شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 14927
تاریخ انتشار: 08 آبان 1394 10:16
به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به نشست وین درباره سوریه، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی در این زمینه می نویسد موفقیت یا شکست گفت و گوهای سوریه در وین، با سرنوشت یک فرد گره خورده است. این فرد که خود در گفت و گوها حضور ندارد کسی نیست جز بشار اسد، رئیس جمهور سوریه. طیف متنوع و بی سابقه ای از کشورها در این گفت و گوها شرکت دارند. آن ها به دنبال یافتن طرحی هستند که بتواند دولت سوریه و شورشیان مخالف دولت سوریه را متقاعد کند که با آتش بس و شروع فرآیند «انتقال سیاسی» موافقت کنند. حتی ایران و عربستان سعودی که رقبای سرسخت یکدیگر در منطقه محسوب می شوند، در این گفت و گوها حضور دارند.

در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارش خود از وین اشاره می کند که واشنگتن روز پنجشنبه بر درخواست خود درباره کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت پایبند بود و این درحالی است که قرار است مذاکرات صلحی که برای اولین بار، ایران به عنوان هم‌پیمان اصلی اسد در آن حضور خواهد داشت، روز جمعه در وین برگزار شود. ایران در چهار سال گذشته از همه نشست های بین المللی - که همه آنها به شکست انجامیده است - کنار گذاشته شده بود؛ اما پس از گذشت چهار هفته از آغاز حملات هوایی روسیه علیه دشمنان اسد، کشورهایی که رفتن اسد را خواستارند، از جمله آمریکا، قدرت های اروپایی و عربستان سعودی، یک کرسی نیز برای ایران در میز مذاکرات در نظر گرفتند.


این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده حضور ایران در نشست وین، به معنای یافتن جایگاهی در میز مذاکرات نیست. عادل الجبیر در مصاجبه با «بی بی سی» مدعی شده: «من آن را یافتن جایگاه در میز مذاکرات توصیف نمی کنم، بلکه آن را بخشی از گفت و گو می دانم. برای روسیه و ایران بسیار روشن است که کشورهای ائتلاف چه انتظاری درباره حل مسئله سوریه دارند. حل مسئله سوریه می تواند براساس فرمول "ژنو یک" و با تشکیل شورای انتقالی با قدرت کامل باشد و این شورا مسئولیت نهادهای دولتی نظامی و غیرنظامی را در دست داشته باشد. بشار اسد از قدرت کنار رود و قانون اساسی نوشته شود و انتخابات برگزار گردد». وی افزوده: «تردیدی نیست بشار اسد خواهد رفت. وی یا از راه روند سیاسی کنار خواهد رفت یا این که به زور برداشته خواهد شد».


از سوی دیگر، شبکه خبری «العربیه» به عنوان رسانه وابسته به رژیم سعودی، پیش بینی کرده که نشست وین احتمالاً نتیجه قابل توجهی به همراه نخواهد داشت. به اعتقاد این رسانه، با توجه به اختلاف نظر روسیه و آمریکا و عربستان درباره سرنوشت بشار اسد، به نظر نمی رسد مذاکرات روز جمعه نتیجه قابل توجهی در بر داشته باشد. به گفته منابع منابع دیپلماتیک، با توجه به پافشاری و اصرار روسیه در دادن نقش اصلی به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نظام وی در مرحله انتقالی، به نظر نمی رسد اتفاق خاصی در نتیجه مذاکرات رخ دهد. این در حالی است که آمریکایی ها بر خلاف روسیه خواستار کناره گیری بشار اسد هستند؛ با این تفاوت که اصراری هم به کناره گیری بشار اسد در ابتدای مرحله انتقالی ندارند. اما این مطلب و خواسته ای است که سعودی ها بیشتر بر آن اصرار دارند و معتقدند که مشخص شدن تاریخ کناره گیری بشار اسد، باید یکی از مهمترین اهداف نشست وین باشد.


اما خبرگزاری «اسپوتنیک» به طور خاص به موضوع گفت و گوی روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا اشاره کرده و به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی می نویسد مذاکرات بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در پایتخت اتریش برگزار شد، تنها به موضوع هسته ای اختصاص داشت. این منبع ایرانی اظهار داشته: «تنها موضوعی که در مذاکرات دوجانبه بین کری و ظریف مطرح شد، موضوع هسته ای و اقدامات برای اجرای آن، به اضافه طرح جامع اقدام مشترک بود». یک منبع دیگر، درباره تفاوت مذاکرات ظریف با کری و لاوروف گفته: «مذاکرات با کری کاملاً متفاوت بود؛ زیرا این مذاکرات دوجانبه تنها بر موضوع هسته ای و پیگیری اجرای توصیه های توافق هسته ای اختصاص داشت. اما در مذاکرات با لاوروف هیچ محدودیتی وجود ندارد».


در نهایت، شبکه خبری «سی ان ان» درباره موضوع نشست وین با معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا گفت و گو کرده است. نیکلاس برنز در این گفت و گو مدعی شده در نشست وین، فشارها باید روی ایران و روسیه باشد. وی درباره اهمیت حضور ایران، عربستان و روسیه در نشست جاری در وین گفته این تحول، رویدادی بسیار مهم است؛ زیرا جنگ های معاصر اکثراً در میز گفت و گو و در جاهایی مثل وین پایان یافته است. در عین حال، وی مدعی شده: «به نظر من، دو کشوری که در این مذاکرات باید خودشان را ثابت کنند، ایران و روسیه هستند؛ زیرا این دو کشور هستند که در این جنگ، نقش تأمین تسلیحاتی و مالی دارند و به آن دامن می زنند. این دو کشور هستند که به بشار اسد پوشش هوایی و تأمین تجهیزاتی می دهند. نیروهای زمینی ایران به دنبال تشدید درگیری ها هستند. از این رو باید فشارها بر لاوروف و ظریف باشد».

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر