شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 13622
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1394 19:57
آمریکا مجوز فروش نفت ایران را صادر کرد:

فروش طلای سیاه آزاد شد

صدور مجوز فروش نفت ایران از سوی آمریکا
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از نشریه تخصصی آرگوس‌مدیا از واشنگتن، وزارتخانه‏های خزانه‏داری و امور خارجه آمریکا روز جمعه (١٦ مردادماه) دستورالعملی درباره نحوه خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی‌شدن تحریم‏های غرب علیه این کشور منتشر کردند که طی آن دولت آمریکا به خریداران نفتی ایران اجازه می‌دهد تا زمان اجرائی‌شدن کامل توافق هسته‏ای و لغو تحریم‏ها علیه ایران، از تهران نفت خام بخرند. بنا بر این گزارش، در طول مذاکرات هسته‏ای، صادرات نفت خام ایران به یک‌میلیون تا یک میلیون و صد هزار بشکه در روز محدود شده بود و این در حالی است که این کشور پیش از وضع تحریم‏ها در سال ٢٠١٢ روزانه دو میلیون و ٥٠٠‏هزار بشکه نفت صادر می‏کرد. شش کشور چین، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، هند و ترکیه از مشتریان اصلی نفت خام ایران به ‌شمار می‏آیند. قوانین ایالات‌متحده‌آمریکا به رئیس‏جمهوری این کشور این اجازه را می‏دهد تا تحریم‏هایی علیه بانک‏های کشورهای دیگر که از کاهش خرید خود از نفت ایران سر باز زنند، وضع کند؛ البته دولت آمریکا قول داده است که به مؤسسه‏های مالی در این کشورها کاری نداشته باشد، همچنین تحریم‏های آمریکا، شرکت‏های غیر‏آمریکایی را که به این معاملات کمک کنند، شامل نمی‏شود.
اجازه صادرات محصولات پتروشیمی به ایران برای ١٤ کشور
باراک اوباما، رئیس‏جمهوری آمریکا، ‌پنجم آگوست (١٤ مردادماه) امکان تلاش برای قطع روابط مالی با پکن را زیر سؤال برد و گفت: از آنجا که چین طرف اصلی بدهی‏های آمریکاست، این امر امکان‏پذیر نیست. وی همچنین هشدار داد که این کار می‏تواند اختلال زیادی در اقتصاد آمریکا به وجود آورد و احتمال دارد که این کار ارزش دلار آمریکا را در جهان با خدشه روبه‌رو کند. آمریکا همچنین به ١٤‏کشور اجازه صادرات محصولات پتروشیمی به ایران را صادر کرده است، مقام‏های دولت آمریکا برآورد کرده‏‏اند که ممکن است شش تا ٩ ماه زمان برای اجرائی‌کردن مفاد توافق هسته‏ای ایران نیاز باشد. کنگره آمریکا قرار است روز ١٧ سپتامبر (٢٦ شهریور) در یک رأی‏گیری داخلی نظر خود را درباره این توافق اعلام کند، البته به نظر می‏رسد که درصورت تصویب هرگونه لایحه‏ای مبنی‌بر مخالفت با توافق هسته‏ای، اوباما آن را وتو کند. رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندگارکردن وتوی خود باید نظر موافق ٣٤ نماینده دموکرات کنگره را به دست آورد، اما مشکل اینجاست که اوباما این تعداد دموکرات را در اختیار ندارد. چارلز شومر، یک سناتور اهل نیویورک، که به نظر می‏رسد در سال ٢٠١٧ رهبر دموکرات‏ها در سنا شود، روز پنجشنبه (١٥ مردادماه) عنوان کرد که با این توافق مخالفت می‏کند. مقام‏های آمریکایی پیش‏بینی کرده‏اند که درصورت لغو تحریم‏ها، ایران به ٥٦ میلیارد دلار ارز دسترسی پیدا می‏کند.
ایران در خرید نفت خام تحریم است و نه در فروش آن
سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‏الملل شرکت ملی نفت در گفت‏وگویی با «شرق» درباره صحت و سقم این خبر می‏گوید: این خبر مشخص نیست صحت داشته و مبنای اعلام آن از سوی «آرگوس مدیا» منبعی موثق است یا خیر. باید صحت آن را از مشتریان نفتی ایران جویا شد که آیا به آنها اعلام شده است که ممنوعیتی برای فروش نفت ایران وجود ندارد یا خیر.
قمصری با تأکید بر اینکه ایران در خرید نفت خود دچار تحریم است و نه در فروش آن و این ادعا مفهومی ندارد، تصریح کرد: درصورت صحت این خبر دست مشتریان نفتی ایران برای انتخاب بین نفت خام ایران و دیگر کشورها باز خواهد بود و به‌این‌ترتیب بنا بر قاعده، فروش نفت خام ایران با افزایش روبه‌رو می‏شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایران همان‌طور که وزیر نفت نیز اشاره کرده توانایی افزایش ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد و تمامی سیستم‏ها برای این مسئله تست شده و آماده‏اند. به گفته وی، هم‏اکنون فقط جزیره خارک ١٣اسکله بارگیری دارد که یکی از بزرگترین ترمینال‏های نفتی جهان به شمار می‏رود و آمادگی پذیرش نفتکش‏های بیشتری از جهان را دارد، بنابراین اگر مشکلات سیاسی تحریم‏ها لغو شود از دید فنی مشکلی وجود نخواهد داشت. قمصری همچنین قیمت جهانی نفت و رفتار بازار را قابل پیش‏بینی ندانست و گفت: بااین‌حال بنا بر اصول اقتصادی با افزایش عرضه در بازار از سوی ایران، قیمت جهانی نفت با کاهش روبه‌رو خواهد شد.
صدور دستور افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‏ای از سوی زنگنه
هم‌زمان با انتشار این خبر در خبرگزاری‏های ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت به وعده خود جامه عمل پوشید و در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های بهره‏بردار نفت و گاز، امور بین‌الملل شرکت نفت و شرکت پایانه‌های نفتی دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات روزانه نفت ایران را صادر کرد. به گزارش مهر، بیژن عالی‏پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، به‏عنوان بزرگ‌ترین شرکت بهره‏بردار نفتی ایران با اعلام اینکه مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده نفت ایران، حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز كشور را تأمین می‌كنند، گفت: با توجه به توافق انجام‌شده و لغو تحریم‌ها و همچنین فراهم‌شدن زمینه صادرات بیشتر نفت، آمادگی داریم در مدت سه روز توان تولید نفت خام را به میزان حداكثری كه مورد نظر وزیر نفت است، افزایش دهیم. سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‏های نفتی، هم اردیبهشت‏ماه سال جاری در گفت‌وگو با مهر از افزایش توان صادرات نفت در پایانه‌های نفتی ایران به شش میلیون بشکه در روز خبر داده و اعلام کرده بود: در صورت افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت در پایانه‌ها وجود دارد. رکن‏الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، هم با بیان اینکه هم‌اکنون ساختار و برنامه ویژه این افزایش تولید و صادرات نفت تعریف شده، گفته است: در قالب یک برنامه کوتاه‏مدت دوماهه پس از لغو تحریم‌ها، ظرفیت جذب بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰‌ هزار بشکه اضافه‌تولید نفت برای ایران وجود ندارد. براین‌اساس شرکت ملی نفت ایران می‌تواند تولید نفتش را در کمتر از یک ماه به این ارقام افزایش دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر