يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 1857
تاریخ انتشار: 08 مرداد 1392 19:21
دولت موقت مصر به کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اجازه داد با محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر ملاقات کند.

به گزارش راه مردم به نقل از رویترز، اشتون بعد از این دیدار گفت که حال مرسی خوب است و با او رفتار خوبی می شود.

اشتون از بیان جزئیات صحبت ها و مذاکرات دیدار 2 ساعته اش با مرسی خودداری کرد و تنها این ملاقات را "صمیمانه و صریح" توصیف کرد.
اشتون با استفاده از یک فروند بالگرد، دوشنبه شب به مکان نامعلوم محل نگهداری مرسی منتقل شد.

او در این باره گفت: تلاش کردم اطلاعات صحیحی را از وی برای خانواده اش منتقل کنم.

مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد:مرسی به روزنامه ها دسترسی دارد و برنامه های تلویزیونی را پیگیری می کند و از انچه که در مصر می گذرد آگاه است.

از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر به دست ارتش این کشور در سوم ژوئیه (ماه جاری میلادی) گذشته تاکنون 300 نفر در درگیری های پراکنده در قاهره و دیگر شهرهای مصر میان حامیان مرسی با مخالفانش و نیروهای نظامی کشته شدند.

اشتون همچنین ارائه پیشنهاداتی به مرسی را تکذیب کرد. مرسی هم اکنون یک مظنون است و از سوی دادستانی به مجموعه ای از اتهامات از جمله قتل متهم است.

برخی رسانه ها گفته بودند که اشتون در دیدار با محمد مرسی به او پیشنهاد کرده بود در صورت استعفا از ریاست جمهوری، زمینه خروج امن وی را از مصر فراهم خواهد کرد.

به نوشته این رسانه ها، اتحادیه اروپا قصد دارد در چارچوب این طرح، اخوان المسلمین را به پایان تظاهرات و تحصن های خیابانی و پیوستن به نقشه راه تعیین شده از سوی ارتش در مصر قانع کنند.

اشتون همچنین گفت که چیزی درباره موضع مرسی نخواهد گرفت.

دیدار اشتون با مرسی هنگامی که او رئیس جمهور مصر بود.

این برای نخستین بار بعد از برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر است که یک مقام خارجی با او دیدار می کند.

ملاقات با مرسی یکی از شرط های اشتون برای سفر به مصر بود. او در این سفر با عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. این دومین سفر اشتون به مصر در 12 روز گذشته بود.

اشتون با استفاده ازیک بالگرد نظامی به محل نگهداری مرسی منتقل شد. او گفت که نمی داند مرسی کجا نگهداری می شود.
مقامات مصری گفته اند که بازجویی از محمد مرسی به دلیل اتهاماتی از جمله قتل، فرار از زندان در سال 2011 به هنگام انقلاب منتهی به کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر آغاز شده است.

منبع: عصر ایران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر