شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 13367
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1394 14:09
عبدالرضا فرجی راد تحلیل کرد:

دلیل سبقت اروپایی‎ها برای سفر به ایران


به گزارش راه امروز به نقل از فرارو، عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ، در گفت و گو با فرارو ضمن بیان این مطلب درباره اهمیت سفر دو روزه (13 و 14 مرداد) هیأت عالی رتبه‌ ایتالیا به ریاست «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به همراه جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهمترین موسسات و شرکت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی این کشور به تهران گفت: سفر هیات ایتالیایی به سرپرستی وزیر خارجه این کشور و با همراهی وزیر توسعه و صاحبان صنایع با دو هدف توسعه روابط سیاسی و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی انجام می گیرد.


وی با بیان اینکه این سفر در ادامه سفر هیات های اروپایی به تهران برای آغاز فصل جدید روابط پس از توافق هسته ای انجام می شود گفت: این سفرها نشان می دهد که اروپایی ها تا چه اندازه از اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران ناخشنود بودند و به واسطه آن متضرر شدند.


فرجی راد با بیان اینکه سفر وزر خارجه ایتالیا به تهران اگر چه به اندازه سفر لوزان فابیوس وزیر خارجه فرانسه به کشورمان از اهمیت سیاسی برخوردار نیست گفت: نفوذ ایتالیا در نظام بین الملل و خاورمیانه بسیار کمتر از فرانسه است چرا که فرانسوی ها نفوذ سنتی در نظام بین الملل و به ویژه خاورمیانه از دوران استعمار دارند، در حالی که در دوران استعمار نفوذ ایتالیایی ها تنها محدود به لیبی بود.


این کارشناس مسائل اروپابا بیان اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه مورد متفاوتی بود نسبت به سفر وزیر خارجه ایتالیا گفت: لوران فابیوس قبل از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به ویژه در دورانی که یا به عنوان نخست وزیر و یا وزیر کشور در این کشور زمام امور را در اختیار داشت همواره از موضع ضد ایرانی برخوردار بود.


وی افزود: این موضع در جریان مذاکرات هسته ای با اتخاذ مواضع سرسختانه در مقایسه با سایر کشورهای عضو گروه 1+5 و همچنین همراهی با مخالفان توافق هسته ای با ایران از جمله اسرائیل و کشورهای عرب منطقه بیش از پیش نمود پیدا کرد.


فرجی راد ادامه داد: با این حال همان چهره ای که پیش از این با ارتباطات نزدیک به اسرئیلی ها از موضعی بالا با ایران برخورد می کرد حاضر می شود جزء نخستین وزرای خارجی اروپایی باشد که پس از توافق به ایران بیاید و حتی دعوتنامه سفر رییس جمهوری ایران را با خود به تهران آورد.


وی تصریح کرد: به همین دلیل سفر فابیوس در مقایسه با سایر وزرای اروپایی که راهی تهران شده اند از جمله سفر وزیر خارجه صربستان، ایتالیا و یا اتریش در هفته های آینده از اهمیت سیاسی بیشتری به خود بگیرد.


سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ گفت: با این وجود سفر هیات ایتالیایی در جایگاه خود مهم است و از منظر اقتصادی این سفر حتی از سفر وزیر خارجه فرانسه اهمیت بیشتری دارد چرا که ایتالیایی در دوران قبل از تحریم، همواره خواستار همکاری های مشترک اقتصادی با ایران بودند.


وی افزود: در دوران اعمال تحریم ها هم شرکت های بزرگ ایتالیایی همچون شرکت انی که در حوزه نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کرده بود با اکراه و تحت فشار ناچار به ترک ایران شدند.


فرجی راد ادامه داد: جدا از آن در دولت اصلاحات سرمایه گذاری ایتالیایی ها در حوزه صنایع کوچک که صنایع اشتغال زایی محسوب می شوند، کمک بزرگی به دولت در کاهش نرخ بیکاری کرد که تکرار دوباره آن تجربه می تواند این نوید را بدهد که نرخ بیکاری که امروز یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور محسوب می شود در آینده نزدیک با سرمایه گذاری ایتالیایی ها روند نزولی به خود بگیرد.


وی با تاکید بر اینکه روند سفر وزرای خارجه کشورهای اروپایی به تهران ادامه پیدا خواهد کرد گفت: اطلاع دارم که وزرای خارجه دیگری در فهرست تایید سفر به تهران قرار دارند و طی روزهای آینده باز هم شاهد سفرهایی از این دست خواهیم بود اما به دلیل ترافیکی که ایجاد شده است حتی برخی از این سفرها به دلیل کمبود وقت وزیر خارجه ایران آقای دکتر ظریف به عقب افتاده است که این خود نوید خوبی است از آینده روشن ایران پس از توافق هسته ای.


این کارشناس مسائل اروپا درباره اینکه چرا برای سفر به تهران منتظر به اجرا در آمدن توافق هسته ای و رفع رسمی تحریم ها نمانده اند گفت: اروپایی مطمئن هستند که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اجرایی خواهد شد و دو طرف به تعهدات خود پایبند خواهند بود چرا که اروپایی به این اطمینان رسیده اند که هم ایرانی ها و کشورهای عضو گروه 1+5 مصمم به اجرای توافق هسته ای هستند.


وی افزود: جدا از آن ایران و 1+5 یک تجربه موفق عمل به تعهدات در چارچوب توافق مقدماتی موسوم به برنامه اقدام مشترک از خود به یادگار گذاشتند که بر پایه آن توافق دو طرف به طور کامل به تعهدات خود عمل کردند. برپایه همان تجربه این اطمینان ایجاد شده است که توافق نهایی هم به طور کامل به مرحله اجرا گذاشته خواهد و به تعهدات عمل می شود.


سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ در خاتمه گفت: از این رو اروپایی ها در حال سبقت گرفتن از یکدیگر و سایر رقبا برای کسب جایگاه مناسب در بازار اقتصادی ایران هستند که این شرایط می طلبد که ایران زمینه جذب سرمایه گذاری ها برای ایجاد رونق و شکوفایی فراهم شود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر