شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 20222
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 06:38
استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی شاید تا 40 سال پیش فقط یک رویا بود، اما اکنون طرحی هم برای انجام این کار پیش بینی شده است و البته مخالفانی دارد، مخالفانی که از نابودی زمین سود می برند.


به گزارش راه امروز به نقل از خبرآنلاین، در آخرین قسمت رمان «ساعت استخوان»، دیوید میچل حرف از آینده‌ای عجیب زد؛ در سال 2043 عصر سوخت‌های فسیلی تمام می شود نیروگاه‌های هسته‌ای نابود می شوند، دسترسی به برق نیست و سلول‌های خورشیدی به قدری گران هستند که غارت می شوند.

بدون شک تکیه به سوخت های فسیلی (نفت، گاز و ذغال سنگ) در حال حاضر بزرگترین خطری است که جهان را تهدید می کند، این سوخت ها، گازهای گلخانه ای را تولید می کنند که باعث گرم شدن زمین می شود و از همه مهم تر این سوخت ها روزی تمام می شوند و اگر جهان راه حلی پیدا نکند احتمالا آخر رمان «ساعت استخوان» به حقیقت تبدیل می شود.

شاید شروع تولید سوخت های فسیلی را باید پس از انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نونزدهم ببینیم؛ انگلیس ذغال سنگ را برای به دست آوردن انرژی کشف کرد و 150 سال بعد نفت، گاز و باقی سوخت های فسیلی بودند که جهان را رهبری می کردند، بر سر این منابع جنگ هایی شروع شد و انسان ها کشته شدند.

در کلامی دیگر، هر انسان زنده ای روی زمین در حال پول دادن برای نفت، گاز و .. است تا از نابودی جهان سود ببرد و افراد کمی هستند که به دنبال پیدا کردن راه حلی برای نجات حیات بر روی زمین باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در سال 1975 یک فیزیکدان دانمارکی به اسم بنت سورنسن، در مقاله علمیش حرف از ممکن بودن رویایی زد که در آن 100 درصد انرژی های مصرفی در زمین از انرژی های تجدید پذیر تامین شود، این رویا شاید همان راه حلی باشد که انسان را نجات می دهد.

تا آن زمان در بعضی مناطق از انرژی های تجدید پذیر استفاده می شد، اما به فکر کسی هم نمی رسید که روزی دیگر از سوخت های فسیلی استفاده نشود.

حدود 40 سال بعد از مقاله علمی بنت سورنسن، استاد دانشگاه استنفورد مارک جیکوبسون به همراه همکارانش طرحی را ارائه داده است، که رویای استفاده صددرصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را به حقیقت نزدیک می کند.

طرح صددرصد، برای 139 کشور است و به طور جزئی برای هر کشوری برنامه ای متفاوت دارد؛ نقشه ای که می تواند تا سال 2050 منجر شود هیچ کشوری از سوخت های فسیلی استفاده نکند و به جایش از انرژی هایی مانند باد یا خورشید بهره ببرد. این طرح برای 50 ایالات متحده آمریکا هم به طور جزئی اجرا می شود.

ایران هم میان 139 کشور طرح صددرصد قرار دارد، ایران رتبه هشتم جهان میان تولید کننده های گاز های گلخانه را دارد و حدود 1.6 درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند. حتی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ایران در این باره گفته: ردپای اکولوژیک ایران 3.5 برابر ظرفیت اکولوژیک کشور است.

برنامه این طرح برای ایران از این قرار است:

* برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر، روی تصویر بالا کلیک کنید

اگر این طرح اجرا شود، هرسال 175.1 میلیارد دلار از هزینه های سلامت ایرانیان کم می شود. همچنین میزان مرگ و میر به علت آلودگی هوا 29850 نفر کاهش می یابد.

با اجرای این طرح پس از سال 2050 در ایران هر نفر سالانه ۵۰۵۱ دلار سود می کند؛ ۱۸ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۷۰۰ تومان در سال، یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۳۹۱ تومان در ماه. البته با دلار ۳۷۰۰ تومانی سال ۱۳۹۴. 

قرار است طرح پروفسور جیکوبسون ابتدا در نیویورک اجرا شود، پس از آن در تمام ایالات آمریکا و در آخر شاید در کل جهان، اما احتمال این موضوع بسیار کم است.

زیرا خروج سوخت های فسیلی از جهان منجر به ضرر کردن عده زیادی می شود و شاید دشمن اصلی اینگونه طرح ها، نظام سرمایه داری باشد، این موضوع را به راحتی می توان در اتفاقی که برای فولکس واگن افتاد توضیح داد، فولکس واگن دومین شرکت تولید کننده خودرو در جهان آزمایش های محیط زیستی برای خودرو هایش را به شکلی فریب داده بود تا بیشتر سود ببرد.

مثال های اینگونه زیادی وجود دارد مثلا در آمریکا از سال 2008 تا 2015 صنایع سوخت های فسیلی سالانه 20 میلیارد دلار کمک مالی گرفته اند. سرمایه گذاری های زیادی در کشور های مختلف در رابطه با سوخت های فسیلی انجام می شود و بدون شک این سرمایه گذارها هستند که با طرح صددرصد انرژی تجدید پذیر مخالف هستند.

نمودار میزان سرمایه گذاری کشورها به میلیارد دلار

بسیاری از متخصصان می گویند انرژی های تجدید پذیر می توانند زندگی انسان در جهان را نجات دهند، اما اگر چنین اتفاقی بیافتند نظام سرمایه داری هم آسیب می بیند.

اگرچه استفاده صددرصدی از انرژی های تجدید پذیر راه بلند و سختی را پیش رو دارد، اما تا 40 سال پیش این موضوع فقط یک رویا بود ولی الان حتی در بعضی شهر ها و کشور ها کاملا از انرژی های سبز استفاده می شود.

در جدول زیر کشورهایی که انرژی شان را کاملا با سوخت های تجدید پذیر تامین می کنند می‌بینید؛

کشور جمعیت 
ایسلند329100 نفر
نروژ5.14 میلیون نفر
پاراگوئه 7.01 میلیون نفر

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر