دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 1309
تاریخ انتشار: 26 تير 1392 23:15

دومین نظارت شرعی از شعب بانک مهر اقتصاد در تهران بزرگ با حضور مدیر عامل، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، مشاوران فقهی بانک، معاون اعتبارات و تجهیز منابع و کارشناسان و مدیران معاونت بازرسی، اداره کل حقوقی و اداره بانکداری اسلامی در سطح شعب منتخب اجرا شد.


به گزارش  راه مردم به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد تهران بزرگ، دکتر نتاج - مدیر عامل بانک - با اشاره به عزم راسخ مدیران مجموعه مهر برای تحقق بانکداری بدون ربا و پیشرفت های قابل توجهی که در این مسیر بدست آمده است، گفت: باید با آماده سازی ابزار اجرای بانکداری اسلامی حرکت بانک را در استقرار بانکداری بدون ربا و سطح متعالی تر آن یعنی بانکداری اسلامی تسهیل کنیم و این قبیل نظارت ها یکی از ابزارهای مهم و ضروری در این عرصه بشمار می رود.


نتاج با تشریح ابعاد مختلف نظارت، الزام قوانین مصوب هیئت مدیره و ابلاغ آن توسط مراجع ذیربط و استقبال و مشارکت فعال نظارت شونده را از مهم ترین ارکان نظارت عنوان کرد و ادامه داد: نظارت شرعی ابزاری است برای رسیدن به یک هدف و آن هم کسب اطمینان معقول از انطباق عملیات بانکی با شریعت است از این رو مساعدت همکاران تمامی واحدها و استقبال و مشارکت آنها برای آماده سازی ابزارهای مورد نیاز ضروری به نظر می رسد.


مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه بدون نظارت شرعی اجرای بانکداری بدون ربا کار سختی است که در نهایت مشخص نمی شود آنچه تعریف شده اجرا می شود یا خیر، خاطر نشان کرد: یک وجه مهم کار نظارتی کسب اطمینان از اجرای صحیح دستورالعمل ها و ابلاغیه ها و اصلاح آن در مراحل آتی است که این موضوع در صورت اجرای درست، آرامش و اطمینان خاطر حدود 7 هزار نفر از همکارانمان را در پی دارد.


در ادامه، نجف پور - معاون اعتبارات و تجهیز منابع و دبیر کمیسیون عالی پیاده سازی بانکداری اسلامی بانک - با ارائه گزارشی از روند پیاده سازی بانکداری اسلامی در مجموعه مهر گفت: در راستای تحقق اهداف راهبردی بانک و پیاده سازی الگوی عملی بانکداری اسلامی، نظارت شرعی موضوع مهمی است که باید برای اجرای صحیح و دقیق آن اهتمام ویژه ای داشت.


وی با اشاره به باز مهندسی قراردادهای بانک بعنوان یکی دیگر از مهمترین موضوعات سند راهبردی بانکداری اسلامی، گفت: برای این کار سخت و زمان بر حدود دو سال وقت صرف شد که با همکاری کمیسیون های مختلف درون بانک و دفتر تایید شرعی سپاه پس از نهایی شدن به سراسر کشور ابلاغ شد.


معاون اعتبارات و تجهیز منابع ابراز داشت: رویکردمان در انجام نظارت شرعی تشویق و ترغیب کارکنان برای فراگیری امور شرعی قراردادها و اجرای درست آن است و چنانچه همکاران بتوانند این موضوع را به نحو صحیح در میان سپرده گذاران و خانواده خود ترویج کنند، شاهد رشد فزاینده فرهنگ بانکداری اسلامی در بین اقشار مختلف جامعه در این عرصه خواهیم بود.


نجف پور با بیان اینکه نظارت شرعی کاری مشترک میان حوزه نمایندگی ولی فقیه، معاونت بازرسی و حسابرسی و اداره بانکداری اسلامی معاونت اعتبارات و تجهیز منابع است، افزود: تهران بزرگ را بر اساس شاخص ها و چارچوب هایی که در کمیسیون عالی پیاده سازی بانکداری اسلامی تنظیم شد، در اولویت کار نظارت قرار دادیم و امیدواریم با تلاش همه مسئولان و مدیران بانک این طرح را تا پایان سال در  25 استان کشور اجرا کنیم.


حجت الاسلام و المسلمین رحیمی - مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه – نیز در این مراسم، بیان داشت: مدعی هستیم که نظام جمهوری اسلامی ایران، هم جمهوریتش و هم اسلامیتش با دیگر نقاط دنیا تفاوت دارد و آن هم در تقید به اسلام در صحنه اجراست چرا که مردم از ما انتظار دارند فعالیت هایمان صبغه دینی داشته باشد و اسلام در صحنه عمل مشاهده شود.


وی با بیان اینکه نظارت شرعی در شعب تهران کار بسیار بزرگی است، عنوان کرد: این کار پشتکار و همت بلند می طلبد چرا که امری بدیع و نو در حال اجراست که ریشه اش از قرآن و وحی گرفته شده لذا اذعان داریم که کار دشواری در پیش داریم اما مطمئنا غیر ممکن نیست.


در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی، مشاور فقهی بانک و عضو کمیسیون عالی پیاده سازی بانکداری اسلامی با اشاره به انگیزه بالای ناظرین و نظارت شوندگان در طرح نظارت شرعی، گفت: برنامه هایی که در چند سال اخیر توسط مدیران مجموعه تدوین و مقدمات اجرایی آن مهیا شده است امروز می خواهیم در صحنه عمل شاهد اجرای آن باشیم.


وی ضمن اشاره به فعالیت سایر بانک ها در این زمینه و پیشتاز بودن بانک مهر اقتصاد در عرصه پیاده سازی بانکداری اسلامی، تصریح کرد: ورود ما به عنوان یک ناظر باید به نحوی باشد که اگر انحرافی در مورد اجرای شرعی یک قرارداد توسط کارکنان مشاهده شد به ما متذکر شوند.


همت آبادی - مدیر کل شعب تهران بزرگ – نیز ضمن ارائه گزارشی جامع از وضعیت تهران بزرگ در زمینه های مختلف، یادآور شد: امیدواریم با استفاده از گزارش های این نظارت و رهنمودهای همه عزیزان و علمای ارجمند، بتوانیم با رعایت مسائل شرعی شاهد پیشرفت بانک مهر اقتصاد در عرصه اجرای بانکداری بدون ربا باشیم.



بر اساس این گزارش، نظارت شرعی شعب تهران بزرگ در هفت گروه انجام شد و در پایان نماینده گروه های ناظر گزارش نهایی و پیشنهادات خود را برای اجرای صحیح نظارت و پیاده سازی بهتر الگوی بانکداری اسلامی در بانک مهر اقتصاد مطرح کردند.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر