دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 13017
تاریخ انتشار: 30 تير 1394 13:40
انتقاد شدید باب کورکر از اوباما به خاطر تصویب قطعنامه

اوباما: جهان از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کند

باراک اوباما، ساعاتی پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که توافق اتمی هفته گذشته را تایید کرد، گفت که این اقدام پیام روشنی است که جهان از توافق اتمی ایران و ۱+۵ حمایت می کند. رئیس جمهور آمریکا گفته این بهترین توافقی است که ایران را از دسترسی به سلاح اتمی باز می دارد. دولت اوباما با ارسال متن توافق و ضمائم آن به کنگره در انتظار تصمیم مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی است. او گفته حتی در صورت رد این توافق از سوی کنگره، این تصمیم را وتو خواهد کرد.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت، در توئیتر خود نوشته است که شورای امنیت "در ۳۵ سال گذشته برخورد منصفانه ای با ایران نداشته" و برای "تغییر اساسی" این رویکرد که "در قعطنامه امروز وعده داده شده" ابراز امیدواری کرده است. فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان هم از اقدام امروز شورای امنیت استقبال کرده و گفته توافق جامع اتمی بین ایران و پروه ۱+۵ حالا متعلق به ۱۹۳ عضو سازمان ملل است. بنیامین نتانیاهو، هم با اشاره به حمایت های جهانی از توافق اتمی با ایران گفته است این اتحاد به معنی درستی این رفتار در برابر ایران نیست. اسرائيل که از حمايت زيادی در کنگره آمريکا برخوردار است، اعلام کرده که اين توافق را به رسميت نمی‌شناسد و با آن به شدت مخالف است.

دولت باراک اوباما در روزهای گذشته تلاش کرده تا از نگرانی اسرائيل و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه در اين رابطه بکاهد. اشتون کارتر، وزير دفاع ايالات متحده، نيز روز دوشنبه به اسرائيل سفر کرد و گفت که اسرائيل «اساس استراتژی آمريکا» در منطقه است. کارتر در کنفرانس خبری مشترک با موشه يعلون، همتای اسرائيلی‌اش، گفت: «ما با هم کار می‌کنيم تا امنيت و آسايش خود را در اين منطقه پرآشوب حفظ کنيم». وزير دفاع اسرائيل نيز بدون اشاره به اختلاف دو کشور بر سر توافق با ايران، گفت: «ما منافع و ارزش‌های مشترک خود را به بحث می‌گذاريم». يعلون افزود: «امروز فرصت داريم تا درباره وضعیت منطقه بحث کنيم. اين وضعیت هر روز تغيير می‌کند. پس ما بايد استراتژی خودمان را برای مقابله با چالش‌ها هماهنگ کنيم».

انتقاد شدید باب کورکر از دولت اوباما به خاطر تصویب قطعنامه توافق اتمی در شورای امنیت

در همین حال، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از دولت باراک اوباما به خاطر اجازه دادن به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رای گیری در مورد توافق اتمی با ایران، به شدت انتقاد کرد.
به گزارش هیل، باب کورکر گفت نگرانی های دو حزبی در مورد توافق اتمی با ایران وجود دارد و از اینکه دولت باراک اوباما از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توافق اتمی با ایران و تایید آن حمایت کرده است، انتقاد کرد. باب کورکر، قانونگذار جمهوریخواه از ایالت تنسی، گفت متعهد کردن آمریکا به برخی تعهدات بین المللی بدون آگاهی یافتن از اینکه آیا کنگره و مردم آمریکا این توافق را تایید و یا رد می کنند، مناسب نیست.

سناتور کورکر گفت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نسبت به اینکه آیا توافق جامع اتمی با ایران مانع دستیابی این کشور به سلاح اتمی می شود، بدبین هستند. سه شنبه گذشته اد رویس، رئیس جمهوریخواه کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از دولت اوباما خواسته بود تا پیش از اینکه کنگره در مورد توافق اتمی تصمیم گیری نکرده است، از ارائه پیش نویس قطعنامه به سازمان ملل متحد خودداری کند. دولت باراک اوباما متن قطعنامه توافق اتمی را یک روز قبل (یکشنبه) به کنگره آمریکا تحویل داد و قانونگذاران آمریکایی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که در مورد آن تصمیم گیری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه قطعنامه تایید توافق جامع اتمی شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ با ایران را تصویب کرد. قطعنامه ۲۲۳۱ که روز دوشنبه با رأی مثبت همه ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید، تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را موظف به اجرای مفاد توافق جامع اتمی یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر