دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 14221
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1394 06:38




به گزارش  راه امروز به نقل از واشگتن پست، با رسیدن تعداد حامیان توافق هسته ای ایران در مجلس سنای آمریکا به 42 نفر، دیگر نیازی به رای وتوی اوباما در صورت رای منفی جمهوری خواهان به برجام وجود ندارد و اجرا و تصویب آن قطعی است.

در حالی که اعضای کنگره آمریکا خود را برای آغاز یک بحث و بررسی تاریخی بر سر توافق هسته ای ایران آماه می کردند، اعلام حمایت چهار سناتور دموکرات از توافق هسته ای به این معنا است که جمهوریخواهان 60 رای مورد نیاز برای غلبه بر فیلی باستر را در اختیار ندارند. اکنون تعداد حامیان توافق هسته ای در مجلس سنای آمریکا به 42 نفر رسیده است.

«فیلی باستر» تاکتیکی سیاسی در کنگره آمریکا برای به تاخیر انداختن رای گیری درباره طرح ها و لوایحی است که بر سر آن اختلافات جدی بین دو حزب عمده آمریکا وجود دارد. این تاکتیک از طریق اقداماتی چون سخنرانی های طولانی و ارایه پیشنهاد های متمم از سوی نمایندگان مخالف رای گیری به اجرا در می آید و نتیجه آن تاخیر در رای گیری و سپری شدن مدت زمان قانونی آن است.

با این حال و با وجود پیروزی کاخ سفید در برابر مخالفان توافق هسته ای در کنگره آمریکا، دموکرات های سنا از روز سه شنبه مانور معمول خود را آغاز کردند و از جمهوری خواهان خواستند تا هرچه سریعتر برای رایگیری نهایی خود را آماده کنند؛ این در حالی است که جمهوری خواهان برای پیروزی به 60 رای نیاز دارند.

این در خواست دموکرات ها آنها را از انتقادات نسبت به اینکه از به رای گذاشتن قطعنامه توافق ایران خودداری کرده اند، نجات خواهد داد.

تنها 4 سناتور دموکرات با توافق هسته ای مخالفت کرده اند. «رابرت منندز»، «چاک شامر»، «بنجامین کاردین» و «جو مانچین» به ترتیب تقدم زمانی در دو ماه گذشته با توافق هسته ای با ایران اعلام مخالفت کرده اند.

رای 42 سناتور به توافق هسته ای موضع کاخ سفید را در برابرجمهوریخواهان مخالف توافق تقویت می کند.  این در حالی است که اوباما بارها تهدید کرده بود در صورت رد لایحه برجام در کنگره او این مصوبه را وتو خواهد کرد. از منظر قانونی با حمایت 41 سناتور از توافق هسته ای جمهوریخواهان قادر به رد توافق (کسب 60 رای سنا) نخواهند بود و ضرورتی به استفاده از وتوی اوباما نخواهد بود.

اغلب سناتورهای دموکراتی که از توافق هسته ای اعلام حمایت کرده اند توافق هسته ای را بهترین گزینه ممکن دانسته اند.

آنها در بیانیه های خود تاکید کرده اند اگر با این توافق موافقت نکنند آمریکا در میان متحدان خود در گروه 1+5 منزوی خواهد شد.





 



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر