يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 14270
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1394 15:45
به گزارش راه امروز، محمدرضا علیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به اطلاعیه سازمان توسعه تجارت مبنی بر جعلی و غیرقانونی خواندن «مرکز تجارت جهانی ایران»، نفی هرگونه ‌ارتباط این مرکز با سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: متأسفانه بعد از انتقاد چند روز پیش اینجانب به اظهارات نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، واکنش سازمان توسعه تجارت را در پی داشت.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت اطلاعیه وسیعی را منتشر نموده و به یکباره مرکز تجارت جهانی ایران را بدلیل نداشتن ارتباط با سازمان توسعه تجارت جعلی خوانده است. این در حالی است که نعمت زاده همواره به دنبال حمایت مرکز تجارت جهانی ایران از وزارت ایشان حمایت بوده است. اما حال با انتقاد از عملکردشان، حامی گذشته خود یعنی مرکز تجارت جهانی ایران را جعلی میخوانند.

وی تصریح کرد: باید به اطلاع وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت برسانم که مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) یکی از سازمان­های بزرگ بین المللی اقتصادی جهان می­باشد که با بیش از350 مرکز در حدود 110 کشور دنیا و بالغ بر750،000 سازمان و شرکت تحت پوشش خود، یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین نهادهای جهانی است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک آمریکا می باشد.

سبز علیپور در ادامه افزود: در همین راستا مرکز تجارت جهانی در ایران نیز حدود 24 سال پیش یعنی سال69 توسط اینجانب آغاز و پیگیری شد. که نهایتاً پس از پیگیری فراوان بالاخره مرکز تجارت جهانی در ایران تأسیس شد و فعالیتهای ستادی و مطالعاتی خویش را در کشور آغاز کرد. در سال 1375 نیز با پرداخت مبلغی معادل1،050،000دلار آمریکا بعنوان حق عضویت اولیه، رسماً به عضویت اتحادیه تجارت جهانی WTCA در نیویورک درآمده و از همان سال بعنوان یکی از مراکز رسمی جهان شناخته شده است.

وی با توضیح این مطلب که مرکز تجارت جهانی ایران نیز همچون سایر مراکز تجارت جهانی فعال دنیا، همه ساله مبلغ حق عضویت سالانه ای را از طرق مختلف تأمین و جهت جلوگیری از لغو عضویت ایران نزد اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA بحساب این سازمان بین المللی واریز میکند، تصریح کرد: این در حالی است که پس از گذشت 24 سال به یکباره این مرکز جعلی خوانده می شود. آیا طی 24 سال گذشته دستگاه­های حاکمیتی، نظارتی، امنیتی و قضایی فعال نبودند که چنین مرکزی در کنارشان بطور جعلی و غیرقانونی مشغول به فعالیت بوده است. اما ناگهان وزیر صنعت، معدن و تجارت و افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت، متوجه این امر شده و این خبر آن را هم به سراسر جهان مخابره کردند!

رییس سازمان مرکز تجارت جهانی با انتقاد از این مطلب که مرکز تجارت جهانی ایران هیچگونه ارتباطی با سازمان توسعه تجارت ندارد، بیان کرد: ما هیچ گاه عنوان نکردیم که با سازمان توسعه تجارت در ارتباط هستیم که امروز شما منکر آن هستید.

سبزعلیپور همچنین با توضیح اینکه اعزام هیأت اقتصادی ایران به آمریکا بدون هماهنگی و مشورت با دولت و دستگاه­های ذیربط هیچ هیأتی را به هیچ کشوری اعزام نخواهد شد، تصریح کرد: اگر چه در سال­های گذشته زمانی که هیأت اقتصادی به آمریکا اعزام شد، شما در راس امور قرار نداشتید. چرا در آن زمان مسئولین امر از سفر هیأت اقتصادی ایران آنهم در اوج تحریم­های اقتصادی به آمریکا با موفقیت کردند؟ چندی قبل که بحث اعزام مجدد هیأت اقتصادی به آمریکا مطرح شد، خبرنگاران عزیز صحت و سقم این موضوع را از رئیس دفتر آقای روحانی جویا شدند که ایشان در پاسخ اعلام کردند که دولت از عملکرد بخش­های غیردولتی در جهت توسعه روابط با کشورهای جهان استقبال میکند!!

رییس سازمان مرکز تجارت جهانی در ادامه گفت: مدرک و مکاتبات مشترک زیادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت، موجود است که قانونی بودن مرکز تجارت جهانی ایران را به اثبات می رساند. از جمله موافقت با ایجاد این مرکز و ارائه گزارش مفصل به هیأت محترم دولت در سال 77، دعوت از مسئولین این مرکز جهت حضور در جلسات مختلف وزارتخانه و سازمان، دعوت از رئیس مرکز تجارت جهانی ایران جهت سخنرانی در سازمان توسعه تجارت و نهایتاً عقد تفاهمنامه مشترک در پایان دولت احمدی نژاد و... . حال با وجود این همه تأییدیه که خودتان در اختیار این مرکز قرار داده اید، چطور یک شبه آن­را غیرقانونی و جعلی میخوانید؟!.

وی در پایان ضمن انتقاد از واکنش برخی از دولتمردان در برخورد با  انتقادات، خاطر نشان کرد: خدمت روحانی رییس محترم جمهوری باید عرض کنم، متاسفانه برخی از دولتمردان تاب و تحمل کوچکترین انتقادی را ندارند و برای نفی منتقد حاضر به انجام هر عملی از جمله نفی سازمان تجارت جهانی آن­هم با سابقه ای نزدیک به سه دهه هستند و این جای نگرانی دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر