شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 12981
تاریخ انتشار: 29 تير 1394 11:14

سایه لبخندِ توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 با گذشت 6 روز از اعلام آن همچنان پررنگ است؛ نخستین ها در راه تهران است و اولین گام ها برای اجرای آن برداشته می شود.

نشاط دیپلماسی و سیاسی به منطقه و جهان بازگشته است و تیتر نخست رسانه های منطقه و جهان همچنان «توافق هسته ای» ایران است؛ هیئت های تجاری و سیاسی چمدان های خود را برای سفر به ایران بسته اند و مخالفان و منتقدان همچنان در بهت این توافق تاریخی انگشت به دهان مانده اند.


قطار مذاکرات هسته ای پس از توقف در ایستگاهِ توافق اکنون برای رسیدن به ایستگاه پایانی باید از سه ایستگاه نظارت بر متن توافق، عملیاتی کردن توافق و اجرای آن، عبور کند، تصویب قطعنامه شورای امنیت، تعیین زمان بندی اجرای توافق و اجرای توافق، مراحل بعدی پیش روی پس از اعلام توافق هسته ای ایران و غرب است.


با این حال، 6 روز از اعلام توافق هسته ای نگذشته است که خبرهای خوب ایران رسانه های جهان را غرق کرده است و به نظر می رسد همچنان نخستین های بسیاری در انتظار دولت تدبیر و امیدِ روحانی است، دولتی که از همان ابتدا با تماس تلفنی روحانی و اوباما، نخستین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از انقلاب، نخستین دیدار روسای جمهوری ایران و انگلیس نشان داد که به دنبال «تغییر» است.


مسابقه حضور در ایران از هیئت‌های سیاسی تا گروه‌های تجاری


هنوز امضای توافق نهایی پای متن آن زده نشده بود که هیئت های سیاسی و تجاری یکی پس از دیگری برای آمدن به ایران اعلام آمادگی کردند و رسانه های خارجی که از چند ماه قبل از صفِ شلوغ انتظارِ پشت درب های ایران پس از توافق گفته بودند اکنون جزئیات این سفرها را رسانه ای می کردند.


معاون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شب گذشته در راس هیئتی 100 نفره اقتصادی و تجاری وارد کوریدور فرودگاه مهرآباد تهران شدند تا جای پای خود را پیش از دیگران در نخستین روزهای پس از توافق در ایران محکم کنند؛ هیئتی شامل وزیر انرژی و وزیر اقتصاد آلمان و نمایندگانی از ده شرکت بزرگ و کوچک آلمانی از جمله مرسدس بنز، زیمنس با هدف سرمایه گذاری در نفت و گاز و پتروشیمی و ...


بر اساس گزارش سالانه گمرک ایران، آلمان در سال ۹۲ بیش از ۳۳۵ میلیون دلار واردات و حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات به ایران داشته‌است، برلین انتظار دارد که در سال های آینده صادرات این کشور به ایران به بیش از 10 میلیارد یورو برسد.


آلمان تنها کشوری نیست که مردان اقتصادی خود را راهی تهران کرده است، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس در غرب، پاکستان و هند و چین در شرق نیز برنامه هایی برای اعلام هیئت های تجاری و اقتصادی خود به ایران برای ارزیابی شرایط کشور و سرمایه گذاری در ایران پس از تحریم ها دارند.


هیئت های سیاسی خارجی نیز مسافران دیگر تهران و فرودگاه مهراباد در هفته ها و ماه های آینده خواهند بود؛ سفرهایی که اگرچه از یک سال گذشته و با آمدن مقامات ارشد دولت های غربی به ایران پس از سال ها از سر گرفته شده بود اما قرار است روسای جمهوری نیز به صف بازدیدکنندگان از ایران بپیوندند تا توافق وین، به توافقی برای باز شدن درب های ایران به روی غرب نیز باشد.


هنوز وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل متحد در وین عکس یادگاری پیش از قرائت بیانیه را ننداخته بودند که فابیوس فرانسوی گفت امیدوار است به ایران بیاید، وزیر خارجه کشور میزبان مذاکرات نیز خبر داد که رئیس جمهوری اتریش را در سفر به تهران همراهی می کند تا باز هم نخستین ها در انتظار ایران باشد.


بر این اساس قرار است رئیس جمهور و وزیر خارجه اتریش در راس هیئتی بلند پایه به گفته خبرگزاری رویترز شهریور ماه عازم ایران شوند؛ در این صورت هاینتس فیشر نخستین رئیس حکومت یک دولت غربی خواهد بود که از ایران دیدن خواهد کرد.


گام به گام تا اجرای توافق هسته ای


ساعت پس از 16 امروز دوشنبه اما، نخستین گام برای اجرایی کردن متن توافق هسته ای برداشته می شود، اعضای شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را دریافت کرده اند که بر اساس آن باید برداشته شدن تحریم ها و محدود شدن برنامه هسته ای ایران بر اساس متن توافق هسته ای به رای گذاشته شود، رایی که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت بر اساس آن نخستین گام برای اجرایی شدن توافق هسته ای خود با ایران را تصویب می کنند.


از سوی دیگر، متن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 شب گذشته به کنگره آمریکا ارائه شد تا بر اساس قانونی که اوباما آن را امضا کرده است، اعضای کنگره آمریکا این متن را مورد بازنگری قرار دهند، بازنگری که با تهدید عدم تصویب آن از سوی کنگره مواجه است؛ هرچند اوباما این اطمینان خاطر را داده است که در صورت رد این توافق، این تصمیم کنگره را وتو خواهد کرد.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر