کند. غلامرضا مصباحی مقدم عوض کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، گفته است ۵۵ روز کاری برای بررسی بودجه نیاز است که امکان تصویب بودجه سال آینده بیش از اتمام امسال فراهم نمی‌شود. دولت نیازمند ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم است.

همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت اصرار بر تصویب لایحه بودجه ۹۵ را پیش از پایان امسال دارد، گفته است این موضوع مقدور نیست و دولت باید لایحه چند دوازدهم ارائه دهد.   

به گفته تاجگردون احکامی که دولت با عنوان لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه کرده است، برنامه نیست. تعدادی از نمایندگان طرحی را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده اند که برنامه پنجم توسعه یکسال تمدید شود. تفاوت دیدگاه جدی میان دولت و مجلس درباره برنامه پنج ساله توسعه ششم وجود دارد. 

جعفر قادری دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفته است با توجه به شرایط کنونی و پیش رو بودن انتخابات، امکان تصویب بودجه سال 95 وجود ندارد، بنابراین بررسی لایحه بودجه بعد از انتخابات مجلس شروع خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، باید بودجه دو دوازدهم ارائه دهد، تصریح کرد: اینکه دولت در برابر این موضوع مقاومت می‌کند، درست نیست و باید طبق قانون عمل شود، تا پایان سال نیز می‌توان بودجه دو دوازدهم را تصویب کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر