يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 1780
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1392 10:05
به گزارش راه مردم، بهار نوشت: ائتلاف اسلا‌مگران نیز طرفداران خود را در مخالفت با ارتش و دولت موقت به خیابان فراخواند. تعداد طرفداران اخوان‌المسلمین نیز کمتر از گروه مقابل نبود. در قاهره، پایتخت مصر، مخالفان اخوان در میدان التحریر شعار می‌دادند و طرفدارانشان در نزدیکی مسجد رابعه عدویه در شمال شرقی شهر. تظاهرات تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

شدیدترین درگیری‌ها در اسکندریه اتفاق افتاد. در ناآرامی‌ها اسکندریه هفت نفر کشته و بیش از ۲۰۰نفر زخمی شدند. اما درگیری‌ها تمام نشد. در اولین ساعات صبح روز شنبه درگیری‌های مرگباری میان موافقان و مخالفان اخوان‌المسلمین در قاهره اتفاق افتاد. گزارشگران حاضر در صحنه می‌گویند در بسیاری از خیابان‌های اصلی جوی خون جاری شده است. به‌گزارش الجزیره، در درگیری‌هایی که صبح زود روی داد، 120نفر کشته و 4500نفر زخمی شدند.

قهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین، می‌گوید این تیراندازی در زمان کوتاهی قبل از نماز صبح در حاشیه تحصن حامیان مرسی آغاز شد. حداد می‌گوید: تیراندازها برای زخمی‌کردن تیراندازی نمی‌کردند. هدف آن‌ها کشتن بود. او می‌گوید: تعداد کشته‌ها بسیار بالاتر از آمار اعلام شده است.

شهر اسکندریه نیز صحنه درگیری‌های گسترده تن‌به‌تن میان هواداران و مخالفان محمد مرسی بوده است. خشونت‌ها از گردهمایی‌هایی آغاز شد که دوطرف از روز جمعه در سرتاسر مصر برپا کرده‌ بودند. گزارشگران در نزدیک مسجد رابعه عدویه از ادامه خشونت‌ها تا نزدیک ظهر روز شنبه خبر دادند.

دکتر ابتسام زین، مسئول نظارت بر سردخانه‌ای در شمال شرقی قاهره در نزدیک مسجد رابعه عدویه، می‌گوید بسیاری از مرده‌ها در ناحیه بین چشم‌هایشان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. پزشک مسئول بیمارستان موقتی که در مسجد رابعه العدویه، محل وقوع درگیری ایجادشده تعداد کشته‌شدگان این منطقه را بیش از صدنفر و تعداد مجروحان را بیش از یک‌هزار نفر برآورده کرده است.

سعد‌الحسینی، یکی از سیاستمداران ارشد اخوان‌المسلمین، به خبرگزاری رویترز گفته است که طرفداران اخوان‌المسلمین تا زمان روشن‌شدن دلایل این حوادث به تحصن خود در مقابل مسجد رابعه ادامه می‌دهند. او گفته است: من به‌مدت پنج ساعت با این جوانان صحبت کردم تا آن‌ها را از این کار منصرف کنم، اما موفق نشدم. جوانان می‌گویند ما حاضر به عقب‌نشینی نیستیم و هزینه ایستادگی را با خون خود می‌پردازیم. ا

حمد علی جوان 24ساله‌ای که از فعالان اخوان‌المسلمین است می‌گوید: ما اینجا می‌مانیم تا زمانی‌که تک‌تک ما را بکشند. او ادامه می‌دهد نمونه‌های الجزایر و سوریه را در ذهن داریم. ما نمی‌خواهیم درگیری‌ها به یک جنگ داخلی تبدیل شود؛ پس بدون سلاح در اینجا می‌مانیم. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، هنوز مشخص نیست تیراندازی‌های روز شنبه از کدام‌سو و مسئول آن‌چه کسی بوده است.

مراد محمدعلی، از رهبران اخوان‌المسلمین، گفت که پلیس به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده است. کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره، می‌گوید قتل‌عامی در جریان است. خیابان‌ها پر از خون است. تعدادی از هواداران مرسی کشته شده‌اند و آمبولانس‌ها در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌های اطراف هستند. صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و رگبار گلوله‌های گاز اشک‌آور در فضا جاری است. به‌گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، معترضان طرفدار محمد مرسی که از چند هفته قبل اطراف مسجد چادر زده‌اند، حالا در حال ساخت سنگر هستند.

براساس گزارش تام پری، رویترز، هواداران اخوان‌المسلمین از مرگ 70نفر از حامیان خود خبر داده‌اند. او می‌نویسد: در گوشه‌وکنار بیمارستان موقت جوانانی خون‌آلود افتاده‌اند. پسر جوانی با صورت خاکستری روی زمین افتاده است و سوراخ بزرگی روی سرش دیده می‌شد. پیشتر محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر، گفت که به‌زودی به تحصن هواداران مرسی در مسجد رابعه‌العدویه به‌شیوه‌ای قانونی پایان داده خواهد شد. او به جزییات موضوع اشاره نکرد، اما گفت اهل محل به چادرهایی که در اطراف مسجد برپا شده است اعتراض کرده‌اند. بسیاری از معترضان می‌گویند کشتار‌ها پس از سخنان وزیر کشور آغاز شده است. با آغاز تظاهرات روز جمعه، گذشته مقامات مصر دستور بازداشت رسمی محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده این کشور، را صادر کردند.

از جمله اتهاماتی که علیه مرسی مطرح شده، همکاری با جنبش حماس در سازماندهی حمله به یک زندان در مصر در سال ۲۰۱۱ است. در قوانین مصر، ارتباط با یک گروه خارجی در فعالیت‌های امنیتی داخلی از مصادیق خیانت به کشور و از جرایم سنگین کیفری محسوب می‌شود. ارتش مصر حدود سه هفته پیش، در اقدامی که با درخواست شمار بسیاری از مردم صورت گرفت محمد مرسی، اولین رییس‌جمهوری منتخب در تاریخ مصر، را برکنار کرد و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و اعضای ارشد جنبش اخوان‌المسلمین را بازداشت کرد. مرسی از آن زمان در مکانی نامعلوم در دست نظامیان مصر است و ده‌ها نفر در درگیری میان هواداران و مخالفان او کشته شده‌اند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت مصر خواسته است تا محمد مرسی و سایر رهبران گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین را بدون تاخیر آزاد کند و پرونده آنان را به‌طور شفاف مورد رسیدگی قرار دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر